A tévénézés is okozója a gyermekkori elhízásnak
2008. 11. 26.
Kutatások bizonyítják, hogy a televíziós reklámok is okozói annak, hogy egyre több a túlsúlyos gyerek. Amerikában most azt vizsgálják, javítana–e a helyzeten, ha betiltanák a gyorséttermek televíziós reklámjait.
Egy kutatócsoport vizsgálta a gyermekkori elhízás arányainak alakulását és azt, hogy egy gyerek hány órányi gyorséttermet népszerűsítő reklámot lát hetente. Kiderült, hogy a gyermekkori elhízás növekedése a reklámoknak is köszönhető. Nemcsak azért, mert a tévénézés eleve hizlal, hisz egy passzív elfoglaltság, hanem azért is, mert a gyerekek könnyebben befolyásolhatóak, és a reklámokból kapott információkat kevésbé képesek megszűrni, nem látják, mi a túlzás, és mi reális bennük.
Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy míg egy amerikai kisgyerekre a hetvenes évek végén évente kb. 20.000 reklám zúdult, a kilencvenes évek végére ez a szám már megduplázódott.
Egy korábban a WHO által végzett kutatás 13 iparilag fejlett országban figyelte, hogy milyen mennyiségű élelmiszerreklám célozza meg a gyerekeket. Kiderült, hogy a gyerekműsorok alatt vetített reklámok több mint fele élelmiszer-hirdetés. És ezeknek több mint fele édességet, cukros reggeli gabonakészítményeket és gyorséttermeket reklámoz, de nagy részt tesznek ki a chipsek és cukros üdítők reklámjai is. A gyerekeknek reklámozott élelmiszerek háromnegyede azok közé tartozik, amelyekből az egészségügyi szakértők szerint a legkevesebbet kellene enniük;
Míg egyes kutatók az egészségtelen ételek televíziós reklámjainak teljes betiltása mellett kardoskodnak, és állítják, hogy ezzel akár 18 százalékkal csökkenhetne a gyermekkori elhízás aránya, addig mások figyelmeztetnek, hogy ha a tévében nem is látnának ilyen reklámokat a gyerekek, az interneten mindenképpen találkoznának ezekkel. A hosszú távú megoldás tehát nem a reklámok betiltása, hanem a gyerekek médiatudatosságra és egészséges életmódra való nevelése lenne.
Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy míg egy amerikai kisgyerekre a hetvenes évek végén évente kb. 20.000 reklám zúdult, a kilencvenes évek végére ez a szám már megduplázódott.
Egy korábban a WHO által végzett kutatás 13 iparilag fejlett országban figyelte, hogy milyen mennyiségű élelmiszerreklám célozza meg a gyerekeket. Kiderült, hogy a gyerekműsorok alatt vetített reklámok több mint fele élelmiszer-hirdetés. És ezeknek több mint fele édességet, cukros reggeli gabonakészítményeket és gyorséttermeket reklámoz, de nagy részt tesznek ki a chipsek és cukros üdítők reklámjai is. A gyerekeknek reklámozott élelmiszerek háromnegyede azok közé tartozik, amelyekből az egészségügyi szakértők szerint a legkevesebbet kellene enniük;
Míg egyes kutatók az egészségtelen ételek televíziós reklámjainak teljes betiltása mellett kardoskodnak, és állítják, hogy ezzel akár 18 százalékkal csökkenhetne a gyermekkori elhízás aránya, addig mások figyelmeztetnek, hogy ha a tévében nem is látnának ilyen reklámokat a gyerekek, az interneten mindenképpen találkoznának ezekkel. A hosszú távú megoldás tehát nem a reklámok betiltása, hanem a gyerekek médiatudatosságra és egészséges életmódra való nevelése lenne.
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Tiltott gyümölcsök a tavaszi allergiaszezonban
- Így szabadulhatunk meg a haragtól
- A mini stroke 5 korai figyelmeztető jele
- A kutyák segítségével többet tudhatunk meg az öregedésről és az elmeműködésről
- Mit tehetünk az agyunk egészségéért?
- Már az anyaméhben eldől, ha balkezesek leszünk
- Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma?
- Tévhitek, amelyek a laktózintoleranciát övezik
- Életmentő beavatkozások méhen belül
- Hamis emlékeket alakít ki az elménk
- Gördülő sportok tavasszal
- Útmutató kismamáknak a genetikai vizsgálatokhoz
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!