A mutatós ételek átverik az agyunkat

A kevésbé szép megjelenéshez általában hasznosságot kötünk, vannak azonban kivételek.

Linda Hagen, a Dél-Kaliforniai Egyetem munkatársa egy új tanulmányban azt vizsgálja, hogy a vonzó külsejű ételeket egészségesebbnek látják-e a fogyasztók. Ennek megértése rendkívül fontos, hiszen nagyban befolyásolhatja az emberek választását.

A hirdetésekben az ételekről készült képek szinte mindig fel vannak javítva. A fogyasztók évente több ezer ilyen fotót is láthatnak, az ételek nagy része pedig gyorséttermi. Egy pizzát ábrázoló fotó az élénk színekkel, a ropogósnak tűnő héjjal és az olvadt sajttal kifejezetten szép látvány lehet, de vajon a vonzó megjelenés miatt egészségesebbnek is látjuk az ilyen ételeket?

A szép megjelenés alapvetően az élvezethez köthető. Amikor egy műalkotást nézünk, az agy jutalmazó-központja aktiválódik, és örömteli érzés fog el bennünket. Az emberek azonban hajlamosak az örömöt és a hasznosságot egymást kizárónak tekinteni, így egy vonzó külsejű ételt egészségtelennek gondolhatnánk. Van ugyanakkor olyan esztétikus megjelenés, amely a természetben előforduló mintákhoz köthető – ilyen például a szimmetria. Elképzelhető, hogy a sok ilyen vonás hatására természetesebbnek, és így egészségesebbnek látjuk az ételeket.

A csapat egy kísérletsorozattal mérte fel, hogy milyen kapcsolat van az ételek megjelenése, illetve a vélt egészségesség között – a vizsgálatban a természetes mintákkal is számoltak. Az egyik kísérletben például az alanyok egy avokádós pirítós összetevőit olvashatták el, majd a korábbi értékelések alapján egy szép vagy kifejezetten taszító képet láttak az ételről. Úgy tűnik, a vonzó felvételek hatására az emberek egészségesebbnek és természetesebbnek értékelték az ételeket.

A kutatók úgy gondolják, hogy a jelenség komolyan hathat a fogyasztók vásárlási szokásaira. A csapat szerint éppen ezért szabályozni kellene az ételek megjelenítését, hogy a vásárlók döntését ne befolyásolják ilyen módon.

Forrás: ng.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!