Az Ever Given konténerszállító hajó márciusban áthaladás közben keresztbefordult, és csaknem egy hétre eltorlaszolta az egyik fő vízi szállítási útvonalnak számító Szuezi-csatornát, ami miatt más szállítóhajók százai ragadtak a csatorna bejáratának környékén. A helyszínen várakozásra kényszerülő hajók jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe: a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.
A kén-dioxid a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor szabadul fel. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2-gázkibocsátást a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt.
A Szuezi-csatornán kialakult dugó miatt március 23. és 29. között több mint 350 hajó vesztegelt a víziút bejáratánál, többségük a földközi-tengeri oldalon. Bár a fő hajtómotorokat kikapcsolták, a kiegészítő tápegységek és kazánok továbbra is működtek a várakozó üzemmódban.
A hajók kiugró kén-dioxid-kibocsátását az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét.
A kérdés szakértője, Maryam Pourshamsi elmondta, hogy bár a hajók mozgás közben nyilván több kén-dioxidot bocsátanak ki, mint várakozás közben, ezúttal azonban annyi hajó gyűlt össze, hogy a Sentinel-5P műhold is érzékelte a kiugró értékeket. A magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott, miután az Ever Given kiszabadult, és a hajóforgalom újraindult.
Az IMO tavaly új szabályozást vezetett be, amely a hajók számára tisztább fűtőolajok használatát írja elő azzal a céllal, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék. Most ellenőrizni kell, hogy megfele-e az új követelménynek az ágazat. A műholdak ebben fontos szerepet játszhatnak - emlékeztetett a BBC News cikke.
Még az évtized folyamán szigorúbb szabályozást is életbe léptethetnek a kén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására a Földközi-tenger térségében, amely a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala.
A Szuezi-csatorna létfontosságú hajózási útvonal, a világ kereskedelmi forgalmának 12 százaléka halad át rajta. Más szűk hajózási útvonalakon, a Gibraltári-szoroson és a Boszporuszon is jelentős forgalom zajlik.
Az IMO még a jelenlegi korlátozást is tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná. A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.
A hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.