Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Miért akarunk mindig új dolgokat kipróbálni?

Módosítva: 6/5/2009 1 perc ÉletmódÖsszes cikk
Brit kutatók megtalálták azt a területet az agyban, ami a kalandvágyat kiváltja, és amit többek között a marketingesek is jól kihasználnak. Hiszen tudják, ha új terméket dobnak piacra, az ember késztetést fog érezni, hogy azt is kipróbálja.
Egy képalkotó eljárással vizsgálták a tesztalanyok agyi véráramlását, és azt találták, hogy újszerű tárgyak kiválasztásánál egy ventrális striatum elnevezésű agyterület aktiválódott.

Ez a terület az agy jutalmazási folyamatában vesz részt az egyik ingerületátvivő anyag, a dopamin közvetítésével. A kutatók szerint ez a mechanizmus arra vezethető vissza, hogy mindig is evolúciós előnyt jelentett az ismeretlen kipróbálása.

"Az új és ismeretlen tapasztalatok keresése alapvető viselkedési hajlam az embernél és az állatoknál. Értelmet ad az új lehetőségek kipróbálásának, melyek aztán hasznosnak bizonyulhatnak hosszú távon" - mondta Bianca Wittmann, a londoni Wellcome Trust Centre for Neuroimaging munkatársa.

Az új kipróbálása azonban kockázatos is lehet. Már az is bajokhoz vezethet, ha előbb engedünk az agyunk diktálta csábításnak, mint hogy pénztárcánk vastagságára figyelnénk. De kutatások kimutatták azt is, hogy a szerencsejáték-szenvedély és drogfüggés kialakulása is a dopamin kibocsátás zavara játszik közre.
Brit kutatók megtalálták azt a területet az agyban, ami a kalandvágyat kiváltja, és amit többek között a marketingesek is jól kihasználnak. Hiszen tudják, ha új terméket dobnak piacra, az ember késztetést fog érezni, hogy azt is kipróbálja.