Az élelmiszereket a fogyasztók elsősorban azoknak az érzékszervekre ható tulajdonságaik (megjelenésük, színük, illatuk, állaguk és ízük) alapján ítélik meg. Nincs ez másként a gyermekek esetében sem: ők is csak a jóízű, érzékszerveik számára elfogadható ételeket fogyasztják el.
Ha a közétkeztetésben költségesen (szervezetten, tervezetten, biztonságosan stb.) előállított ételeket a fogyasztók érzékszervi okok miatt elutasítják, akkor – amellett, hogy pazarlásról van szó – az ellátás nem éri el a célját, hiszen a gyermekek éhesek maradnak.
Az utóbbi időben megszaporodtak a gyermekek közétkeztetésében felszolgált ételek minőségét kifogásoló bejelentések, panaszok. Mindezek miatt a NÉBIH és egyes megyei kormányhivataloknál az élelmiszerlánc felügyeletét ellátó igazgatóságok 2013. január közepén a gyermekek közétkeztetéséből származó ételek érzékszervi vizsgálatára koncentráló programot indítottak. A véletlenszerűen kiválasztott gyermekintézményekből a laboratóriumba érkezett ételeket – még az étel lejárati idején belül – képzett és akkreditált módszerrel vizsgáló bizottságok értékelik.
Az első vizsgálatok eredményei széles sávban mutatnak szórást: az ízletestől kezdve a jó ízűn át az érzékszervileg kevésbé elfogadhatóig.
A NÉBIH a gyermekek közétkeztetésével kapcsolatos panaszokat továbbra is fogadja, és arra ösztönöz mindenkit, hogy ezzel egyidejűleg az ellátási szerződésért felelős intézmény vagy annak fenntartója felé is jelezze panaszait.
A vizsgálati program eredményei megtekinthetők az alábbi linken.
forrás: Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság