Mit érdemes tudni az elektronikus receptről? II. rész

Folytatjuk az előző számunkban megkezdett, az e-recepttel kapcsolatos változások ismertetését dr. Bartus György segítségével, aki a Magyar Gyógyszerészi Kamara alelnöke. Ezúttal a gyógyszerek felírásáról, kiváltásáról tájékoztatjuk olvasóinkat.

Dr. Bartus GyörgyAz e-recept gyermekbetegségeinek kinövése után, a gyógyszerre szorulók helyzetét várhatóan javító rendszer használata az orvosoktól és gyógyszerészektől is további tanulást, és saját forrásaikból finanszírozott technikai fejlesztést is megkövetel. A használathoz el kell sajátítaniuk a szükséges új számítógépes ismereteket, majd ezek ismeretéről számot is kell adniuk. A működtetés mind az internetkapcsolat bővítését, mind az egészségügyi szolgáltatók és a gyógyszertárak számítógépeinek cseréjét is szükségessé teheti.

 

A kezdeti időszakban a betegellátás esetlegesen előre nem látott helyzetek miatt kicsit több időt is igénybe vehet, azonban ez átmeneti jellegű kell, hogy legyen.

 

De mit is jelent az olvasók szempontjából az e-recept a gyógyszerfelírástól annak kiváltásig?

Elképzelhető, hogy az orvos egy ideig még változatlanul papíralapú vényen rendeli a gyógyszert a betegeinek. Ilyenkor a papíralapú vények adatait az EESZT számára, azaz „az adatfelhőbe” a gyógyszertárak rögzítik, így ezek is elérhetőek lesznek a gyógykezelést végzők számára. Ugyancsak papíralapú vény kiállítása várható akkor is, ha az orvos házhoz megy.

Ha az orvos az e-receptet alkalmazza, akkor az elektronikus adatbevitelen kívül a gyógyszer rendeléséről mindenképpen egy „felírási igazolást” is kiállít, amely 2018. december 31-ig formáját tekintve egy már ismert papíralapú recept lesz. E dátum után a „felírási igazolás” már csak a beteg kérésére kerül kinyomtatásra. Kinézetét tekintve azonban ekkor is egy az orvos által aláírt és lepecsételt, jogszabályban meghatározott formátumú dokumentum marad. A „felírási igazolást” most csak jegyezzük meg, szerepe később válik világossá.

A gyógyszerek gyógyszertári kiadására vonatkozóan ugyanazok a szabályok érvényesek az e-recepten történő rendelés esetén, mint amelyek a papíralapú receptekre érvényesek. Például: három hónapos érvényesség, egyhavi mennyiség kiadhatósága, helyettesíthetőség stb.

Az e-recept adatállományhoz bármelyik gyógyszertár hozzáférhet, így a kiváltásra való jogosultság igazolása után az ország bármelyik patikájában kiválthatók a rendelt gyógyszerek.

E-recept esetében az EESZT-ből letöltődnek a rendelt gyógyszerek adatai (nevük, hatáserősségük, mennyiségük, napi adagolásuk), így a gyógyszer kiadójával együttesen kiválaszthatók a kiváltandó gyógyszerek. A ki nem váltott készítmények továbbra is az EESZT-ben maradnak, és az e-recept érvényességi idején belül bármikor kiválthatók.

Az e-recept, mint minden számítógépes rendszer, a vele dolgozókat pontos és szabálykövető munkára kényszeríti, azaz a papíralapú vényekkel szemben az elektronikus vény utólag nem javítható, az kizárólag az orvos által törölhető az EESZT-ből, aki helyette újat írhat fel. A rossz hír az, hogy amennyiben az orvos pl. telefonon nem érhető el, hibás e-recept esetén arra gyógyszert kiadni csak a jogszabályi előírások szigorú betartásával lehet.
A jó hír viszont az, hogy amennyiben az orvos telefonon elérhető az e-recept kiváltásakor, a gyógyszerész kezdeményezheti a hibás vény törlését és javított adatokkal történő felírását, tehát a betegnek nem kell visszamennie a rendelőbe.

Az e-recept kiváltása, hasonlatosan a papír alapú receptéhez, a beteg vagy megbízottja (bárki, akinél a vény van) által történhet.

A jelentős különbséget az jelenti, hogy amennyiben a beteg személyesen váltja ki gyógyszerét, papírra már nem lesz szükség. Elegendő lesz a beteg személy azonosítása TAJ kártyával és személyi igazolvánnyal, így az e-recept adataihoz történő hozzáférés biztosított lesz a gyógyszertár számára.

Amennyiben a gyógyszert nem a beteg, hanem megbízottja váltja ki, úgy a „felírási igazolást” kell bemutatni a gyógyszerek kiadásához.

Itt mindenképpen szót kell ejteni a „felírási igazolás” egy további fontos funkciójáról. Ez ugyanis nem csak a beteg megbízottja számára biztosítja a gyógyszer kiválthatóságát, hanem az EESZT elérhetetlensége esetén is (például az internetelérés zavara miatt) lehetővé teszi a szükséges gyógyszerek kiváltását.

Összességében úgy gondolom, hogy a rendszer beüzemelése után a sorban állás rövidülni fog, a gyógyszerek kiadása biztonságosabbá válik, és a szükséges adminisztrációs munkák felgyorsulásával több idő maradhat betegeink problémáival érdemben, szakmailag foglalkozni.

 

Még több információ: Mit érdemes tudni az elektronikus receptről? I. rész

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!