A rendszeresen napi négy vagy annál több doboz bármilyen szénsavas üdítőitalt fogyasztók körében 30 százalékkal nagyobb volt a valószínűsége annak, hogy depressziót diagnosztizálnak, mint azoknál, akik nem ittak szénsavas üdítőitalt.
A depresszió kockázata még magasabb volt azok esetében, akik kalóriaszegény szénsavas üdítőitalt fogyasztottak – náluk 31 százalékkal növekedett a kockázat. A nem kalóriaszegény szénsavas üdítőt fogyasztók körében pedig 22 százalékkal volt magasabb a depresszió kockázata.
A rendszeresen napi négy vagy több doboz kalóriaszegény gyümölcsös üdítőitalt fogyasztók esetében 51 százalékkal nagyobb volt a valószínűsége a depresszió diagnosztizálásának azokhoz képest, akik egyáltalán nem fogyasztottak ilyen üdítőitalt.
Az észak-karolinai Nemzeti Egészségügyi Intézet szakemberei az amerikai neurológusok idei konferenciáján ismertetik tanulmányukat.
A szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy tanulmányuk mindössze összefüggést talált a kalóriaszegény üdítőitalok fogyasztása és a depresszió megnövekedett kockázata között, nem pedig azt állapította meg, hogy a diétás szénsavas vagy gyümölcsös üdítőitalok fogyasztása depressziót okoz. Bár a kutatók figyelembe vettek számos olyan tényezőt, amelyek befolyásolhatják eredményeiket – mint például az életkor, a nem, a képzettség, a dohányzás, a fizikai aktivitás, a testtömegindex (BMI) vagy az energiabevitel – ugyanakkor lehetségesnek tartják, hogy más körülmények is, például a depresszió korábbi előfordulása a családban vagy a stresszes életmód, magyarázatot adhatnak az összefüggésre.
„További kutatásokra van szükség ahhoz, hogy megerősítsük ezeket az eredményeket” – idézte Honglei Chent, a tanulmány egyik készítőjét a Live Science tudományos hírportál.
(forrás: medicalonline/ LiveScience )