Linda Hagen, a Dél-Kaliforniai Egyetem munkatársa egy új tanulmányban azt vizsgálja, hogy a vonzó külsejű ételeket egészségesebbnek látják-e a fogyasztók. Ennek megértése rendkívül fontos, hiszen nagyban befolyásolhatja az emberek választását.
A hirdetésekben az ételekről készült képek szinte mindig fel vannak javítva. A fogyasztók évente több ezer ilyen fotót is láthatnak, az ételek nagy része pedig gyorséttermi. Egy pizzát ábrázoló fotó az élénk színekkel, a ropogósnak tűnő héjjal és az olvadt sajttal kifejezetten szép látvány lehet, de vajon a vonzó megjelenés miatt egészségesebbnek is látjuk az ilyen ételeket?
A szép megjelenés alapvetően az élvezethez köthető. Amikor egy műalkotást nézünk, az agy jutalmazó-központja aktiválódik, és örömteli érzés fog el bennünket. Az emberek azonban hajlamosak az örömöt és a hasznosságot egymást kizárónak tekinteni, így egy vonzó külsejű ételt egészségtelennek gondolhatnánk. Van ugyanakkor olyan esztétikus megjelenés, amely a természetben előforduló mintákhoz köthető – ilyen például a szimmetria. Elképzelhető, hogy a sok ilyen vonás hatására természetesebbnek, és így egészségesebbnek látjuk az ételeket.
A csapat egy kísérletsorozattal mérte fel, hogy milyen kapcsolat van az ételek megjelenése, illetve a vélt egészségesség között – a vizsgálatban a természetes mintákkal is számoltak. Az egyik kísérletben például az alanyok egy avokádós pirítós összetevőit olvashatták el, majd a korábbi értékelések alapján egy szép vagy kifejezetten taszító képet láttak az ételről. Úgy tűnik, a vonzó felvételek hatására az emberek egészségesebbnek és természetesebbnek értékelték az ételeket.
A kutatók úgy gondolják, hogy a jelenség komolyan hathat a fogyasztók vásárlási szokásaira. A csapat szerint éppen ezért szabályozni kellene az ételek megjelenítését, hogy a vásárlók döntését ne befolyásolják ilyen módon.
Forrás: ng.hu