Fáradtság, fejfájás, koncentrációzavar, alvásprobléma és hasonlók jellemzik, annak köszönhetően, hogy a szervezetünk bioritmusa máshol jár, mint a külső fényviszonyok. Ez utóbbi hatását igyekszik kihasználni az a fejlesztés, amelyet a Sydney-i Egyetem és a Quantas ausztrál légitársaság közös projektje – számolt be a Scimex.
A napkelték, napnyugták fényviszonyait utánzó világítást az Airbus hamburgi üzemében vizsgálták egy A350 belső terét szimuláló környezetben. A fejlesztés során a világítás több száz különféle módozatát és sorrendjét tesztelték, több mint 150 órányi időtartamban. A légitársaság évek óta igyekszik egyébként e kutatások, tesztek segítségével enyhíteni az utasokat érintő jetlag helyzetén.
A többórás út során a megvilágítás segítségével igyekeznek mintegy átprogramozni az utasok biológiai óráját. Mind a színeknek, mind a fényerőnek jelentősége van ebben a Napkelte projekt nevű program során.
A fejlesztés 12 megvilágítási formát eredményezett, például az éberséget fenntartót, amelyhez kékben gazdag, de széles spektrumú világítás segíti a célállomás fényviszonyaihoz alkalmazkodni a szervezetet. A napnyugtát szimuláló világításban arra készíti fel az út az utast, hogy megérkezve egy jót aludhasson.
Ennek a nappali fényviszonyokból sötétségbe való átmenet a jellemzője, a napnyugta színeit imitálva, majd lassan mozgó felhők és holdfény effektusával mintegy álomba ringatja az utast. A napkeltét imitáló világítás ennek az ellenkezőjét éri el, az éjszaka sötétjéből a nappalba való átmenetet segíti a kabinon végigvonuló napkelte fénye. Ezt az úgynevezett melanopic megvilágítással érik el, vagyis azzal a típusú fénnyel, ami a cirkadián ritmusunk szabályozásában szerepet játszik.
A hamburgi tesztek során mindezeket úgy hangolták be, hogy mind a szemnek kellemes formában, mind pedig a céligényeknek megfelelően lehessen végül világítani a kabinokban. A világítást az egyes légi utakhoz is hozzáigazították azok ideje, időtartama alapján.
Borítókép: Envato Elements