4 tipp, hogy jobban menjen a tanulás

Forrás: eduking.hu
A tanulás nem minden gyereknek könnyű, viszont mindenkinek muszáj. Az általános iskolásoktól kezdve a felnőttképzésig mindenki küzd a tanulás nehézségeivel, hol jobban, hol kevésbé.

Különösen igaz ez olyan tantárgyakra, mint a matek vagy a fizika, ahol nagyon sokan érzik reménytelen küzdelemnek még a kettes szint elérését is. Pedig van néhány olyan trükk, amit, ha már általános iskolás korban elsajátít a gyerek, akkor egy egész életen át megkönnyítheti a saját dolgát.

Félelemben nem lehet gondolkodni. Ha a gyerek fél egy adott tantárgytól, akkor a túlélésért küzd az órákon, retteg, nehogy felszólítsa őt a tanár, aggódik, hogy nem fogja tudni megoldani az órán kitűzött feladatokat és ebben a félelemmel teli hangulatban, nem tud kreatív lenni, nem jutnak eszébe alapvető dolgok, és olyan feladatok megoldására sem képes, amik egy normál stresszmentes állapotban gond nélkül mennének. Ez pedig egy negatív spirálhoz vezet, és szép lassan kialakul benne egyrészt a tantárgy iránti ellenszenv, másrészt egy saját magával szembeni kudarc élmény, hogy „én képtelen vagyok valamit megérteni” utóbbi pedig jelentős károkat tud okozni személyiségfejlődésében is.

Mit lehet ilyenkor tenni?

Vannak olyan jól ismert tanulási „szabályok”, melyeket felnőttként sem könnyen alkalmazunk: „zárj ki minden zavaró tényezőt”, „találd meg a tanulásra motiváló környezetet”, ismerd meg a saját tanulási módszeredet” és így tovább. Gyerekek esetében gyakran mélyebbre kell ásni, és néha a legegyszerűbb módszer adja a legnagyobb segítséget. Klára Botond az eduking.hu weboldal egyik alapítója, aki 11 éve foglalkozik általános iskolás gyerekek tanításával hatalmas sikereket ért el a diákok motiválásában és a tanulás megszerettetésében ráadásul egy nem éppen kedvelt tantárgy, a fizika esetében.

1. Az önbizalom szárnyakat ad

A legfontosabb cél: a gyermek önbizalmának visszaszerzése. Ehhez az kell, hogy a gyermek kisebb sikereket érjen el. Már az is siker, ha megért egy tananyagot és lehet vele beszélgetni róla. A sikerélmény egy üzemanyag számára, amely újabb sikereket hoz. Bátorítsuk a gyermekünket, és építsük fel az önbizalmát. A matekfóbia vagy épp fizika-fóbia azért egy ördögi kör, mert ha a gyerek szorong és fél az adott tantárgytól, akkor az leblokkolja az agyat. Rettegve pedig nem lehet gondolkodni, így aztán persze, hogy nem megy. Ahhoz, hogy jobban menjen, először a félelmet kell megszüntetni.

2. A tanulás akkor jó, ha van kérdés 

Törekednie kell arra, hogy a gyerek meg tudja fogalmazni mi az, amit nem ért. A tanulás akkor jó és értékes, ha van kérdés. Ha a gyermeknek nincs kérdése és nem érti, akkor meg kell keresni, hogy pontosan hol van az elakadási pont és azt kell tisztázni. Ebben tud segíteni az eduking.hu, ahol apró lépésekben rövid és egyszerűen felépített videókban a gyermek megtalálhatja a kapcsolódó tananyaghoz tartozó magyarázatot. A videókat használva kövesse végig a tananyagot. Figyelje meg jól a tananyaghoz tartozó
magyarázatot. A feladatokat próbálja megoldani és csak ezután nézze meg a levezetést. Ezt érdemes többször megismételni, egész pontosan annyiszor, amennyi ahhoz szükséges, hogy a gyermek stabilan tudja a megoldást.

3. Lépjen ki a komfortzónából

Fontos, hogy a gyermek „küzdjön meg” a feladattal, mert ez az, ami igazán fejleszti. Hagyni kell tanulni, időt kell neki adni. Elsőre komfortosabbnak tűnhet, ha helyette oldjuk meg a feladatokat, de a komfortzóna az, ahol senki sem fejlődik semmit. Egy jó tanár „érzi”, hogy milyen nehézségű feladat az, amivel még meg tud birkózni a diák és melyik az, ami már reménytelenül nehéz lehet a számára. Egy olyan osztályban azonban, ahol 15-20 különböző képességű és érdeklődésű gyerek van jelen egyszerre egy matek vagy fizika órán, bizony jóformán lehetetlen minden gyerek igényeinek megfelelni. Éppen ezért lehet egy nagyszerű segítség az e-learning. A jól felépített online tananyagok minden diák egyéni tempójához tudnak igazodni.

4. A szülő is segíthet

Elengedhetetlen segítség a gyerekek számára, ha a szülő meggyőződik arról, hogy valóban összeállt-e a kép. Például úgy, hogy a gyermeket kikérdezi. Ezzel sokat tud tenni azért, hogy növelje a gyermek tudás-szintjét és javítsa érdemjegyét. Ha a gyerek nem kap jó jegyeket fizikából - vagy más tantárgyból - annak elsődleges oka lehet, hogy nem érti az órán elhangzó tananyagot. Sokszor túl sok az információ, melyet nem tud összerakni. Így a tananyag mintegy szétszórt puzzledarabokként hever előtte. Más esetekben a gyermek(ek) fizikával kapcsolatos önbizalma szenved csorbát. Ugyanis azt érzi, hogy ez számára nagy feladat. Ezekben az esetekben fontos, hogy mindenki a saját tempójában haladjon.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!