Tudomány

Paleolit receptek a hétköznapokra

A paleolit diéta nem is igazi „diéta” – legalábbis ez derül ki Mezei Elmira legújabb szakácskönyvéből, amellyel eloszlatja a paleo-elvek szerinti sütéssel-főzéssel kapcsolatos, szokásos tévhiteket.

Órákon át működött a mesterséges tüdő

Amerikai kutatók mesterséges tüdőt hoztak létre, amely több órán át működött a kísérleti patkányokban. A felfedezés, amelyről a Nature Medicine című szakfolyóiratban tettek közzé tanulmányt, néhány héten belül már a második fontos eredmény olyan kutatóktól, akik mesterséges tüdőt állítanak elő közönséges sejtekből kiindulva.

Vágyaink befolyásolják érzékelésünket

Amikor éhesek vagyunk és testünknek ételre van szüksége, akkor agyunk hajlamos megnyitni egy gyorsabb utat az ételekhez kapcsolódó információk számára - idézte amerikai kutatók megállapítását a Scientific American című ismeretterjesztő lap online kiadása.

Megcáfolták az alfahím-elméletet?

Amerikai evolúciós genetikusok vitatják azt az "alfahím-elméletként" is ismert nézetet, amely szerint történetileg egy-egy generációból csupán néhány szerencsés férfi adta tovább Y kromoszómáját, illetve génjeit utódainak.

Vége a veszélyes kísérleteknek

Amerikai kutatók az emberi tüdőt modellezve, mikrochipre felvitt élő sejtekkel kezdték meg gyógyszerek tesztelését.

Közel állunk a valódi halhatatlansághoz

Egyes kutatók szerint akár pár évtizeden belül elérhető lehet a halhatatlanság, jó esélyünk lesz arra, hogy elhalasszuk az eddig kötelezőnek hitt túlvilági látogatást.

Ezért látnak máshogy dolgokat a nők és a férfiak

Israel Abramov kutatásvezető, a New York Városi Egyetem munkatársa és csoportja két kollégiumban vizsgálta az ott lakó, 16 évnél idősebb diákok látását. Úgy találták, hogy a férfiaknak nehézséget okozott, ha finom különbségeket kellett találniuk a látható spektrum közepén lévő színek között, például a kékeszöld és a zöldeskék között, de kissé másként is érzékelték az egyes színeket, mint a nők.

Megvan az elhízás elleni oltás!

Tudósok egy csoportja olyan elhízás elleni oltást talált fel, melynek segítségével akkor is képesek vagyunk lefogyni, ha mellette egészségtelen, hizlaló ételekkel tömjük magunkat.

A csapvíz éppen olyan jó, mint az ásványvíz

Egészségesnek, az ivóvíz-minőségi előírásoknak megfelelőnek találta a budapesti csapvizeket az Együtt Európáért Alapítvány "Igyunk csapvizet" című kampánya keretében több helyen lefolytatott vizsgálat.

Hogyan csináljunk olimpiai bajnokot? (1.)

Egy századmásodperc. Ennyi lehet a különbség egy olyan sportoló között, aki most országát képviseli az olimpián, és egy másik között, aki otthon maradt. A színfalak mögött minden élsportolóval pszichológusok, fiziológusok, mérnökök, biológusok és dietetikusok hada foglalkozik. Hogy mit tesznek, az jól őrzött titok: az érmek kiosztásáig senki sem tudja, hogy sikeresek voltak-e. Lehet azonban néhány megalapozott sejtésünk arról, hogy mit is csinálnak.