A számok tükrözik, hogy a páciensek 20 százaléka több esettel is felkereste az orvost. A napokban az egészségügyi korlátozások miatt a szolgáltatás ismét országosan elérhető. Dr. Sárdy Miklós, a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika igazgatója elmondta, hogy a visszajelzések alapján a betegeik számára nemcsak az vonzó, hogy az orvosi ellátás rendelkezésre áll személyes megjelenés, és így a koronavírus-fertőzés kockázata nélkül is, hanem az is, hogy a segítség könnyebben és sok esetben gyorsabban elérhető számukra. Hozzátette, hogy sok betegüknek előnyt jelent, hogy nem kell a rendelőig utazniuk, majd ott várakozniuk, ugyanakkor gyorsan, néha akár órákon belül megkapják a diagnózist és az e-receptet.
Az online ellátást gyakorló orvosok számára meglepő volt, hogy nemcsak Budapestről és Pest megyéből (ahonnan 3 613, illetve 2 141 beteg használta a rendszert), hanem az ország egész területéről jelentkeztek az ingyenesen igénybe vehető ellátásra. A főváros és Pest megye után legtöbben Fejér megyéből jelentkeztek (410-en), de még Tolna megyéből is regisztráltak 82 esetet.
„Az orvosaink számára is segítséget jelent az online rendelési lehetőség, hiszen amellett, hogy az ellátásban résztvevő kollégáink – köszönhetően a megkapott védőoltásnak – egészségesek, az oktatási intézmények bezárása miatt a gyermekekkel otthon lévő orvosok is részt tudnak venni a gyógyításban” – tette hozzá dr. Sárdy Miklós.
Az alkalmazás segítségével a páciensek bőrtünetükről készíthetnek egy képet, melyet szöveges megjegyzéssel kiegészítve, TAJ-számuk megadását követően továbbíthatnak a klinika szakorvosai felé. A diagnózist – a szakorvosok terheltségétől függően – akár néhány órán, de legkésőbb egy héten belül emailben megkapják. A MedInnoScan applikációnak köszönhetően csak a feltétlen személyes jelenlétet igénylő esetekben kell megjelenniük a betegeknek a bőrgyógyászati rendelésen – ezzel is minimalizálva a Covid-19 vírusfertőzés és -terjesztés kockázatát.
A teledermatológiai rendelés elindításának ötlete dr. Bánvölgyi Andrástól, a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikájának szakorvosától származik, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézettel együttműködésben folytatott, krónikus sebek osztályozására szolgáló mesterséges intelligencia-kutatáshoz kapcsolódóan. A szakorvos szerint az alkalmazás sikerességét és hatékonyságát az ellátott betegek száma mellett az is igazolja, hogy egy év alatt a betegek remekül megtanulták a rendszer használatát. A rosszul beküldött esetek aránya (rossz minőségű fotó, elrontott TAJ-szám, értelmezhetetlen adatok) folyamatosan csökken, és átlagban már bőven 5% alatt marad.
A rendszer jövőjéről szólva az elmúlt egy év optimizmusra ad okot. A veszélyhelyzet elmúltával is megmaradnak az előnyök – a szakorvossal kevésbé ellátott régiókban élők, vagy akiknek nehézséget jelent a szakrendelők látogatása (idősek, mozgásukban korlátozottak, kisgyerekesek), és az orvosok számára is könnyebbséget jelent, hogy diagnosztikai tudásukkal a rendelőn kívül is bárhonnan segíthetnek, tette hozzá dr. Bánvölgyi András.
A Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikája mellett más intézmények is nyújtanak már hasonló szolgáltatást. A gyermekek számára a Szent János Kórház Budai Gyermekbőrgyógyászati Központja biztosít országos ellátást szintén a MedInnoScan alkalmazása segítségével, valamint a gödöllői Tormay Károly Egészségügyi Központ és a berettyóújfalui Gróf Tisza István Kórház is ellátja a területileg oda tartozó pácienseket. A rendszerhez további kórházak, rendelők csatlakozását várják, a közgyógyellátás intézményei számára a rendszer használatát a MedInnoScan Kft. ingyenesen biztosítja.
A komplex, mobiltelefonos alkalmazásból, háttéradatbázisból és leletező felületből álló, szigorú adatvédelmi követelményeknek megfelelő MedInnoScan rendszer működését a Microsoft az Azure felhőben biztosított virtuális szerverekkel segíti.
Hogyan tudja használni az alkalmazást?
Keresse meg a MedInnoScan alkalmazást a Google Play vagy az Apple Áruházában, és telepítse okostelefonjára!
Az alkalmazás megnyitása után regisztráljon egy valós email címmel, telefonszámmal és adjon meg egy jelszót!
Az email cím és a jelszó segítségével lépjen be az alkalmazásba és máris indulhat a konzultáció!
Hogy történik a konzultáció?
Az alkalmazásba bejelentkezve koppintson a VIZSGÁLAT INDÍTÁSÁ-ra!
Járuljon hozzá az adatkezeléshez, illetve ha nem a saját, hanem hozzátartozója tüneteit dokumentálja, jelentse ki, hogy a beteg hozzájárult az adatkezeléshez!
Ezt követően szükséges LEGALÁBB 5 KÉP – maximum 10 kép készítése (vaku használatát technikai okokból az alkalmazás célzottan nem engedi, ezért kérjük, hogy jó fényviszonyok mellett fényképezzen!).
Készítsen távoli képet, pl.: egész végtag, törzs, arc stb., hogy a bőrtünetek egyben jól láthatók legyenek!
Majd készítsen TÖBB közeli képet, melyeken az egyes bőrtünetek jól láthatók!
Ha lehetősége van nappali fénynél, ablak közelében fotózni, az adja a legjobb eredményt, vagy erős, de szórt, lehetőleg plafonvilágítás mellett készítse a képeket!
Amennyiben a tünetek több testtájat érintenek, próbálja meg egyben lefotózni az egész testet és utána a közeli képeket elkészíteni!
Ezt követően koppintson a SZEMÉLYES OKMÁNYOK FELVITELE-re, erre a biztonságos betegazonosítás érdekében van szükség.
Koppintson a TAJ KÁRTYA gombra, és fotózza be a TAJ kártyát!
Koppintson a LAKCÍM KÁRTYA gombra, és fotózza be a lakcím kártya elülső oldalát (ahol a lakcím található)!
Ezt követően egy néhány egyszerű kérdésből álló kérdőívet kell kitölteni, melyek az esetleges gyógyszerérzékenységre, a bőrtünetek kezdetére, az okozott panaszokra és bőrtünetek elhelyezkedésére vonatkoznak.
Majd a szabad szöveges részben a megadott maximált karakterben írhatja le a bőrtünetekre vonatkozó fontos információkat – kérjük, minden LÉNYEGES INFORMÁCIÓT ÍRJON LE (ne túl hosszan, de ne is túl röviden), ezzel is segíti az orvosok munkáját! Ide írhatja azt az információt is, ha konkrétan egy adott orvost szeretné felkérni a leletezésre (erre garanciát nem tudnak adni, de amennyiben kivitelezhető, akkor teljesítik a kérést).
Ezután a fotók és az adatok titkosításra kerülnek és automatikusan feltöltődnek a központi teledermatológiai szerverre, ahol az orvosok megkezdik az adatok értékelését, majd a TOVÁBB gombbal befejezheti a konzultációt.
Amennyiben további információra van szüksége az orvosnak a diagnózis felállításához, vagy a képek nem alkalmasak értékelésre, a korábban megadott telefonszámon vagy e-mailcímen felveszik a beteggel a kapcsolatot, ezért feltétlenül fontos, hogy valós mobilszámot és e-mail címet adjon meg.
A diagnózis felállítását követően ambuláns lapnak megfelelő dokumentum készül, mely az alábbi adatokat fogja tartalmazni: személyes adatok, a fotókon látható bőrtünetek leírása, amennyiben megítélhetők, valószínűsíthető diagnózis(ok), sürgősségi szint, terápiás javaslat, felírásra került receptek listája.
Az ambuláns lapnak megfelelő dokumentumhoz a páciensek két módon férhetnek hozzá. Egyrészt az alkalmazásban megkapott kód segítségével az e-mailben kiküldött PDF fájlt lehetőségük van megnyitni. Másrészt az ügyfélkapun keresztül hozzáférhető Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatói Tér (EESZT) online felületén is elérhetővé válik a dokumentum. Amennyiben vényköteles készítmény szükséges a terápiához, azt az orvos szintén az EESZT-be, vagy más néven a „felhőbe” tölti fel. Ezt követően a beteg a gyógyszert TAJ kártyájának és személyi igazolványának bemutatása mellett a gyógyszertárban tudja kiváltani – a gyógyszertár számítógépe tudni fogja már, hogy milyen gyógyszert írtak fel.