Biológiai balszerencse a rákos megbetegedés?

2015. 01. 04.
Címkék: Rák  rákkutatás
A daganatos betegségek kialakulásának zöme nem a környezethez vagy az életstílushoz kapcsolható - erre a megállapításra jutottak az amerikai Johns Hopkins Orvostudományi Egyetem kutatói.
A kutatók a Science című tudományos folyóiratban publikált tanulmányukban azt írták, hogy a rákos megbetegedések többsége inkább a biológiai balszerencsének tudható be, mint az egészségtelen életmódnak vagy az öröklött genetikai hibáknak - ismertette The Daily Telegraph.

Fotó: commons.wikimedia.org
Az egészségügyi szakemberek gyakorta hivatkoznak arra, hogy a tumorok kialakulása a helytelen táplálkozással, a testmozgás hiányával vagy szülőktől öröklött hibás génekkel magyarázható. Az új kutatás azonban most arra mutatott rá, hogy a rákos megbetegedésekért többnyire a balszerencse okolható, és nem a helytelen életstílus vagy hibás DNS.

A Johns Hopkins egyetem tudósai a szövetek regenerálódásában találtak magyarázatot a rák kialakulására. A kutatók szerint a rákok kétharmad részét a sejtosztódás során fellépő véletlen hibák váltják ki, ez viszont kívül esik az ember befolyásán.

A kutatók megállapították, hogy minél több sejtnek kell osztódnia, hogy a szövet egészséges maradjon, annál valószínűbb a rák kialakulásra.

Először sikerült megmagyarázniuk a tudósoknak, hogy miért gyakoribbak egyes rákfajták, mint mások. A tanulmány szerint például a végbélrák azért gyakoribb, mint a vékonybélrák, mert a vastagbél sejtjei kétszer olyan gyorsan osztódnak, mint a bélrendszer felsőbb szakaszai.

A kutatók által tanulmányozott 31 ráktípusból csak kilenc - egyebek mellett a dohányzáshoz kapcsolható tüdőrák - volt köthető az életmódhoz vagy a genetikai hibákhoz. A többi 22 - köztük a leukémia, a csontrák, a hasnyálmirigyrák, az agydaganat és a petefészekrák - elsősorban a "balszerencse" következménye volt, ezeknek kialakulására a DNS-nek vagy a viselkedésnek csupán kis hatása volt.

A tanulmány nem foglalkozott minden ráktípussal, így például a mellrákot és a prosztatarákot sem vizsgálták, mert a kutatók nem tudták megbízhatóan meghatározni az ezekkel kapcsolatos őssejtosztódási arányokat.

A tudósok hangsúlyozták, hogy mivel a legtöbb ráktípust életmódbeli változással vagy genetikai szűréssel nem lehet megelőzni, elsősorban a diagnózis felállításának gyorsaságát kellene fokozni, hogy olyan korai stádiumában fel lehessen fedezni a rákot, amilyen hamar csak lehet.

"Ha a rák előfordulása a szövetekben kétharmadrészt az őssejtosztódás során bekövetkező véletlen DNS-mutációkkal magyarázható, akkor az életmódbeli változás ugyan nagy segítség lehet bizonyos daganatok megelőzésénél, de egy sor más ráknál valószínűleg nem olyan hatásos" - fogalmazott a kutatásban részt vevő Cristian Tomasetti.

A kutatók 31 féle testszövetben vizsgálták a őssejtek osztódásának számát egy élethossz során, és ezt vetették össze az ezekben a szövetekben kialakuló rák általános előfordulásával az amerikai lakosság körében. Megállapították, hogy minél több sejtmutáció fordult elő, annál nagyobb volt a rák aránya, ami azt sugallta, hogy sokkal inkább a sejtosztódás során bekövetkező véletlen hibák száma határozta meg a tumorok kialakulását, mintsem a külső környezeti hatások.

A tüdőrák és a bőrrák estében az előfordulási arány magasabb volt, mint amit a mutációk alapján meg lehetett jósolni, ezt a tudósok azzal magyarázták, hogy a genetikai és az életmódbeli faktorok ezekben az esetekben megnövelték a daganat kialakulásának kockázatát.

"A rákkeltő anyagoknak, például a dohányfüstnek kitett emberek hosszú, rákmentes életét gyakran tulajdonítják az illetők jó génjeinek, de igazság szerint többségük egyszerűen szerencsés" - mondta Bert Vogelstein professzor, a kutatás vezetője.

Egészségügyi szakértők szerint a tanulmány egyúttal azt is demonstrálja, milyen fontos bizonyos rákfajták kialakulásának kockázatát csökkenteni az egészséges táplálkozással, testmozgással és a dohányzás elhagyásával.

"Miközben néhány genetikai hibát a balszerencse okoz, tudjuk, hogy rákkockázatunk génjeink kombinációján, környezetünkön és életünk egyéb aspektusain múlik, egy sor olyan dolgon, amire hatásunk van" - jelentette ki Emma Smith, a brit rákkutatás egy szakértője.

Hans Clevers, az utrechti Hubrecht Intézet őssejt- és rákkutatója pedig úgy vélte, a most publikált tanulmány abban segíthet a daganatos megbetegedésben szenvedőknek, hogy rájöjjenek, nem ők a hibásak a betegségükért. "Az átlagos rákbeteg egyszerűen balszerencsés" - jelentette ki a professzor.

Forrás: MTI
Decemberi akció

MEMOlife Max® kapszula

Összetevői Omega-3-at, lecitint és az agy reakcióképességéért ginzenget tartalmaznak
Étrend-kiegészítő készítmény*

Cataflam Dolo 25 mg bevont tabletta

Enyhíti a fejfájást, fogfájást és a menstruáció következtében fellépő fájdalmat

Sudocrem® krém

14,4 Ft/g
A pelenkával fedett bőr mindennapos védelmére. Hatékony egyéb bőrproblémák ápolásában is (repedezett, kipirosodott, irritált bőr)
Kozmetikum

Walmark Proenzi® 3 ExPur téli csomag

90 db + 50 db

Javasolt ízületi betegség következtében kialakuló porc és ízületi rendellenesség esetén
Speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer

Mucopront 50 mg/g szirup

7,9 Ft/ml
Megkönnyíti a hörgőváladék felköhögését és kiürülését. Szabályozza a nyák- és köpettermelést és elfolyósítja azt. 2 éves kortól alkalmazható

Aspirin® Protect 100 mg gyomornedv ellenálló bevont tabletta

Megakadályozza a vérrögök képződését, így csökkenti az infarktus kockázatát. Ajánlott szív- és érrendszeri kockázattal rendelkező 45-79 éves férfi és 55-79 éves nőbetegeknek

Calcium-Sandoz® + Vitamin C 1000 mg pezsgőtabletta

815 Ft

Kalciumpótlásra és C-vitamin hiány esetén (pl. fertőző betegségekben az ellenállóképesség növelése) javasolt. Citrom ízű pezsgőtabletta
Sandoz Hungária Kft.,
1114 Budapest, Bartók Béla út 43-47.

Neo Citran Max köptetővel por belsőleges oldathoz

10 tasak

235 Ft/tasak
Komplex megoldás a megfázás és az influenza kínzó tüneteire

Béres C-vitamin 500 mg filmtabletta

640 Ft

Szedése biztosítja az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlen C-vitamin bevitelét
Béres Gyógyszergyár Zrt.,
1037 Budapest, Mikoviny u. 2-4. www.beres.hu

Nasopax orrspray felnőtteknek

152,5 Ft/ml
Két hatóanyag kombinációjával küzd meg az orrdugulással és a heveny arcüreggyulladással. Kíméletes, nem szárítja a nyálkahártyát

Rubophen® 500 mg tabletta

Hatékony láz- és fájdalomcsillapító
SANOFI-AVENTIS Zrt.
1045 Budapest, Tó utca 1-5.
Gyógyszerinformáció
tel.: (+36 1) 505 0055
Web: www.sanofi.hu

Strepsils® honey and lemon szopogató tabletta

Torokfájás esetén gátolja a vírusok, a baktériumok és a gomba szaporodását, valamint meg is ölik őket. Emellett fájdalomcsillapító hatásúak is, már öt perc elteltével
Reckitt Benckiser Kft.,
1113 Budapest, Bocskai út 134-146.
Tel.: (+36) 1 880 1870
E-mail: gyogyszer@rb.com

Oscillococcinum® golyócskák

2×3 adag

254,2 Ft/adag
Az influenzás tünetek (hidegrázás, láz, köhögés, általános fájdalom, orrfolyás) enyhítésére. Gyermekek és csecsemők is szedhetik

Valeriana Relax lágyzselatin kapszula

Olyan gyógynövények kivonatát tartalmazza, amelyek hatóanyagai hozzájárulhatnak a normál idegállapot és a lelki egyensúly fenntartásához
Étrend-kiegészítő készítmény*

Lopedium® 2 mg kemény kapszula

Heveny, hirtelen kialakuló hasmenés tüneteinek (pl. hasi diszkomfortérzés, puffadás, görcsök) kezelésére
Sandoz Hungária Kft.,
1114 Budapest, Bartók Béla út 43-47.

Nicorette® Quickspray 1 mg/adag szájnyálkahártyán alkalmazott oldatos spray

1 adagoló tartály

3860 Ft/adagoló tartály
A nikotin utáni vágy és a dohányzás abbahagyásával összefüggésben jelentkező megvonásos tünetek enyhítésére

Normaflore belsőleges szuszpenzió

10×5 ml

29,4 Ft/ml
Kiegészítő kezelésként a bél normál baktériumflórájának helyreállítására antibiotikummal való vagy antimikrobiális terápia során kialakuló eltérések esetén
SANOFI-AVENTIS Zrt.
1045 Budapest, Tó utca 1-5.
Gyógyszerinformáció
tel.: (+36 1) 505 0055
Web: www.sanofi.hu

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

Láz- és fájdalomcsillapító, gyulladásgátló hatású készítmény

Bronchostop® köhögés elleni belsőleges gumipasztilla

A megfázáshoz társuló hurutos köhögés kezelésére, illetve a torokirritáció csillapítására. 6 éves kortól.
Vény nélkül kapható gyógyszer**

Volteren Emulgel 1% gél

21,4 Ft/g
Enyhíti az ízületi és izomfájdalmakat, csökkenti azok gyulladását és duzzanatát

Béres Vita-D3 Forte 3000 NE tabletta

Magas hatóanyag-tartalmú – 3000 NE – D-vitamin az immunrendszerért, a csontozatért, a fogazatért és az izmokért
Béres Gyógyszergyár Zrt.,
1037 Budapest, Mikoviny u. 2-4. www.beres.hu
Speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer

* Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

** Hagyományos növényi gyógyszer, a javallatokra való alkalmazása a régóta fennálló használaton alapul.

Felhasználási feltételek, adatkezelés »

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2018. januári száma!