Tényleg az egész élete múlik rajta?

2020. 01. 21.
|
A közvélekedés szerint, szülőként az életben két igazán fontos döntést kell meghoznod. Az egyik, hogy egyáltalán akarsz-e gyereket. A másik, hogy milyen iskolába íratod. A jó általános iskola egy életre megszeretteti a gyerekkel a tanulást, biztosítja a jó felvételi eredményt, így végső soron a remek karriert. Ha meg rosszul választasz, hát, igen… Abba jobb bele sem gondolni.

Ezekben a hetekben a hat és hétéves gyereket nevelő családok többségénél tetőfokára hág az izgalom: hova fog járni a gyerek szeptembertől iskolába?A körzetesbe? Ahova az apja, anyja járt? Ahova a testvére? Amit a barátok ajánlottak? Waldorfba? Montessoriba? Zeneibe? Két tannyelvűbe? Ahova az ovis legjobb barátja megy?

Ezerféle szempont lehet egy családban, miközben az ismerősök, a nagyszülők, az újságok, a közösségi média, meg persze maguk az iskolák is mondják a magukét, és próbálják meggyőzni a szülőket egyik vagy másik iskola, intézménytípus, pedagógiai program vagy nevelési elv mellett.Ha nagy a választék, vagy ha egyszerűen csak létezik választási lehetőség, akkor dönteni kell, az meg felelősséggel jár. Egyetlen szülőt sem irigylek, aki ebben a cipőben jár mostanság, és jól emlékszem még a szorongásra, amikor én voltam ebben a helyzetben.

Ezért ez a cikk nem akar semmiről sem meggyőzni (se pro, se kontra), inkább csak egyfajta szempontrendszert próbál adni, hogy ha még nem döntöttél, akkor mit érdemes végiggondolni.

1. A gyereknek választod az iskolát

Ez nagyon egyszerű, de végtelenül fontos alapelv.

Nem magadnak, nem a jövőbeni gyerekednek, nem a rokonoknak, nem az internet népének választod az iskolát, hanem a saját gyerekednek. Tehát senki másnak nem is kell megfelelned, és senkinek nem is tartozol elszámolással, csak neki.

Az egyetlen – valódi – fokmérője a döntésednek az lesz, hogy a gyereked hogyan érzi majd magát. És még ennek is lehet rengeteg része (hogy érzi magát az osztályban, milyenek az osztálytársai, szereti-e a tanítókat?). Gyakorlatilag lehetetlen minden faktort előre átlátni, mérlegelni, és jól dönteni benne (például azért, mert fogalmad sincs az elején, hogy kik lesznek az osztálytársak).

De azért van néhány dolog, amire oda tudsz figyelni:

  • Ki lesz az elsősök tanítója? Mennyire elkötelezett? Hogyan beszél a gyerekekről? Milyen érzéseid vannak vele kapcsolatban? (Az emberi kapcsolat a gyereked és a tanára között mindennek az alapja lesz.)
  • Hány gyerek fog járni az osztályba? Hogyan látja az iskola a szülőket? Mibe és hogyan vonja be az iskola a családokat? Az iskola közösséget is jelent, vagy csak egy helyet, ahol sok időt töltenek a gyerekek? (Az első időszakban a gyereked számára a közösség lesz az elsődleges fontosságú, nem a tanulás.)
  • Mennyire fontos a teljesítmény? Mire helyezi a hangsúlyt az iskola? Vannak-e könyvek, jut-e idő olvasásra? A versenyeket és az eredményeket tekintik a legnagyobb büszkeségnek az iskolában? (Mindenki szereti a sikert, de érdemes azokat az iskolákat nagyobb körültekintéssel megvizsgálni, amelyek az eredményeiket hangsúlyozzák elsődlegesen. Van, hogy a jó eredmények azt mutatják, hogy az iskolában hatékony és jó munka folyik. De olyan is előfordul, hogy az iskolának fontosabbak a számok és az eredmények, mint a gyerekek.) 

Az emberi kapcsolatok, a gyerekekre való odafigyelés bármilyen intézményi struktúrában kialakítható.

Ha a fenti kérdésekre megnyugtató választ ad a hozzátok legközelebbi teljesen „normális” körzetes iskola, akkor érdemes nekik bizalmat szavazni. És ha egy „jó nevű” elitiskola, vagy alternatív suli kapcsán nincsenek jó érzéseid a tanítóval kapcsolatban, akkor nem szabad bedőlni a címkéknek meg a névtáblának – onnan menni kell.

2. Tedd fel magadban a kérdést: te szeretnéd itt tölteni az idődet?

A válasz elméleti és elvont szinten is fontos, de itt most elsősorban az iskola kialakítására gondolok. Milyen a folyosó, van-e pihenősarok, az osztályteremben párnák, babzsákok lepihenni? Hogy néz ki az udvar, lehet-e játszani, focizni? Van-e mászóka, lehet-e fára mászni? Legalább minimálisan elkülönülnek-e a nagyobb gyerekek a kicsiktől? (Ez főleg a kortárs bántalmazás esetek megelőzése miatt fontos, meg azért is, hogy mit látnak, tapasztalnak az oviból felkerülők a folyosókon, a közös tereken.)

Az iskolai környezet kialakításában nagy különbségek lehetnek a tankerületi és az alternatív intézmények között. A Waldorfok például már első látásra is nagyon különböznek más iskoláktól (sok a fa bútor, a színes kendő, a falak színezettek). A Montessori-iskolák közösségi terei és a kiscsoportos munkához szabott osztálytermei, vagy a nyitott polcokon lévő, szabadon hozzáférhető eszközök is szembeötlők.

Az iskolai környezet kapcsán a biztonság, a szabad játék lehetősége, az inspiráció és a közösség megélése lesz a gyerekednek igazán fontos. Ha csak lehet, próbáld meg bejárni a gyerek jövőbeni iskolájának tereit.

Sétálj a folyosón, menj ki az udvarra, ülj le egy kicsit az aulában, és figyeld, hogyan zajlik az élet, próbáld meg elképzelni a gyerekedet az iskola falai között.

3. Mennyi időt tudsz az iskolára szánni?

Igen, itt a te idődről van szó.

Ha alternatív iskolatípust választasz, ott általában aktívabb szülői szerepvállalást várnak el. A Waldorf ebből a szempontból a leginkább időigényes, ez a rendszer igényli talán a legaktívabb szülői jelenlétet, de a Montessoriban és a Rogersben, és általában a magániskolákban is tevékenyebbek a szülők.

Az egyházi iskolákra is jellemző, hogy a közösségépítés a szülőkre is kiterjed – legalábbis ennek igénye sokszor tetten érhető. Jobban be tudnak vonódni azok a szülők, akik a szabadidejükben részt vesznek az iskola által szervezett családi, közösségi programokon, vallási ünnepeken. 

Azokban a családokban, ahol ez a fajta közösségi részvétel természetes, az alternatív iskolák által biztosított lehetőségek komoly hozzáadott értéket jelenthetnek az iskolaválasztáskor.

4. Ha még ezek után is több esélyes befutó van (és nem lehet döntést hozni racionális alapon); akkor érdemes ezeket a szempontokat figyelembe venni:

  • Ha a gyerekednek sok egyéni figyelemre van szüksége, akkor huszonöt fő feletti osztálylétszámnál nem lesz könnyű helyzetben sem ő, sem a tanító, ezért érdemes kisebb osztályt, tanulócsoportot választani. Az egyéni szükségletek figyelembevételére az alternatív iskolák általában több lehetőséget biztosítanak.
  • Ha a gyereked önálló, szeret egyéni döntéseket hozni, és önmagától motivált új ismeretek megszerzésére, akkor egy nagy létszámú, átlagos iskolai osztályban ebből feszültségek lehetnek, míg a Montessoriban biztosított szabad tanulási keretek, vagy a Rogers iskolákban biztosított egyéni figyelem ideális lehet.
  • Ha a gyereked a stabil, jól strukturált keretek között érzi magát biztonságban, és igényli az erősebb felnőtt kontrollt, akkor jó eséllyel egy Waldorfban nem fogja magát komfortosan érezni. Számára egy klasszikusabb, „poroszosabb” berendezkedésű iskola otthonosabb lehet.
  • Ha a gyereked kreatív energiái folyamatosan felszínen vannak, és azt jegyzi meg legjobban, amit megtapasztal, akkor a Waldorf pedagógia ismerős lesz számára, és könnyen boldogul benne.
  • A kora gyerekkorban megmutatkozó érdeklődést és tanulási vágyat érdemes megtámogatni az iskolaválasztással. A muzikalitás, más művészetek, vagy éppen a sport, a számok, a betűk iránti érdeklődés fenntartására, fejlesztésére is érdemes odafigyelni az iskolaválasztáskor, azonban fontos hangsúlyozni: attól még, hogy egy gyerek tehetséget mutat egy-egy területen, ne essünk abba a csapdába, hogy kizárólag arra figyelünk. A gyerek több, mint a tehetsége. 
  • Az idegen nyelv tanulása is fontos szempont, de olyan iskolát, amelyik elsősorban idegen nyelven oktatja a tárgyakat, csak akkor válassz, ha ez a gyerek anyanyelve, vagy a családban, a szűk környezetében van olyan, aki azt a nyelvet beszéli, használja (magas szinten).

Általános jó tanácsként elmondható, hogy olyan iskolát válasszatok, amelyik a gyerek igényeire, szükségleteire szabott.

Minden ellenkező híreszteléssel szemben, az általános iskola nem határozza meg egy életre a gyerek életpályáját, karrierjét, boldogulását, sikerességét. Fontos döntés, de nem élet-halál kérdése, ráadásul később is lehet korrigálni (váltani, változtatni).

Az iskola célja, hogy lehetőséget biztosítson a gyereknek, hogy a lehető legtöbb intelligenciaterülettel megismerkedhessen, és abban fejleszthesse magát.

És ha már itt tartunk, a társas kompetenciák, a közösségi élet, a másokhoz való kapcsolódás, a közös gondolkozás és munka képessége az egyik legfontosabb intelligenciaterület.

Ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy annak a kis embernek, aki most óvodából iskolába megy, elsősorban nem iskolát és pedagógiai programot kell választanod, hanem egy másik embert – egy tanítót, aki példa és minta lesz számára.

Akivel az ideje nagy részét tölti, és akivel sok-sok közös élménye lesz.

Ezekre az élményekre pedig jobban fog emlékezni, mint arra, hogy milyen technikával tanították neki a betűket.

Forrás: WMN, szöveg: Dr. Gyurkó Szilvia

#KORONAVÍRUS

Regisztrált fertőzött:
16 920
Aktív eset:
11 863
Gyógyult:
4 382
Elhunyt:
675
Karanténban:
28 527
Mintavétel:
604 122
Magyarországi adatok – Legutolsó frissítés dátuma: 2020.09.20. 08:52

A nyitólapról ajánljuk

Szeptemberi akció

Magnézium Béres 375 mg + B6 filmtabletta

60 db

3 520 Ft

58,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Extra® belsőleges oldatos cseppek + C-vitamin Béres 50 mg tabletta

4×30 ml + 120 db

4 940 Ft

Vény nélkül kapható gyógyszer

Algoflex® Forte Dolo 400 mg filmtabletta

20 db

1 960 Ft

98 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Exolorfin 50 mg/ml gyógyszeres körömlakk

2,5 ml

3 900 Ft

Vény nélkül kapható gyógyszer

Paranit fejtetű és serke elleni sampon + fésű

200 ml

3 190 Ft

16 Ft/ml
Orvostechnikai eszköz*

Zovirax ajakherpesz krém

2 g

1 520 Ft

760 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Natúr C-vitamin csipkebogyó kivonattal 1200 mg

80 db

2 060 Ft

25,8 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Kalmopyrin® 500 mg tabletta

24 db

1 380 Ft

57,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Sperti Preparation H® végbélkúp

12 db

2 670 Ft

222,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dorithricin® Mentol szopogató tabletta

20 db

1 800 Ft

90 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Herbion® izlandi zuzmó 6 mg/ml szirup

150 ml

1 640 Ft

10,9 Ft/ml
Vény nélkül kapható hagyományos növényi gyógyszer***

Apetister junior málna-feketeribizli ízű oldat

100 ml

1 650 Ft

16,5 Ft/ml
Étrend-kiegészítő készítmény**

Sinupret® belsőleges oldatos cseppek

50 ml

2 300 Ft

46 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Patikárium D3-vitamin tabletta

60 db

1 015 Ft

16,9 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Bilobil® Intense 120 mg kemény kapszula

60 db

4 880 Ft

81,3 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Apranax Dolo 100 mg/g gél

100 g

2 080 Ft

20,8 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Blend-a-dent extra erős protézisrögzítő krém

47 g

1 245 Ft

26,5 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Otrivin Extra 1 mg/ml + 50 mg/ml adagoló oldatos orrspray

10 ml

2 100 Ft

210 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

VizolS 0,21% oldatos szemcsepp

10 ml

1 870 Ft

187 Ft/ml
Orvostechnikai eszköz*

Normaflore belsőleges szuszpenzió

30×5 ml

3 480 Ft

116 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Centrum® Gumivitamin gyermekeknek eper/málna ízben

30 db

2 180 Ft

72,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Diclac® Dolo 50 mg/g gél

100 g

2 230 Ft

22,3 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Daedalon® 50 mg tabletta

10 db

1 380 Ft

138 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Smecta® 3 g por szuszpenzióhoz

10 db

1 070 Ft

107 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.
*** Hagyományos növényi gyógyszer, a javallatokra való alkalmazása a régóta fennálló használaton alapul.

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2020. szeptemberi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el