Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Problémák az első osztályban – mikor van szükség pszichológusra?

Módosítva: 10/9/2024 2 perc pszichológiaIskolai problémákIskolaérettségÖsszes cikk
Az iskolakezdés mindig kihívásokkal teli időszak a gyermekek és a szülők számára egyaránt. Idén ezt megtetézte a köznevelési törvény változása, amely miatt egy osztályba járhat az a gyerek, aki épphogy betöltötte a 6. évét, azzal, aki már 7 éves is elmúlt. A szülők ezért most még jobban aggódnak, keresik a módját, hogyan tudják gyermeküket segíteni és nem hátráltatni, illetve bizonytalanok abban, milyen jeleket kell figyelniük, ha a gyermek esetleg túl korán került az iskolapadba.

Baky Ildikó, a Rózsakert Medical Center egyik gyermekpszichológusa szerint az első hat hétben még a szélsőséges viselkedés is elfogadható, de ezt követően, illetve állandó pszichoszomatikus megbetegedések és tanulási zavarokra mutató jelek esetén nem szabad magára hagyni a gyermeket.

Az iskola az óvodához képes új szabályrendszert vár el a kisiskolástól, amibe számos kötelesség is beletartozik. Ez a gyermek számára még újdonságként hat, hiszen rengeteg dolgot kell hirtelen a fejében tartania, ami önmagában is nyomasztó, kimerítő lehet. Fontos látni és helyükön kezelni a lelki problémákat. Lehet, hogy a gyermek szellemileg elég érett, jó felfogású, mégis szoronghat, nem képes leválni a szülőről (főleg az anyukáról), fél a változástól, nem elég talpraesett, és nem képes érzelmeit vagy igényeit irányítani, kifejezni. Ennek leggyakoribb tünetei a szótlanság, bezárkózottság, étvágytalanság, sírás az iskolába induláskor és az elváláskor. Ha a gyermek nagyon izgul, hogy megfelel-e elvárásainknak, teljesítményével kapcsolatos szorongások is kialakulhatnak nála. Markánsabb tünetek a fejfájás, hasfájás, kézizzadás, reggeli hányás, sőt előfordulhat az iskolában kialakuló vizeletvisszatartási zavar, azaz bepisilés, valamint a széklet visszatartása is. A tünetek nyomasztóak a szülő számára (is), általában azonban pár nap vagy hét után maguktól megoldódnak. Kialakulnak a barátságok, az új rendhez igazodik a gyermek életritmusa, és javulni fog a hangulata. Gond akkor van, ha ez nem így történik.

Baky Ildikó azzal kapcsolatban, hogy mikor kell komolyan foglalkozni azzal, ha a gyermek pszichoszomatikus megbetegedéssel, testi tünetekkel reagál az iskolakezdésre, elmondta: „Az első 6 hétben előforduló szélsőségek elfogadhatóak. Ha ennél tartósabban állnak fenn a tünetek, akkor a pszichés problémák kivizsgálása mindenképp szükséges. Előfordulhat, hogy az iskolai munka során derül ki, a gyermek esetleg egy már korábbról hozott pszichés, magatartásbeli vagy fizikai zavarral küzd. Ilyenkor a pedagógussal együttműködve kell döntést hozni a további teendőkről – a döntésnél természetesen a gyermek érdeke a leglényegesebb, mert ha sorozatos kudarcok érik az iskolában, ezek nem őt minősítik.”

Hosszú távon a legnagyobb problémát a tanulási zavarok jelentik. Ha a gyermek figyelme nem elég tartós, elkalandozik, lemarad, a leckeírás küzdelemmé válik, a feladatmegoldás pontatlan, akkor nem szabad várni, foglalkozni kell a gyermekkel, hogy leküzdhesse a nehézségeket. Legfontosabb ilyenkor  a gyermek adott érettségéhez alkalmazkodni a megoldás megtalálásában.

„Megtörténhet, hogy a gyermek a szülők és az óvónők legjobb szándékú döntése és a tanítók, pszichológus segítsége mellett sem tudja teljesíteni az első osztály elvárásait, nem állja meg a helyét a többiek között. Fontos megérteni szülőként is, hogy ez nem szégyen, hanem annak szükségessége, hogy új lehetőséget biztosítsanak a gyermek számára arra, hogy tudása jobban megalapozott legyen és végre sikerélményhez jusson. A tananyag egy részének ismerete új lendületet adhat neki a következő tanévben az iskolai munkáiban, a régi barátok mellé pedig még újakat is szerezhet. Ha a szülők pozitívan állnak a kérdéshez, és nem bukásként fogják fel, vagy nem erőltetik tovább a gyereket a második osztályba, attól tartva, hogy butának tartják majd, a legjobbat teszik a gyermekükért.”

A szülők rengeteget tehetnek azért, hogy megkönnyítsék ezt a nehéz időszakot a gyermekük számára. Ehhez összegyűjtöttünk néhány tanácsot az alábbi blogposztunkban: https://e-geszseg.blogspot.hu/2013/09/hogyan-tamogassuk-gyermekunket-ha-most.html


forrás: Rózsakert Medical Center

Az iskolakezdés mindig kihívásokkal teli időszak a gyermekek és a szülők számára egyaránt. Idén ezt megtetézte a köznevelési törvény változása, amely miatt egy osztályba járhat az a gyerek, aki épphogy betöltötte a 6. évét, azzal, aki már 7 éves is elmúlt. A szülők ezért most még jobban aggódnak, keresik a módját, hogyan tudják gyermeküket segíteni és nem hátráltatni, illetve bizonytalanok abban, milyen jeleket kell figyelniük, ha a gyermek esetleg túl korán került az iskolapadba.