A koronavírus-járvány előtt évente 0,66 alkalom volt az egy főre eső száma fogászati szűrővizsgálatok száma hazánkban, amivel 18. helyen álltunk 21 európai uniós ország közül az EuroStat adatai szerint. A vírus, illetve a kijárási korlátozások tovább csökkentették a szűrővizsgálatokban részt vevők hajlandóságát és számát. Egy új kutatás szerint a koronavírus-járvány kitörése óta közel harmadával, mintegy 29%-kal kevesebben mentek fogászati szűrővizsgálatra, mint korábban.
Az óvatosság érthető volt mind a fogszakorvosok, mind pedig a páciensek részéről, azonban a korlátozásoknak már vége, és a szűrővizsgálatok száma nem emelkedett számottevően. A szakemberek megkongatták a vészharangot: sürgősen tenni kell valamit, hogy ne zuhanjon tovább a megelőzést szolgáló fogorvosi konzultációk száma.
A helyzet súlyosságát jól érzékelteti, hogy dr. Perger Alexa fogszakorvos tapasztalatai szerint sajnos már most érezhető, hogy akik télen elhalasztották a szűrést, azoknál problémák jelentkeznek.
Ezen a helyzeten szeretnének javítani egy online fogorvosi konzultáció bevezetésével. A kísérleti program célja, hogy egy lépéssel közelebb vigyék a pácienseket a szűrővizsgálathoz. Azt feltételezik, hogy minél könnyebb jelentkezni a szűrővizsgálatra, annál többen veszik igénybe.
A konzultációra online lehet jelentkezni és időpontot foglalni. A konzultáció teljesen díjmentes, bárki jelentkezhet. A jelentkezés után dentálhigiénikus szakemberek konzultálnak a páciensekkel fogápolási szokásaikról, tüneteikről, válaszolnak a kérdéseikre és tanácsokkal segítik őket fogászati problémáik megoldásában. Végül igyekeznek meggyőzni a pácienseket, hogy mielőbb látogassák meg a fogorvosukat, mert az online konzultáció nem helyettesíti a szűrővizsgálatot.
Aranyi Rita, a MindentMent Fogászati rendelőhálózat igazgatója elmondta, hogy amennyiben a kísérleti program eredményesnek bizonyul, folyamatosan elérhető lesz a szolgáltatás. A kezdeti tapasztalatok nagyon biztatók.
Az intézményvezető szerint a fogászati szűrővizsgálatok számának növelésére hosszú távon egy olyan központi értesítési rendszer kialakítása lenne ideális, ami úgy figyelmeztet az esedékes szűrővizsgálatra, mint az Ügyfélkapu a lejáró okmányokról. A technológiai fejlettség jelenlegi szintjén már egyaránt rendelkezésre állnak a jogi és műszaki lehetőségek. A pandémia pedig nyitottabbá tette a lakosságot, hogy igénybe vegye és el is fogadja a digitális megoldásokat. Az online fogászati konzultáció részletei itt tekinthetők meg.