Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Túl sok a kerékpáros sérülés

Módosítva: 10/9/2024 2 perc VitáltippekMozgásegészségsportcsonttörésbalesetveszélybiciklizésÖsszes cikk
Egyre többen pattannak kerékpárra, az európai és a magyar statisztikák azonban riasztóak a halálos balesetek számát tekintve.

Sokszor csupán néhány perces odafigyeléssel és egyszeri anyagi ráfordítással megelőzhetnénk súlyos baleseteket és sérüléseket. A mozgásszervi szakember szerint a leggyakrabban a koponya, csukló, térd, váll és comb sérül meg kerékpározás közben. Nem megfelelő ruházat miatt pedig akár ízületi panaszokat is okozhatunk magunknak.

A koronavírus sok lemondással járt világszerte, de adott is, hiszen sokan fordultak újfajta mozgásformák felé. Hazánkban megnövekedett a túrázók és kerékpározók száma, egy időre hiánycikk lett Magyarországon a kerékpár. Bár kétségtelen, hogy az egyik legjobb testmozgás kortól és nemtől függetlenül, gyakran ajánlják mozgásszervi specialisták is, a traumatológus szakorvos szerint ennek is megvannak a maga veszélyei, amelyekre nem árt felkészülni, mielőtt nyeregbe pattanunk. A statisztikák azt mutatják, hogy már a pandémia előtt is sok volt a baleset: az Európai Unióban az összes halálos baleset 8%-át szenvedik el kerékpárosok, csaknem kétezren halnak meg évente kerékpározás közben. Magyarországon az uniós átlagnál is rosszabb az arány – hazánk minden felmérésben az élvonalhoz tartozik európai összehasonlításokban -, hiszen a balesetek 12%-át tették ki a koronavírus előtti évben a halállal végződő kerékpárbalesetek. Ám nemcsak a halállal végződő balesetekről érdemes szót ejteni, hiszen nagyon sok a végtagsérüléssel járó bukás is.

„Leginkább ficamokkal, repedésekkel, törésekkel és zúzódásokkal végződik egy-egy kerékpáros baleset és többnyire a csukló, az alkar, a könyök, a kulcscsont, a térd, a váll és a comb sérül meg. A legsúlyosabb természetesen az, ha valaki beveri a fejét, pedig ezt lenne a legkönnyebb elkerülni egy jó minőségű bukósisak viselésével. Sokan azt gondolják, gyakorlott kerékpárosként nem érheti őket baj, csakhogy történhetnek váratlan események, amelyekre nem tud mindenki azonnal reagálni. Ilyenkor a védőfelszerelések tompíthatják az esés mértékét és óvják meg a végtagokat” – mondta Dr. Moravcsik Bence Balázs, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd-traumatológus szakorvosa.

Csakhogy hiába választják egyre többen ezt a szabadidős tevékenységet, a kerékpáron kívül nem sokat költenek védőfelszerelésre és megfelelő ruházatra. Célszerű olyan ruhaneműt felvenni, amely azon kívül, hogy kényelmes, megfelelő védelmet nyújt, gondolkodjunk több rétegben, megkímélve magunkat hosszabb távon a reumás, ízületi panaszoktól. Célszerű kesztyűt viselni, ezzel óvjuk kezünk a hidegtől, felpattanó kövektől, időjárási viszontagságoktól, ahogyan a szemüveg is fontos szemünk megóvása érdekében. Nem kell speciális kerékpáros cipőt beszerezni, arra azonban tanácsos figyelni, hogy merev talpú legyen, hiszen az adja át tökéletesen az erőt a pedálnak és a talpunkat is kíméli egy hosszabb túra során. Nem árt könyök- és térdvédőt használni és ügyeljünk a láthatóságra is. Ledes izzókat, vagy fényvisszaverő kiegészítőket már néhány száz forintért vásárolhatunk. Amiben azonban nem érdemes kompromisszumot kötni, az a bukósisak, hiszen ez a legjobb módja annak, hogy elkerüljünk egy életveszélyes fejsérülést. A kerékpározáshoz ajánlott fejvédő könnyű és kényelmes, de ügyelni kell arra, hogy olyan méretű legyen, amely pontosan illeszkedik a fejhez. Akkor jó, ha nem mozdul el egyik irányba sem 2,5 cm-nél jobban és tökéletesen ki lehet belőle látni minden irányba.

„A kerékpározás az egyik legjobb mozgásforma, amellyel kímélhetjük az ízületeinket, de csak akkor, ha ügyelünk a kerékpár megfelelő nyereg-pedál távolság beállítására, különben megterhelhetjük a térdet, a csuklót és a nyakat. Ha bizonytalanok vagyunk, keressünk fel egy márkaszaküzletet, ahol ebben is segíthetnek nekünk” – tette hozzá az ortopéd-traumatológus szakorvos.

Egyre többen pattannak kerékpárra, az európai és a magyar statisztikák azonban riasztóak a halálos balesetek számát tekintve.