
Az érzelmeket nem lehet elhatározni, kívül állnak az akaratlagos szabályozáson. Elmehetek Barcelonába azzal az elhatározással, hogy én ott boldog leszek. Odaérek, de nem biztos, hogy a boldogságot is megélem. Feleségül vehetek valakit azért, hogy boldog legyek vele, de ebből nem következik az, hogy három év múlva, a válóperen is jóindulattal tudunk majd egymásra nézni. Az érzelmeket csupán konstatálni lehet. Bemegyek egy terembe, ahol éppen egy társas összejövetel zajlik, én pedig rögtön észreveszem a számomra rokonszenves és ellenszenves arcokat. De elhatározni, hogy keddtől szeretni fogok valakit, akit hétfőn még utálok, csütörtökön erotikusan vonzó lesz számomra, akitől undorodom – nos, ez az, ami nem megy. Nem az érzelmeinket, hanem csak a viselkedésünket tudjuk szabályozni, az érzelmektől függetlenül barátságos, közönyös vagy ellenséges arcot mutatni, akár őszintén, akár színlelve. Egyszer vitába keveredtem egy katolikus pappal, akinek azt találtam mondani, hogy mivel nem állnak akaratlagos szabályozás alatt, nem tudom elfogadni azt, hogy érzelmekben, gondolatainkban bűnözni tudnánk.

Jézus azt mondta: aki asszonyra tekint gonosz kívánság okából, az már paráználkodott az ő lelkében. Mindez azt jelentené, hogy ha megyek az utcán és szembejön egy szép nő, nekem pedig átfut az agyamon, hogy de szívesen lefeküdnék vele, már bűnöztem? Nem. A „gonosz kívánság okából” kitétel arra az esetre vonatkozik, amikor például lyukat fúrok a Palatinus strand kabinjába, hogy meglessem a vetkőző csajokat. Érzelmeket nem lehet parancsolni. Tudom-e szeretni az ellenségemet elhatározásra, vagy mert valaki azt mondja? Tudok-e tisztelni valakit parancsra? Vagy netán ezek a parancsok csak annyit jelentenek, hogy játsszam el a szeretetet és a tiszteletet? Ezek nagyon nehéz kérdések. Az öreg pap türelmesen végighallgatott, és azt mondta: egy átsuhanó vágy, egy átsuhanó asszociáció vagy a hirtelen fellobbanó düh olyan dolgok, amikért nem felelős az ember. Annyit jelentenek, mint amikor egy madárraj átrepül a házam felett. Ha viszont ez a madárraj beköltözik az ereszem alá, ott befészkeli magát és kikölti a kicsinyeket, én pedig ezt hagyom, azért már felelős vagyok. A bűn nem a szerelem vagy a gyűlölet, hanem az elburjánzás: az, amikor beleegyezünk, hogy nagyra nőjön bennünk az indulat.
