Iskolaérett-e a gyermek?

2020. 09. 24.
Szerző: Szécsi Judit
|
A szeptember nem csak a leendő kisiskolás gyermekek számára jelent nagy izgalmat, a legtöbb szülő is izgatottan várja az iskolakezdést. Mindenkinek van valamilyen elképzelése arról, hogy gyermeke hogyan fogja venni az akadályokat, sokan félelemmel, szorongással vágnak neki az első osztálynak.

2020-tól módosult a köznevelési törvény, mely szerint minden hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyermek iskolaköteles, tehát meg kell kezdenie általános iskolai tanulmányait. Kivételt képeznek azon esetek, amikor a szülő kérvényt nyújt be az Oktatási Hivatalhoz arra vonatkozóan, hogy gyermeke további egy évig óvodai nevelésben részesüljön. A kérvény benyújtásának határideje január 31. Az Oktatási Hivatal a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatok véleményét kéri azon esetekben, ha a gyermek kognitív, pszichés, szociális fejlettsége nem éri el az iskolába lépéshez szükséges szintet. Ekkor a szakemberek a szülőkkel folytatott konzultáció és a gyermek vizsgálata alapján javaslatot tesznek, amit az Oktatási Hivatal döntésében figyelembe vesz.

Az iskolaérettségnek számtalan kritériuma van, több különböző területen kell megfelelni az elvárásoknak ahhoz, hogy egy kisgyermek megfelelően tudjon teljesíteni az első osztályban.

Egy 6 éves gyermek átlagosan kb. 120-130 cm magas, 20-22 kg, ami nem csak azért fontos, hogy elbírja az iskolatáskát, ugyanis a tapasztalatok szerint a szomatikusan kevésbé fejlett gyerekek fáradékonyabbak, így gyengébben teljesítenek.

Az írás és olvasás elsajátításához a jó hallás és látás elengedhetetlen, érdemes ezek vizsgálata az iskola megkezdése előtt. A helyes ceruzafogás, megfelelő finommotorika szintén feltétel, mint ahogy az elemi mozgások összerendezettsége is. Fontos kiemelni, hogy az idegrendszer éretlensége a tanulási nehézségek mintegy 70 százalékának hátterében megfigyelhető. Az egyensúlyérzék hiánya összefüggést mutat a figyelem koncentrálásának nehézségével és magatartászavarokkal. Fontos, hogy a gyermek a végtagjait egymástól függetlenül képes legyen mozgatni, tehát a keresztcsatornák jól működjenek.
A bizonytalan testséma, a kialakulatlan laterális dominancia ugyancsak tanulási nehézségeket okozhat, mint ahogy a szem-kéz koordináció is elengedhetetlen az olvasás és írás megtanulásához. A bizonytalan térérzékelés által a gyermek is bizonytalanná válik, ami szintén akadályozhatja a tanulást, de agresszív viselkedési tendenciákat is eredményezhet.

Az írás elsajátításnál nagyon lényeges, hogy a gyermek képes legyen mozdulatokat utánozni, síkbeli mintákat másolni. A zavaró körülményektől való elvonatkoztatás képessége szintén szükséges, mint ahogy a megfelelő figyelmi teljesítmény is. A részek egészként való értelmezése (pl. a betűk szavakként való látása) az alak, forma, szín és nagyság állandóságának tudása ugyancsak elengedhetetlen, ezek hiányosságai helyesírási nehézségeket okozhatnak. Az egyes hangok megkülönböztetése (időtartam, zöngésség), a szavak hangokra bontása, a hangokból szavak összeállításának képessége szintén szükséges.

A gyermeknek képesnek kell lennie egyik érzékelési síkon szerzett információkat egy másik érzékelési síkra reprodukálni, a látottakat, hallottakat lerajzolni, elmondani. Az általános tájékozottság ugyancsak feltétel, a személyes adatok tudása, ismeretek a világról és önmagáról (pl. testrészek, évszakok, napszakok, napok, színek stb.), valamint az anyanyelv megfelelő ismerete, a grammatikai szempontból helyesen fogalmazott mondatokban történő beszéd, a problémamegoldó gondolkodás ugyancsak iskolaérettségi kritérium. A fejlett emlékezet, és jó figyelmi kapacitás, megfelelő feladattudat és feladattartás, jó kudarctűrő képesség, továbbá a felnőttekhez, kortársakhoz való megfelelő viszony szintén elengedhetetlen az iskolai beváláshoz.

A felsoroltak sokrétűsége bizony a szülőkben gyakran jelentős aggodalmat okoz, hiszen mind fizikailag, mind szellemileg, mind pszichés szempontból sok új feladattal szembesülnek a gyermekek. Az iskolában az óvodához képest más, kötöttebb szabályrendszerrel kell megbarátkozni, emellett egy teljesen új közösségbe csöppen a gyermek, ráadásul az elsősök számtalan teljesítményhelyzettel kerülnek szembe, ami az óvodában ismeretlen volt számukra.

Fontos, hogy segítsük a leendő elsős gyermekünket abban az iskolakezdés előtt, hogy rá tudjon hangolódni erre az új életszakaszra. Semmiképp ne rémisztgessük a gyermeket az iskolával, ugyanis ha főként a negatívumokat emeljük ki, akkor a gyermekben a szorongás fog felerősödni (pl. „ott aztán nem lehet akármikor felpattanni a helyedről, az iskolában nem lehet játszani, az egy komoly hely”, stb.).

Érdemes rendszeresen beszélgetni, mesélni az iskoláról. A szülő saját gyermekkori élményeit is megoszthatja, mesébe szőheti az érzéseket, élményeket. A mesékben domborítsuk ki az iskola pozitív oldalát, a tanulás szépségét, az önállósodási folyamat jó oldalát. Minden kérdésre igyekezzünk őszintén válaszolni, ne legyenek tabutémák. Noha érdemes az iskola pozitív vonatkozásait kidomborítani, ne hallgassuk el, ne szépítsük a nehézségeket sem. A sulira való felkészülésbe vonjuk be gyermekünket: az aktív részvétel a ruhák, tanszerek kiválasztásában és megvásárlásában ugyancsak segíti a ráhangolódást.

A szülők gyakran egymásra licitálva igyekeznek minél inkább felkészíteni gyermeküket az iskolai életre, sokakban az a téves elképzelés munkálkodik, hogy gyermeküknek azzal tesznek a legjobbat, ha már az óvodai nagycsoportban megtanítják olvasni, számolni, számtalan külön órára járatva őt. Az iskolakezdés előtti heteknek, hónapoknak nem azzal kell telnie, hogy a gyermekek foglalkoztató, fejlesztő füzetekben oldanak meg feladatokat! A szabad játék, a mozgásos tevékenységek a friss levegőn, a sok közös mesélés, kézműveskedés a legtöbb, amit egy szülő tehet annak érdekében, hogy gyermekéből gondtalan elsős legyen. A mozgásos tevékenységekkel ugyanis azon idegpályák fejlődnek az agyban, melyek a tanulási folyamatok megkönnyítéséért felelősek.

A tanulással kapcsolatban nagyon lényeges kiemelni, hogy szeretetünk ne annak függvényében mutassuk ki gyermekünk felé, hogy ő az iskolában hogyan teljesít. A gyermek teljesítményét ne azonosítsuk a személyével, kommunikáljuk egyértelműen felé, hogy egy felmérő minden esetben csak egy produktum, ami nem azonos ővele. Fontosak az elvárások, de ezek reálisak kell, hogy legyenek, a gyermek képességeihez mérten alakítsuk ki őket, hiszen minden gyermek más, mindenki másban jó és gyengébb.

A gyermekek a fejlődés ütemében is különböznek, továbbá vannak olyan érési folyamatok, amik az első osztályos korra még be sem fejeződnek (noha elvárásként megjelennek az iskolaérettség terén). Jó példa erre, hogy a kéztő és kézközép csontok kb. negyedikes korra szilárdulnak meg, ami a finommotorika, az írás szempontjából lényeges. Ne ijedjünk meg tehát, ha gyermekünk az alsó tagozat első éveiben esetleg valamiből gyengébben teljesít, hiszen képes „beérni” néhány év alatt társait. Fontos azonban kiemelni, hogy abban az esetben, ha a szülő és/vagy a pedagógus jelentős nehézségeket tapasztal a gyermek iskolai előremenetelében, a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatnál kérhetik a gyermek tanulási képességvizsgálatát, melynek alapján a kisiskolás részesülhet a számára szükséges, speciális fejlesztésben, hiszen a cél a saját képességeknek megfelelő legjobb iskolai haladás elérése.

Nagyon fontos tehát, hogy figyeljünk gyermekünkre, próbáljunk ráhangolódni az iskolakezdés utáni első hetekben, hónapokban. Engedjük meg számára, hogy hangot adjon esetleges frusztrációjának, negatív érzéseinek. Reális elvárásokat támasszunk felé, igyekezzünk erőfeszítéseit jutalmazni, dicsérni. A hosszútávú cél, hogy önmagáért tanuljon a gyermek, ne a szülői elvárásoknak akarjon megfelelni, továbbá a gyermek saját magával kapcsolatos elvárásait is igyekezzünk reális mederbe terelni.

Az első években legyen az általános vezérelv, hogy a gyermek a tanítási órákon kívül minél több időt töltsön kikapcsolódással, szabadon mozogjon, nevessen barátaival.

Az iskolakezdés időszaka egy olyan periódus, amikor számtalan, eddig ismeretlen elvárásnak kell megfelelni. Ez megterhelő egy kisgyermek számára, így előfordulhatnak bizonyos tünetek a kicsiknél, melyek szorongásra utalnak, az iskolával kapcsolatos pszichés megterhelés jeleiként értelmezhetők (pl. bepisilés, álmatlanság, hasfájás, fejfájás). Szülőként érdemes ezeket figyelni, és szükség esetén szakember segítségét kérni.

#KORONAVÍRUS

Regisztrált fertőzött:
59 247
Aktív eset:
41 615
Gyógyult:
16 242
Elhunyt:
1 390
Karanténban:
27 859
Mintavétel:
961 441
Magyarországi adatok – Legutolsó frissítés dátuma: 2020.10.25. 09:31

A nyitólapról ajánljuk

Októberi akció

Actival Extra filmtabletta

120 db

5 200 Ft

43,3 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

C-vitamin Béres 1000 mg filmtabletta

90 db

2 700 Ft

30 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Voltaren Emulgel Forte 20 mg/g gél

100 g

3 580 Ft

35,8 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Valeriana Night Forte lágyzselatin kapszula

30 db

1 910 Ft

63,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Tebofortan® 120 mg filmtabletta

30 db

4 440 Ft

148 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Forte belsőleges oldatos cseppek + C-vitamin Béres 50 mg tabletta

4×30 ml + 120 db

5 690 Ft

Vény nélkül kapható gyógyszer

Magne B6® bevont tabletta

50 db

2 090 Ft

41,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Imodium® 2 mg kemény kapszula

20 db

1 170 Ft

58,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Voltaren Dolo Rapid 25 mg lágy kapszula

20 db

2 330 Ft

116,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

CalciTrio® Extra filmtabletta

50 db

2 390 Ft

47,8 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Ocuvite® lutein forte étrendkiegészítő tabletta

30 db

3 050 Ft

101,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Tantum Verde® menta 3 mg szopogató tabletta

20 db

1 910 Ft

95,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Nurofen® Junior narancsízű 100 mg lágy rágókapszula

12 db

1 630 Ft

135,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Sinupret® bevont tabletta

50 db

2 770 Ft

55,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Degasin® lágy kapszula

32 db

1 950 Ft

60,9 Ft/db
Gyógyászati segédeszköz*

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

16 db

2 060 Ft

128,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Nasivin® Classic 0,5 mg/ml tartósítószermentes oldatos orrspray

10 ml

1 930 Ft

193 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Mucopront 50 mg/g szirup

200 ml

1 970 Ft

9,8 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Saballo Complex lágy kapszula

60 db

4 090 Ft

68,2 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Ocutears® szemcsepp

10 ml

2 300 Ft

230 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköz*

Calcium-D-Sandoz 600 mg/400 NE pezsgőtabletta

20 db

1 750 Ft

87,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Neo Citran megfázásra és köhögésre kemény kapszula

16 db

1 720 Ft

107,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Quamatel® Mini 10 mg filmtabletta

14 db

1 220 Ft

87,1 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2020. októberi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el