Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Az a hatalmas harmadik

Módosítva: 9/15/2009 Szerző: Popper Péter 2 perc Popper Péter
Ez a címe Gárdonyi Géza egyik kevéssé ismert regényének. Eljátszik azzal a keleti gondolattal, hogy a megszü-letni vágyó lélek hajtja egymás karjába az általa mamának és papának választott nőt és a férfit, ő sugároz sze-relmet a lelkükbe.
A legfontosabb: a gyerek nem tulajdon! Megtiszteltetés, hogy ránk bízta magát, hogy bevezessük a világba. Ne tekintsük hálára kötelezettnek, amiért felneveljük. Saját élete van, nem feladata, hogy folytassa a miénket, és ő váltsa valóra azokat a vágyainkat, amelyeket mi nem tudtunk elérni. Semmire sem szabad „használni”, arra sem, hogy ő ragasszon össze egy szétesőben lévő házasságot, vagy enyhítse az egyedül maradt szülő magányát.

Van néhány alaptörvény, amit érdemes betartani. Az egyik: serdülőkor felé a gyereket fokozatosan el kell en-gedni, hogy önálló gondolkodású, szuverén felnőtt lehessen belőle. Nagyon káros mondat, ami úgy kezdődik: „Amíg az én kenyeremet eszed…” Nem szabad megsértődni, ha észrevesszük, hogy már nem mi vagyunk a legjobb társaság a számára, ha intim titkai vannak. Ne akarjunk uralkodni felette.

A másik: vigyázzunk a szeretet megvonásával! Egy ember mindent kibír, ha biztos abban, hogy az elfogadáson, a szereteten belül történik. Semmit sem visel el, ha úgy érzi, kizárják a kapcsolatból, elutasítják.


Előfordul, hogy a szülő féltékeny lesz a gyereke miatt. Úgy érezheti, hogy a felesége vagy a férje már keveseb-bet törődik vele, a gyerek a fontosabb. Nem szabad hagyni, hogy ilyen helyzet alakuljon ki. Legyen nyitva a szemünk, ne csak nézzünk, lássunk is, méghozzá idejében.

A gyerekkor és a serdülőkor még nem a nagy teljesítmények ideje. A gyereket inkább az érzelmi problémái, saját testi fejlődésének következményei, barátságai és szerelmei kötik le. A magyar pedagógiának – egyaránt vonatkozik ez szülőkre és tanárokra – igen káros útja, hogy általában arra figyel, amiben a gyerek rossz, például nehezen megy a matematika vagy a történelem. Ez napi téma lesz, aggodalom, szidás, bíztatás formájában. Ez-zel szemben például az amerikai pedagógia mindig arra figyel, amiben a gyerek jó! Így ha nagyon gyenge fizi-kából, akkor úgy vélik, hogy nem lesz ugyan belőle fizikus, de nem vágják el, sőt átengedik. Ezért nem a ku-darc válik központi témává. Különösen akkor, ha az irodalomban viszont nagyszerű, hát bontakozzon ki ott, ezzel foglalkozzon sokat.