Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Mit nézzen és mit ne nézzen a gyermekünk?

Módosítva: 10/9/2024 2 perc GyermekKérdezze meg pszichológusát!MeseÖsszes cikk
A félelmetes, hátborzongató történetek az ősidők óta az emberi élet részét képezik, elég csak a tradicionális népmesékre gondolni. Segítenek a belső feszültség, szorongás leküzdésében azáltal, hogy ezek a történetekben kézzelfoghatóvá válnak, mintegy kívülre kerülnek.

A kisgyermekek fantáziavilága nagyon gazdag, így számukra a mesék kiváló terepet jelentenek a félelmekkel való szembenézés terén.

A különböző szereplők, a velük való azonosulás, a cselekmények átélése segít a saját szorongásokkal és félelmekkel való megküzdésben (sárkányt legyőző királyfi), a saját félelmek meg tudnak testesülni egy-egy negatív szereplőben (hétfejű sárkány, gonosz boszorkány).

pexels.com

A látott/hallott mesék bizonyos kognitív és érzelmi fejlettséget előfeltételeznek. Alapvető fontosságú, hogy a gyermek megtanulja: amit lát, az nem a valóság.

Ezért nem mindegy, hogy bizonyos filmekkel, internetes tartalmakkal mely életkorban találkozik. Amíg a valóság nem válik el egyértelműen a fantáziától, addiga legtöbb történet erős félelemkeltő hatással bír.

Az sem mindegy, hogy az adott mese mennyire rémisztő – a modern mesék képi és hangzásvilága olyan intenzív, ami túlzó lehet egy kisgyermek számára.

Azok a tartalmak a leginkább félelmetesek, amelyek nagyon realisztikusak.

Érdemes tudatosítani, hogy a gyermekek esetében kisebb korban a valóság és a fantáziavilág még nem válik el egymástól, később megjelenik egy mintha-világ, amelyben már kettős módon vannak jelen a valóság és a fantáziavilág elemei (mintha játékban a babakonyhában főz, és imitálja, hogy megeszi az ételt). A valóság és a fantáziavilág tényleges kettéválása nagyjából 10-12 éves korra tehető.

A kamaszkorra, kb. 13 éves kor felett érkezik el a gyermek az úgynevezett szimbolikus gondolkodás szintjére, amikor már képes arra, hogy elvonatkoztasson a konkrétumoktól, tud átvitt módon gondolkodni.

Fontos, hogy a gyermek számára legyenek elérhetőek olyan felnőttek, akikkel a látottakat, hallottakat meg tudják beszélni. Ellenkező esetben egy-egy váratlanul megnézett tartalom komoly sokkot, traumatikus élményt jelenthet.

pexels.com

Ilyenkor könnyen megjelenhetnek alvási nehézségek, rémálmok, szorongásos tünetek, romolhat az iskolai teljesítmény, igényelheti a gyermek újra az együtt alvást a szülőkkel.

Amennyiben ezeket a tüneteket észlelik a szülők, vagy ezek valamelyike tartósan fennáll, érdemes szakember segítségét kérni.

A gyermekeket teljes mértékben sajnos nem tudjuk megóvni az életkornak nem megfelelő tartalmaktól, de ha a nevelés részeként megtanítjuk őket a biztonságos internethasználatra, ha a tévé nem virtuális bébiszitter, ha a szülő-gyermek kapcsolat bizalmon alapul, melyben a fiatal mer kérdezni, sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk biztonságosan használja a telekommunikációs eszközöket.

A különböző életkorú gyermekek esetén újra és újra felmerül, hogy milyen tartalmakat szabad nézni a tévében, az interneten, illetve melyek azok, amik negatív hatással bírnak.