Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

A nyuszik az iskolakezdést is megkönnyítik

Módosítva: 10/9/2024 2 perc AktuálisGyermekÁllatokOktatásTanulásfelelős állattartásStresszstresszoldásszorongásÖsszes cikk
Az osztálytermekben elhelyezett nyulaknak, valamint a velük folytatott állatasszisztált foglalkozásoknak köszönhetően jelentős mértékben, átlagosan 8 százalékkal csökkent a vizsgált elsőosztályos kisgyermekek szorongása – állapították meg a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusának kutatói.

Fontos, hogy a közös munka az állatok számára se okozzon stresszt, ezért egy szelekciós programban az emberrel legbizalmasabb egyedeket tenyésztik tovább.

„A MATE Kaposvári Campusa egyedülálló feltételeket teremt a kutatásra, hiszen a gyógypedagógus és állattenyésztő szakemberek, oktatók és kutatók már évek óta folytatnak közös vizsgálatokat különböző állatfajokkal. Arra kíváncsiak, miként lehet az állatjólléti szempontok maximális figyelembevételével bevonni őket az állatasszisztált tevékenységekbe, és hogy ezek a foglalkozások milyen hatást gyakorolnak a gyermekekre, illetve az állatokra” – hangsúlyozza Dr. Molnár Marcell, a MATE Állattenyésztési Tudományok Intézetének egyetemi docense.

Az állatasszisztált foglalkozásokon a lovak és törpenyulak nemcsak „eszközként”, hanem hasznos és aktív résztvevőként szerepelnek: a gyermekek számára csökkentik a stresszt, érdekesebbé és izgalmasabbá teszik a feladatokat, növelik a motivációjukat. Ugyanakkor arra is figyelni kell, hogy az állatoknak se legyen rossz élmény a közös munka.

„Nagyon komoly eredményeket sikerült elérni az elsőosztályosok beiskolázási szorongásának csökkentésében: az osztályban élő nyúlnak, illetve a hetente elvégzett állatasszisztált foglalkozásoknak köszönhetően átlagosan 8 százalékkal csökkent a gyermekek szorongásszintje. Nagyon fontos a megfelelő nyulak kiválasztása is, így elindítottunk egy szelekciós programot, amelyben az emberrel legbizalmasabb egyedeket tenyésztjük tovább. Így sikerült elérni, hogy a programba vont nyulak stressz-szintje a kiindulási generációhoz képest jelentős mértékben csökkent, és szívesen veszik fel a kapcsolatot a gyermekekkel” – emeli ki Dr. Molnár Marcell.

A lovakkal végzett vizsgálatok szintén ígéretesek: kiderült, hogy a foglalkozáson részt vevő gyermekek pulzusa – a fizikai megterhelés, a lovaglás ellenére – a foglalkozások végére lecsökkent, sőt ezzel párhuzamosan a lovak izgatottsága is alacsonyabb volt. Bebizonyosodott tehát, hogy a jól kiképzett terápiás egyedek számára a foglalkozás nem okoz stresszt.

Mint a szakértő rámutatott, az állatasszisztált tevékenységek során az ember és az állatok közötti kötődés hatását használják ki. „A biofília elmélete szerint az ember genetikai állományának döntő része a természethez alkalmazkodott. Mivel kezdetben az ember együtt élt a természettel, körülvették az állatok, támaszkodni tudott azok kifinomult érzékeire. Az állatok időben figyelmeztették a közelgő veszélyre, így amíg azok nyugodtak voltak, neki sem kellett aggódnia a biztonságáért. Ez a hatás tovább él a modern emberben is, a természet és az állatok közelsége stresszoldó, nyugtató hatással van ránk. Ez bizonyosodott be a Kaposvári Campus kutatása során is” – világít rá a MATE kutatója.

Az eredmények beépülnek az oktatásba is, így a gyógypedagógus hallgatók aktívan bekapcsolódhatnak az állatasszisztált munkába, elsőkézből megtapasztalva a módszer hatékonyságát. Aki pedig a területről még többet szeretne tudni, az a MATE 2021/22. tanévben indult új, állatasszisztált pedagógiai fejlesztő tevékenység területen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésére is jelentkezhet.

Az osztálytermekben elhelyezett nyulaknak, valamint a velük folytatott állatasszisztált foglalkozásoknak köszönhetően jelentős mértékben csökkent a vizsgált elsőosztályos kisgyermekek szorongása – állapították meg a MATE kutatói.