A kutatás során 1000 nyugat- és dél-európai (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Olaszország, Hollandia), a húskészítményeket is szívesen vásárló fogyasztóval készítettek interjút. Azt vizsgálták, hogy a növényi alapú élelmiszeripar növekedése – a koronavírus tombolásával együttesen – hogyan hat a fogyasztók vásárlási szokásaira, illetve csomagolás-preferenciáira.
Az eredmények alapján a vásárlók fenntarthatóság iránti elkötelezettsége változatlan: a válaszadók 75%-a mondta azt, hogy hajlandó lenne többet fizetni fenntarthatóságot tanúsító jelöléssel rendelkező csomagolásért. Különösen fontos üzenet, hogy az alternatív húskészítményt fogyasztók most még inkább odafigyelnek a címkére, az összetevők listájára, mint korábban.
– 20% szeretne részletesebb információt látni a termék csomagolásán,
– 95% szeretné jobban érteni az összetevők listáját, vagyis hogy mit is fogyaszt valójában,
– 89% szeretné, ha jobban lehetne látni a becsomagolt élelmiszert.
Sokan szeretnének átlátszó csomagolást
„Az átlátszó, így a termék küllemét és állagát láthatóvá tevő csomagolás egyre inkább elvárás a fogyasztók körében” – magyarázza Rosalia Rosalinova, az Amcor Flexible senior marketing menedzsere. „A trend mögött valószínűleg az áll, hogy a vásárlók szeretnék látni, mit is vásárolnak voltaképpen, különösen, hogy a piacon most megjelenő alternatív húskészítmények még újdonságnak számítanak.”
„Az élelmiszercégeknek ugyanakkor azt is figyelembe kell venniük, hogy az átlátszó csomagolás arról is biztosítja a fogyasztókat, hogy az élelmiszer, amit vásárolnak, még friss és biztonsággal fogyasztható. Így a csomagolásnak – megjelenés és érzés szintjén – minimalistának kell lennie, de egyúttal nagyon jó minőségűnek is, hogy biztosan egészséges maradjon az étel, illetve hogy ne a szemetesben végezze.”
Állatjólét, zöldségek
A koronavírus miatt sok vásárló jobban átgondolja, honnan érkezik az élelmiszer az asztalára; megnőtt az immunrendszert erősítő és alacsonyabb környezeti terheléssel járó termékek iránti kereslet. Valószínűleg ez a trend a magyarázat arra is, hogy miért fogyaszt az európaiak fele kevesebb húst a járvány kitörése óta.
A kutatásból kiderült, hogy két fő oka van az alternatív húskészítmények iránti növekvő keresletnek: az állatok jólétével kapcsolatos aggodalmak, és az, hogy a fogyasztók szeretnének több zöldséget beépíteni az étrendjükbe – magyarázza Rosalinova. A kutatásról készült, Élelmiszercsomagolás és alternatív húskészítmény-rajongók: így változtatja meg az európai fogyasztási szokásokat a vásárlók szemfülessége című jelentés országonként lebontva mutatja be a kutatás eredményeit. Ebből kiderül, hogy
A vásárlók 3/4-e fizetne többet a zöld csomagolásért
Az Amcor 2020-as, „It’s a Wrap” című jelentése kimutatta, hogy
1. az európai fogyasztók 72%-a hajlandó lenne 5%-kal többet fizetni a környezetbarátabb, fenntarthatóbb élelmiszer-csomagolásért.
2. 2021-ben az alternatív húskészítményeket vásárlók 75%-a jelezte ugyanezt.
3. A válaszadók 67%-a arról számolt be, hogy rendszeresen megnézik a termékcsomagolást vásárláskor, hogy meggyőződjenek a termék fenntartható és környezetbarát mivoltáról; az „újrahasznosítható” és a „kevesebb műanyag” kifejezések a legnépszerűbbek körükben (30%, illetve 25%).
4. Az Egyesült Királyságban az „újrahasznosítás” kifejezés különösen népszerű volt, a fogyasztók 38%-a emelte ki, míg a „kevesebb műanyag” kifejezés ez európai átlaghoz hasonló mértékben volt szintén népszerű.
Növényi alapú készítmények
Ahogy az alternatív húskészítmények kínálata évről évre nő, az élelmiszercégek közti verseny élesedik, ráadásul a fogyasztók egyre inkább környezetbarát, fenntartható, informatív és vonzó csomagolást várnak el.
Az előrejelzések szerint az európai alternatív húskészítmény-piac (összesített éves növekedési rátája) a 2020-2027-es ciklustól kezdve 28,67%-kal fog növekedni. „Míg a járvány alatt a hússal kapcsolatos fogyasztói szokások, illetve az alternatív húskészítmények piaca némileg megváltozott, a vásárlók fenntarthatósághoz való hozzáállása szinte egyáltalán nem változott.”
A fogyasztói döntés alapvető szempontjai a kedvező ár, a fenntarthatóság, a biztonság és a tápérték, ezért fogyasztóként számíthatunk rá, hogy ezeket az élelmiszercégek – jogosan vagy sem – használják is a címkéken.
Nem mindegy, mit eszel!
Élelmezésünk, élelem beszerzési rendszerünk óriási hatást gyakorol az éghajlatváltozásra, konzerválja a szegénységet, fokozza a természeti környezet pusztulását. Az éghajlatváltozás és globális kizsákmányolás az EU polgárainak a jövővel kapcsolatos aggodalmai között az első helyen áll. Az EU polgáraiként, magánszemélyként a mi felelősségünk is szerepet vállalni a világ előtt álló kihívások megoldásában.