Nincs általános recept az Asperger-szindrómára

2016. 03. 08.
|
Az autizmusról már többször is olvashattak korábban magazinunkban. Most azonban e rendellenesség egyik sajátos változatáról, az Asperger-szindrómáról beszélgettünk Kővári Edittel, az Autisták Országos Szövetségének elnökével.

Az Asperger-szindrómát legtöbbször az autizmus egy enyhébb változataként írják le. Helytálló ez a megállapítás?

Nagyjából igen. De az autizmus eleve nagyon összetett, nehezen értelmezhető fogyatékosság, amely egyénenként is óriási különbségeket mutat: a személyiség nem vész el az autizmus miatt, csak az autizmus befolyásolja azt. Vagyis sokféle autista gyerek és felnőtt él a világon. Az Asperger-szindróma is autizmus, ebben az esetben a szociális és kommunikációs területeken enyhébb sérülések tapasztalhatók, ezért ha ez normál intelektussal társul, másságuk a hétköznapi ember számára kevésbé vehető észre, de mégis érzékelhető a közösségekben való működés során. Ők ugyanakkor nem biztos, hogy csak kicsit szenvednek emiatt.

Mennyire súlyosak ezek a szociális és kommunikációs zavarok? Mikortól mondunk valakit aspergeresnek?

A zavarok, sérülések súlyossága teljesen változó. Vannak olyan társaink, akiknek például még a köszönés szociális tartalmát, jelentőségét sem feltétlenül sikerül megtanítani, míg mások képesek a társadalom által elvárt szociális viselkedésnek, társadalmi szabályoknak megfelelni, de a mögöttes megértés számukra is nehéz lehet. Nem mindig értelmeznek egész pontosan elvárásokat, helyzeteket, hiszen nem mondunk ki mindent szóval, és mások gondolatainak, szándékainak értelmezése is szükséges. Akarják-e, hogy én is odamenjek beszélgetni? Mikor szólíthatom meg a másik embert, ha közben mások is ott vannak? Úgy is szokták jellemezni ezt, hogy eltérő képességprofilról beszélünk. Az egyes képességek, készségek szintje nem egyforma mértékben sérült. Emiatt nincs is megfelelő recept. A megszerzett ismereteket és módszertant mindig az adott gyerekre, felnőttre alkalmazva kell kihasználni.

Tudna mondani néhány jellemző példát?

Az aspergeres gyermekek számára gondot okozhat például az iskolában, ha nincsenek világos szabályok, és azokat nem erősítjük meg valamilyen vizuális módszerrel. Mikor lehet jelentkezni az órán, és mikor nem? Ha csendben kell lenni, hogyan tudom jelezni a tanító néninek, ha valami problémám van? A szünetben mások honnan tudják, hogy mit lehet játszani? És különben honnan tudjuk, mi a különbség a barátok és a jó ismerősök között? Az ehhez hasonló, a mindennapi helyzetek megértéséhez szükséges kérdésekre a válasz egy átlagos gyermektől eltérően náluk nem automatikus, ami azért nagyon nehéz, mert a probléma gyakran rejtve marad, a környezet csak az eltérő viselkedést tapasztalja. Ezek a gyermekek gyakran rossznak, a felnőttek tapintatlannak tűnhetnek, vagy olyan, mintha szándékosan nem akarnának valamit megcsinálni, netán nem akarnának barátkozni, miközben valójában nagyon is szeretnének. A fegyelmezéstől az autista gyermek továbbra sem fogja érteni, hogyan kell viselkednie, viszont sokkal feszültebb és kétségbeesettebb lesz. Engedje meg, hogy elmeséljem egy kisfiú igaz történetét. Sehogyan nem tudott barátságokat kötni az iskolában, de nagyon vágyott erre. Egy osztálytársa egyik nap mesélt egy viccet, amin a társai nagyon nevettek. A kisfiú szerette volna, ha vele is együtt nevetnek a társai, ezért „lemásolta” a helyzetet. Több napon keresztül egyre kétségbeesettebben mesélte ugyanazt a viccet mindenkinek az osztályban, és nem értette, hogy miért nem nevetnek a többiek, sőt, ellenkező hatást váltott ki, egyre jobban kiközösítették őt. Ettől persze az osztálytársai is egyre rosszabbul érezték magukat. Az osztályfőnök a szociális megértésre alapozva, fegyelmezéssel próbálta megszüntetni a kisfiú viselkedését, ami persze általában rendben van, de ebben az esetben nem működött. A történet vége az lett, hogy külső segítséget kellett kérniük, mert nem ismerték az autizmust, így a megszokott stratégiákkal nem tudták megoldani a helyzetet, miközben az idő múlásával a teljes közösség kiborul. Mindenkiben volt empátia, de az autizmus-ismeretek hiányoztak. Hát ettől nehéz ez!

Mikor tűnik fel gyermekkorban, hogy valami nincs rendben?

Általában 3-4 éves korban, a közösségbe kerüléskor nagyon látványossá válik, ha egy kisgyermek nem olyan, mint a többi. Már egy enyhébben érintett gyerek számára is nehéz értelmezni a környezeti elvárásokat, az óvodai szabályokat, ha azokat nem számára érthető módon jelzik. Ez gyorsan nemkívánatos viselkedést okozhat: például vigasztalhatatlanul sír és az ölelés, vígasztalás csak ront a helyzeten, talán konkrét személyekhez ragaszkodik, mások pedig nem bírnak vele, esetleg lökdősödik, dobál, nem vonható be társas elfoglaltságokba. De lehet, hogy csak mások számára zavaró módon zajong, rosszkor kérdez, vagy egyszerűen csak ott van egy sarokban egész nap, és semmit nem csinál. Az érzelmek értelmezése is nehéz számukra, és nem is jelent motivációt, vagyis hiába próbáljuk meggyőzi olyan érvekkel, mint például az ovónéni haragudni fog, örülni fog, vagy nem fog szeretni, satöbbi. Célravezetőbb racionális indokokat felhozni, de vigyázni kell arra, hogy mindig igazat mondjunk. Nagyon jellemző még a szerepjátékokban, a társas helyzetekben való együttműködés hiánya. Rendkívül fontos, hogy minél hamarabb felismerjék e gyerekek eltérő szükségleteit, és minél hamarabb autizmus-specifikus segítséget kapjanak. A közösségi szabályokat, a napjában zajló eseményeket úgynevezett vizuális segítségekkel kell jelezni, megerősíteni számára, és ha valamit jól csinál, rendkívül fontos számára is az azonnali jutalmazás.

Mit tehet ilyenkor a szülő?

Autista gyermekünk megértéséhez autizmus-ismeretekre, a mindennapi élethelyeztek megoldásához pedig módszertani tudásra van szükségünk nekünk, szülőknek is. Ezt a szülők szakkönyvekből és szülőtréningeken, vagy szakemberektől tudják elsajátítani. Valós autizmus-ismeretek és módszertani ismeretek nélkül a gyermekünk és a körülötte élők sem fognak tudni jól működni. Ha segítséget kap, nagyon jó életminősége lesz, ha pedig nem, akár tragikus sorsa is lehet. Mindannyiunk közös felelőssége az autista gyermekek, felnőttek és az őket nevelő családok sorsa.

Szeptemberi akció

Béres Csepp Extra® belsőleges oldatos cseppek + C-vitamin Béres 50 mg tabletta

4×30 ml + 120 db

4 570 Ft

Vény nélkül kapható gyógyszer

Magnézium Béres 375 mg + B6 filmtabletta

30 db

1 740 Ft

58 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Novo C Plus® liposzómális C-vitamin lágykapszula

60 db

3 495 Ft

58,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Centrum gumivitamin gyermekeknek eper/málna ízű

30 db

2 045 Ft

68,2 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Bioextra Grapefruit mag kivonat

20 ml

1 435 Ft

71,8 Ft/ml
Étrend-kiegészítő készítmény**

Artelac® CL szemcsepp

10 ml

1 225 Ft

122,5 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköznek minősülő orvostechnikai eszköz*

Tebofortan® 120 mg filmtabletta

30 db

3 530 Ft

117,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Exoderil® 10 mg/g krém

30 g

2 380 Ft

79,3 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Calcium-Sandoz® + Vitamin C 1000 mg pezsgőtabletta

10 db

885 Ft

88,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dorithricin® szopogató tabletta

20 db

1 560 Ft

78 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Zovirax ajakherpesz krém

2 g

1 420 Ft

710 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Sinupret® belsőleges oldatos cseppek

50 ml

1 850 Ft

37 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Mucopront 375 mg kemény kapszula

50 db

2 070 Ft

41,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Amorolfin-Teva 50 mg/ml gyógyszeres körömlakk

2,5 ml

4 070 Ft

1628 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Smecta® 3 g por szuszpenzióhoz

10 db

1 040 Ft

104 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Ambroxol-TEVA 3 mg/ml szirup

100 ml

1 590 Ft

15,9 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Algoflex® Forte filmtabletta

20 db

1 890 Ft

94,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Blend-a-dent extra erős protézisrögzítő krém

47 g

1 270 Ft

27 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Neo Citran megfázásra és köhögésre kemény kapszula

16 db

1 670 Ft

104,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Salvequick® Aqua Resist vízálló sebtapasz

28 db

640 Ft

22,9 Ft/db
Orvostechnikai eszköz*

Apranax Dolo 100 mg/g gél

100 g

1 880 Ft

18,8 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dona® 1500 mg por belsőleges oldathoz

20 tasak

3 235 Ft

161,8 Ft/tasak
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dipankrin® Optimum 120 mg gyomornedv-ellenálló filmtabletta

60 db

1 995 Ft

33,3 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2019. szeptemberi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el