Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Jogosítványt kaphatnak a gyengeelméjűek is

Módosítva: 1/19/2011 Szerző: Szimpatika 1 perc DepresszióLelki bajok
Az Utv.hu közlekedési, információs portál szerint a szív- és érrendszeri, idegrendszeri vagy vércukor problémákkal küzdőket ezután szakorvosi vizsgálatra küldik. Súlyos elmezavar és jelentős fokú gyengeelméjűség esetén azonban megadhatja a szakorvos az alkalmassági engedélyt!
Az orvosok egy része felesleges tortúrának nevezi a rendelkezést, a közlekedésbiztonsági szakemberek szerint viszont nem árt a szigorítás.
A szabályozásban az is szerepel, hogy az inzulinos cukorbetegeknek naponta kétszer vagy vezetés előtt közvetlenül elvégzett cukorméréssel kell kontrollálniuk állapotukat. A szakértők szerint az orvos nem tudja garantálni, hogy a vezető megmérje vércukrát, mielőtt a volán mögé ül. Ezek nem egzakt  szabályok, szabadon értelmezheti és ellenőrizheti az alkalmasságot elbíráló orvos, és később a hatóságok sem  tudják kontrolálni.

Nehezen lehet megérteni, hogy egy gyógyszerezett cukorbetegnek miért kell szakorvosi vélemény a jogosítványhoz, hiszen ők amúgy is folyamatos orvosi ellenőrzés alatt állnak, az inzulinos betegeket pedig még szakambulanciákon is ellenőrzik.
Az autósok zöme az utolsó napokban veszi észre, hogy lejár a jogosítványa, ám a megszigorított orvosi vizsgálat miatt akár egy-két hónapot is várniuk kell az eredményekre, addig pedig nem vezethetnek. Ráadásul az sem derül ki a jogszabályból, hogy az érintetteknek többe kerül-e az orvosi vizsgálat, ha szakorvoshoz utalják tovább őket.
Súlyos elmezavar és jelentős fokú gyengeelméjűség esetén azonban megadhatja a szakorvos az alkalmassági engedélyt! Az viszont nem tisztázott, hogy mit jelent a „súlyos elmezavar és jelentős fokú gyengeelméjűség". Az orvosok magukra vannak hagyva ebben a döntésben, hogy ki, mennyire minősül gyengeelméjűnek. Másrészt a közlekedési morál egyébként is alacsony színvonala tovább romolhat, ha bekerülhetnek a rendszerbe olyan autósok, akik a pontatlan szabályozás által nem lettek kiszűrve, és látens veszélyt jelentenek közlekedőtársaik és önmaguk számára. 
Forrás: utv.hu