Megindult a vásárlók szabadságharca

2011. 05. 17.
Szerző: Szimpatika
Radikálisan új korszak köszönt be a fogyasztói szokásokban – derül ki a Cetelem Körkép 2011 kutatás eredményeiből, mely Európa 13 országában vizsgálta az elmúlt és az előttünk álló időszak fogyasztási tendenciáit. A gazdasági visszaesés hatására és az internet előretörésével színre lépett a szakértővé váló, önállóságáért küzdő „Fogyasztó 2.0”.
A felelős fogyasztási hitelezésben piacvezető, 15 éves magyarországi születésnapját ünneplő Cetelem Bank fogyasztási trendeket vizsgáló Cetelem Körkép 2011 című nemzetközi kutatása szerint túl van a recesszió mélypontján Európa, de a válság utóhatásait az egyes országok eltérően értékelik. Az európai fogyasztók közérzete lassan bár, de javul: nálunk is látszanak a bizakodás jelei, még ha Magyarország továbbra is a pesszimisták táborát erősíti.

A válság nemcsak az emberek közérzetére van hatással, hanem a fogyasztók magatartásában is új fejezetet nyit. Mi, vásárlók, sokkal felkészültebbek és tudatosabbak vagyunk, mint néhány évvel ezelőtt. Tudjuk, hogy melyik termék miben jó, mi hol olcsóbb és azt is, hogy melyik márka tartósabb. A kereskedőktől és áruházaktól az akciós árak mellett az őszinte kommunikációt és azt is elvárjuk, hogy a vásárlás személyes élményét is megadják számunkra.
De honnan ez a fogyasztói magabiztosság?
Fogyasztói szokásainkat számos tényező befolyásolja: az életstílus, anyagi helyzetünk, az aktuális trendek, divatok, ám igen fontos az is, hogy az adott termékről milyen információval rendelkezünk. Az Európa-szerte világmárkákon felnövő, a televízió és számítógép mellett szocializálódó fogyasztó a termékekkel kapcsolatos ismereteket ma már többnyire a világhálón szerezi be. És ez gyökeres változásokhoz vezet a vásárlás folyamatában. A Cetelem Körkép 2011 kutatási adatai azt bizonyítják, hogy az interneten hozzáférhető információ a felhasználók önállósága és szabadsága miatt óriási hatást gyakorol a fogyasztói attitűdökre. A gyártói és ár-összehasonlító oldalakból, a virtuális katalógusokból, blogokból tájékozódó, alapos tudással rendelkező, tudatos és magabiztos vásárló nemcsak arra figyel oda, hogy az egyre nehezebb gazdasági körülmények között milyen termékre költi a pénzét, hanem arra is, hogy hol teszi ezt. Ez az új típusú, jól informált, szakértővé, sőt, már-már „magánnyomozóvá” váló vásárló a Fogyasztó 2.0, aki már otthon tudja, melyik termék lesz a legmegfelelőbb számára. Mindez azt is jelenti, hogy a jól tájékozott Fogyasztó 2.0, vagyis a modern vásárló sokszor már nem a klasszikus terméktanácsadót látja az eladóban, hanem egy elfogult kereskedőt. A siker reményében tehát a kereskedelemnek is stratégiát kell váltania: az áruházak spártai dobozvalóságában az őszinte emberi hang és a személyesség egyre fontosabbá válik a vásárlókkal való kommunikációban. Az „offline beszerzések” világában a fogyasztók felelős kereskedői magatartásra és a vásárlás élményére vágynak.
Közép-Kelet-Európa a fogyasztásba menekül?
Az adatokból az is kiolvasható, hogy Európa többi országához képest mi, magyarok – hasonlóan a közép-kelet-európai országokhoz – egyre inkább költenénk, semmint megtakarítanánk. Ez részben az alacsonyabb jövedelmekből és a magasabb inflációból adódhat. Részben azonban a kevésbé tudatos pénzügyi kultúrának és annak is köszönhető, hogy a kelet-európai fogyasztók nagy része továbbra is pesszimista a jövőt illetően, és – nyugat-európai társaihoz képest – a megtakarítás helyett egyszerűen a fogyasztásba menekül. Saját prognózisuk szerint a magyar fogyasztók 2011-ben a tartós fogyasztási cikkek közül elsősorban háztartási gépeket és informatikai eszközöket vásárolnának. Ha a lakáspiac visszaesése miatt ingatlanvásárláson kevesen is törik a fejüket, az otthonnal kapcsolatos és a ház körüli teendőkhöz szükséges vásárlások (bútor, barkácseszközök) is növekedésnek indulhatnak. De a Cetelem Körkép adatai szerint nem szívesen mondunk le a kikapcsolódásról sem, ezért – hasonlóan az európai trendekhez – szórakoztató elektronikára, és sportcikkekre is többet fordítanánk a tavalyihoz képest. Az autópiac előretörése azonban továbbra is várat magára. A gazdaság várva várt fellendülése és a felelős áruhitelezési szolgáltatások bizonyára sokat segíthetnek mindezen álmok valóra váltásában. A hazánkban idén 15 éves Cetelem Bank a fogyasztási hitelek piacán a továbbiakban is folytatja felelős hitelezési gyakorlatát, és fellép a túlzott eladósodottság ellen, mind hitelezési politikájával, mind hiteltermékeinek kiszélesített palettájával.

A teljes tanulmány letölthető: www.cetelem.hu/cetelem/korkep

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!