Az orvosi empátia csökkenti a fájdalmat

Szerző: Szimpatika
Nemrégiben bebizonyosodott, hogy nemcsak a gyógyszerek képesek csökkenteni a betegek fájdalmait, de a bizalomgerjesztő orvosi jelenlét is. Dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical holisztikus szemléletű ortopéd orvosa az orvosi szakértelem és az empátia együttes jelentőségéről beszélt.




„Az ortopéd orvoshoz sokszor már kifejezett fájdalommal fordulnak a betegek, akik emiatt is gyors javulásban reménykednek. Elsősorban természetesen a kiváltó okot kell feltérképezni, ez után következhet a hatékony és a problémának legmegfelelőbb fájdalomcsillapítás. Az egyik legeredményesebb módszer háti és nyaki feszültség, gerinc eredetű fájdalmak, térd-, csípő-, könyökfájdalmak, vállba, karba sugárzó fájdalmak, meszes váll vagy sportsérülés esetén, illetve sarki és talpi eredetű panaszokra, sőt, szédülésre, fejfájásra, fülzúgásra is a lökéshullám terápia” – ismerteti dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical holisztikus szemléletű ortopéd orvosa.      
„A betegek nagy része már 1-2 kezelés után is jelentős fájdalomcsökkenésről, vagy akár teljes fájdalommentességről számol be, miközben a kiváltó ok maga is gyógyul. Ugyanakkor sokszor tapasztaljuk, hogy pusztán a gyógyító szándékú jelenlét is javulást eredményez a betegnél. A tudat, hogy jó kezekben van, és a bizalom, amit természetesen ki kell érdemelni, mintha felerősítené a kezelések hatékonyságát.”

Szorosabb kapcsolat – kisebb fájdalom

A Michigani Állami Egyetem kutatásai igazolják a fenti megfigyeléseket. Kiderült ugyanis, hogy a bizalomra épülő orvos-beteg kapcsolat olyan agyi válaszokat indít el, amelyek csökkentik a fájdalmat. A tudósok azt is kimutatták, hogy a páciensekre valóban odafigyelő orvosok betegei jobb egészségi állapotban fejezik be a kezeléseket. 

Ennek vizsgálata során az önként jelentkező pácienseket két csoportba osztották. Az egyik csoporttal egy betegközpontú orvos foglalkozott, aki a panaszaikhoz kapcsolódva kérdezgette őket a munkájukról, a családi életükről, a megélt lelki és szociális hatásokról. A másik csoportnak kizárólag a betegségéhez kapcsolódó kérdésekre kellett válaszolnia, például arra, hogy milyen betegségei voltak, vagy hogy milyen gyógyszert szed. Ahogyan ez várható volt, a kérdőívekből kiderült, hogy az első csoport tagjai erősebben kezdtek bízni az orvosukban.

A jelenség mögött álló neurobiológiai folyamatokat a kutatásban MRI-felvételekkel vizsgálták. A betegek egy injekciót imitáló enyhe elektrosokkot kaptak, miközben a kezelőorvosuk fényképét nézték. Eközben a tudósok az anterior insula – a fájdalomérzékelő központ – aktivitását monitorozták. Kiderült, hogy a betegközpontú vizsgálatban részt vevő betegeket annyira megnyugtatta az orvosuk látványa, hogy jóval alacsonyabb mértékben reagáltak a fájdalomra.

Szakértelem és empátia

Az amerikai vizsgálat egy nagyobb kutatás részét képezi, amelynek célja, hogy felállítsák a betegközpontú ellátás szabályait, és ellenőrizhetővé tegyék az eredményességét. 
„Szakmailag is fontos, hogy a beteg érezze, valóban segíteni szeretnénk neki, és igyekszünk elnyerni a bizalmát” - hangsúlyozza dr. Dobos Márta. „Természetesen nagyon fontos, hogy a beteg fizikai állapotára koncentráljunk, de ha a pszichés és a szociális helyzetére is igyekszünk odafigyelni – gyakran csak hagyjuk, hogy maga mesélje el, ami a szívét nyomja – a páciens elégedettebb, a gyógyítás pedig eredményesebb lehet.”

www.oxygenmedical.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!