Irisnek hívják a Wiener Linien virtuális munkatársát, akinek az a feladata, hogy jelnyelvre fordítsa a valós idejű közlekedési információkat. A segítségével létrejövő rövid animációs videókat a siket és nagyothalló utasok a közlekedési vállalat mobiltelefonos alkalmazásán, a WienMobil App-on keresztül kapják meg.
A világon egyedülálló fejlesztés Ausztriában tízezer, Európában pedig körülbelül mintegy félmillió hallásproblémával küzdő utas életét könnyíti meg.
A jeltolmács-alkalmazás alapja, hogy az utastájékoztató üzenetek standardizáltak. Így a mintegy ötezer megállónevet és harminc műszaki problémát előre le lehet fordítani. Forgalmi zavar esetén a megállókban és járműveken elhangzó információkat szinte azonnal, automatikusan le lehet fordítani jelnyelvre. Az így elkészült animált videókat az utasok a WienMobil telefonos alkalmazásban nézhetik meg.
Azt, hogy az új fejlesztést ténylegesen bele lehet-e illeszteni a WienMobil alkalmazásba, ősszel kezdik el tesztelni. Ha ez sikeres lesz, az elkövetkező egy-két évben tovább bővítik az alkalmazást.
A prototípust már ki is próbálhatják az érdeklődők a Remise Közlekedési Múzeumban, a Tramwaytag alkalmából. Itt ugyanis berendeznek egy területet, ahol a látogatók úgy tapasztalhatják meg a bécsi közösségi közlekedést, ahogy azt a siketek és nagyothallók élik meg nap mint nap.
Alexandra Reinagl, a Wiener Linien ügyvezetője a világújdonság kapcsán elmondta: „Számomra és negyvenöt országból érkező 8 700 munkatársam számára nagyon fontos, hogy a tömegközlekedés mindenki számára a lehető legkönnyebben elérhető legyen. Ezért külön öröm számomra, hogy a jeltolmács-avatart kezdettől fogva a siket és nagyothalló közösség tagjainak részvételével fejleszthetjük. Ez a projekt világszinten is fontos mérföldkő a közösségi közlekedésben történő akadálymentes kommunikációban”.