Mit mondjon, ha a 112-n kér segítséget?

2020. 03. 01.
A 112-es számot az amerikai 911 mintájára hozták létre, hogy Európában mindenhol csak ezt az egy számot kelljen megjegyezni, függetlenül attól, hogy rendőrt, mentőt vagy tűzoltót szeretnénk hívni. Az új infokommunikációs rendszer célja egyrészt az volt, hogy gyorsabbá tegyék a segítségnyújtást, másrészt csökkentsék a fals hívások számát.

Először a 107-es rendőrségi hívások futottak be ide, 2016 januárjától pedig már a katasztrófavédelem (tűzoltóság) 105-ös számára érkező bejelentéseket is ide kapcsolták. A rendszerbe utoljára az Országos Mentőszolgálat lépett be: 2017. november 1-től a mentőkhöz érkező hívások is – Budapest és Pest megye kivételével – a szombathelyi vagy a miskolci call centerekben csörögnek.  Az operátorok hathetes képzését pszichológiai, egészségügyi és alkalmassági teszt is megelőzi. Ha ezeken átmennek, rögtön állományba kerülnek, és jöhet a másfél hónapos gyorstalpaló. A két vidéki központban összesen 517 operátor dolgozik, angolul és németül is fogadják a hívásokat.

Bonyolult eseteknél – főként baleseteknél – az operátorok konferenciahívást is indíthatnak, így a mentők, tűzoltók, rendőrök akár egyszerre kerülhetnek képbe az adott esettel, és indulhatnak el. Vagyis a segítség is jóval gyorsabban ér a helyszínre, mint 2014 előtt. Ráadásul azokat a hívásokat is könnyebben tudják kezelni és rendszerezni, amelyek néhány perces eltéréssel, de ugyan amiatt az eset miatt futnak be a 112-re. 

A rendszert az indulás óta is folyamatosan fejlesztik: januárban elindították a 112 SOS applikációt , amely főleg a hallássérülteknek segítség. 2018-ban élesedett az  e-call rendszer, tavaly december óta pedig már SMS-t is lehet írni a 112-nek, ami egy túszhelyzetben kifejezetten nagy segítség lehet. Erre egyébként kevesebb a példa, olyan viszont már előfordult, hogy egy munkásokat szállító kisbusz sofőrje annyira gyorsan ment, hogy az utasok féltek. Egyikőjük SMS-t írt a 112-nek, az autópálya rendőrség pedig leállította a kisbuszt.

Mit mondjon, ha a 112-n kér segítséget?

 –  Mutatkozzon be!

 –  Közölje, hogy pontosan milyen címen van a beteg (település, utca, házszám, ha van, akkor emelet és ajtó, valamint kapucsengő/kapukód/ ! Ha könnyen összekeverhető nevű a település, akkor az irányítószám is hasznos.

   Egyetlen rövid mondatban mondja el, hogy miért kell a segítség!

 –  Várja meg, amíg létrejön a kapcsolás!

 

Forrás : Index

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!