Tényleg az egész élete múlik rajta?

2020. 01. 21.
|
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A közvélekedés szerint, szülőként az életben két igazán fontos döntést kell meghoznod. Az egyik, hogy egyáltalán akarsz-e gyereket. A másik, hogy milyen iskolába íratod. A jó általános iskola egy életre megszeretteti a gyerekkel a tanulást, biztosítja a jó felvételi eredményt, így végső soron a remek karriert. Ha meg rosszul választasz, hát, igen… Abba jobb bele sem gondolni.

Ezekben a hetekben a hat és hétéves gyereket nevelő családok többségénél tetőfokára hág az izgalom: hova fog járni a gyerek szeptembertől iskolába?A körzetesbe? Ahova az apja, anyja járt? Ahova a testvére? Amit a barátok ajánlottak? Waldorfba? Montessoriba? Zeneibe? Két tannyelvűbe? Ahova az ovis legjobb barátja megy?

Ezerféle szempont lehet egy családban, miközben az ismerősök, a nagyszülők, az újságok, a közösségi média, meg persze maguk az iskolák is mondják a magukét, és próbálják meggyőzni a szülőket egyik vagy másik iskola, intézménytípus, pedagógiai program vagy nevelési elv mellett.Ha nagy a választék, vagy ha egyszerűen csak létezik választási lehetőség, akkor dönteni kell, az meg felelősséggel jár. Egyetlen szülőt sem irigylek, aki ebben a cipőben jár mostanság, és jól emlékszem még a szorongásra, amikor én voltam ebben a helyzetben.

Ezért ez a cikk nem akar semmiről sem meggyőzni (se pro, se kontra), inkább csak egyfajta szempontrendszert próbál adni, hogy ha még nem döntöttél, akkor mit érdemes végiggondolni.

1. A gyereknek választod az iskolát

Ez nagyon egyszerű, de végtelenül fontos alapelv.

Nem magadnak, nem a jövőbeni gyerekednek, nem a rokonoknak, nem az internet népének választod az iskolát, hanem a saját gyerekednek. Tehát senki másnak nem is kell megfelelned, és senkinek nem is tartozol elszámolással, csak neki.

Az egyetlen – valódi – fokmérője a döntésednek az lesz, hogy a gyereked hogyan érzi majd magát. És még ennek is lehet rengeteg része (hogy érzi magát az osztályban, milyenek az osztálytársai, szereti-e a tanítókat?). Gyakorlatilag lehetetlen minden faktort előre átlátni, mérlegelni, és jól dönteni benne (például azért, mert fogalmad sincs az elején, hogy kik lesznek az osztálytársak).

De azért van néhány dolog, amire oda tudsz figyelni:

  • Ki lesz az elsősök tanítója? Mennyire elkötelezett? Hogyan beszél a gyerekekről? Milyen érzéseid vannak vele kapcsolatban? (Az emberi kapcsolat a gyereked és a tanára között mindennek az alapja lesz.)
  • Hány gyerek fog járni az osztályba? Hogyan látja az iskola a szülőket? Mibe és hogyan vonja be az iskola a családokat? Az iskola közösséget is jelent, vagy csak egy helyet, ahol sok időt töltenek a gyerekek? (Az első időszakban a gyereked számára a közösség lesz az elsődleges fontosságú, nem a tanulás.)
  • Mennyire fontos a teljesítmény? Mire helyezi a hangsúlyt az iskola? Vannak-e könyvek, jut-e idő olvasásra? A versenyeket és az eredményeket tekintik a legnagyobb büszkeségnek az iskolában? (Mindenki szereti a sikert, de érdemes azokat az iskolákat nagyobb körültekintéssel megvizsgálni, amelyek az eredményeiket hangsúlyozzák elsődlegesen. Van, hogy a jó eredmények azt mutatják, hogy az iskolában hatékony és jó munka folyik. De olyan is előfordul, hogy az iskolának fontosabbak a számok és az eredmények, mint a gyerekek.) 

Az emberi kapcsolatok, a gyerekekre való odafigyelés bármilyen intézményi struktúrában kialakítható.

Ha a fenti kérdésekre megnyugtató választ ad a hozzátok legközelebbi teljesen „normális” körzetes iskola, akkor érdemes nekik bizalmat szavazni. És ha egy „jó nevű” elitiskola, vagy alternatív suli kapcsán nincsenek jó érzéseid a tanítóval kapcsolatban, akkor nem szabad bedőlni a címkéknek meg a névtáblának – onnan menni kell.

2. Tedd fel magadban a kérdést: te szeretnéd itt tölteni az idődet?

A válasz elméleti és elvont szinten is fontos, de itt most elsősorban az iskola kialakítására gondolok. Milyen a folyosó, van-e pihenősarok, az osztályteremben párnák, babzsákok lepihenni? Hogy néz ki az udvar, lehet-e játszani, focizni? Van-e mászóka, lehet-e fára mászni? Legalább minimálisan elkülönülnek-e a nagyobb gyerekek a kicsiktől? (Ez főleg a kortárs bántalmazás esetek megelőzése miatt fontos, meg azért is, hogy mit látnak, tapasztalnak az oviból felkerülők a folyosókon, a közös tereken.)

Az iskolai környezet kialakításában nagy különbségek lehetnek a tankerületi és az alternatív intézmények között. A Waldorfok például már első látásra is nagyon különböznek más iskoláktól (sok a fa bútor, a színes kendő, a falak színezettek). A Montessori-iskolák közösségi terei és a kiscsoportos munkához szabott osztálytermei, vagy a nyitott polcokon lévő, szabadon hozzáférhető eszközök is szembeötlők.

Az iskolai környezet kapcsán a biztonság, a szabad játék lehetősége, az inspiráció és a közösség megélése lesz a gyerekednek igazán fontos. Ha csak lehet, próbáld meg bejárni a gyerek jövőbeni iskolájának tereit.

Sétálj a folyosón, menj ki az udvarra, ülj le egy kicsit az aulában, és figyeld, hogyan zajlik az élet, próbáld meg elképzelni a gyerekedet az iskola falai között.

3. Mennyi időt tudsz az iskolára szánni?

Igen, itt a te idődről van szó.

Ha alternatív iskolatípust választasz, ott általában aktívabb szülői szerepvállalást várnak el. A Waldorf ebből a szempontból a leginkább időigényes, ez a rendszer igényli talán a legaktívabb szülői jelenlétet, de a Montessoriban és a Rogersben, és általában a magániskolákban is tevékenyebbek a szülők.

Az egyházi iskolákra is jellemző, hogy a közösségépítés a szülőkre is kiterjed – legalábbis ennek igénye sokszor tetten érhető. Jobban be tudnak vonódni azok a szülők, akik a szabadidejükben részt vesznek az iskola által szervezett családi, közösségi programokon, vallási ünnepeken. 

Azokban a családokban, ahol ez a fajta közösségi részvétel természetes, az alternatív iskolák által biztosított lehetőségek komoly hozzáadott értéket jelenthetnek az iskolaválasztáskor.

4. Ha még ezek után is több esélyes befutó van (és nem lehet döntést hozni racionális alapon); akkor érdemes ezeket a szempontokat figyelembe venni:

  • Ha a gyerekednek sok egyéni figyelemre van szüksége, akkor huszonöt fő feletti osztálylétszámnál nem lesz könnyű helyzetben sem ő, sem a tanító, ezért érdemes kisebb osztályt, tanulócsoportot választani. Az egyéni szükségletek figyelembevételére az alternatív iskolák általában több lehetőséget biztosítanak.
  • Ha a gyereked önálló, szeret egyéni döntéseket hozni, és önmagától motivált új ismeretek megszerzésére, akkor egy nagy létszámú, átlagos iskolai osztályban ebből feszültségek lehetnek, míg a Montessoriban biztosított szabad tanulási keretek, vagy a Rogers iskolákban biztosított egyéni figyelem ideális lehet.
  • Ha a gyereked a stabil, jól strukturált keretek között érzi magát biztonságban, és igényli az erősebb felnőtt kontrollt, akkor jó eséllyel egy Waldorfban nem fogja magát komfortosan érezni. Számára egy klasszikusabb, „poroszosabb” berendezkedésű iskola otthonosabb lehet.
  • Ha a gyereked kreatív energiái folyamatosan felszínen vannak, és azt jegyzi meg legjobban, amit megtapasztal, akkor a Waldorf pedagógia ismerős lesz számára, és könnyen boldogul benne.
  • A kora gyerekkorban megmutatkozó érdeklődést és tanulási vágyat érdemes megtámogatni az iskolaválasztással. A muzikalitás, más művészetek, vagy éppen a sport, a számok, a betűk iránti érdeklődés fenntartására, fejlesztésére is érdemes odafigyelni az iskolaválasztáskor, azonban fontos hangsúlyozni: attól még, hogy egy gyerek tehetséget mutat egy-egy területen, ne essünk abba a csapdába, hogy kizárólag arra figyelünk. A gyerek több, mint a tehetsége. 
  • Az idegen nyelv tanulása is fontos szempont, de olyan iskolát, amelyik elsősorban idegen nyelven oktatja a tárgyakat, csak akkor válassz, ha ez a gyerek anyanyelve, vagy a családban, a szűk környezetében van olyan, aki azt a nyelvet beszéli, használja (magas szinten).

Általános jó tanácsként elmondható, hogy olyan iskolát válasszatok, amelyik a gyerek igényeire, szükségleteire szabott.

Minden ellenkező híreszteléssel szemben, az általános iskola nem határozza meg egy életre a gyerek életpályáját, karrierjét, boldogulását, sikerességét. Fontos döntés, de nem élet-halál kérdése, ráadásul később is lehet korrigálni (váltani, változtatni).

Az iskola célja, hogy lehetőséget biztosítson a gyereknek, hogy a lehető legtöbb intelligenciaterülettel megismerkedhessen, és abban fejleszthesse magát.

És ha már itt tartunk, a társas kompetenciák, a közösségi élet, a másokhoz való kapcsolódás, a közös gondolkozás és munka képessége az egyik legfontosabb intelligenciaterület.

Ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy annak a kis embernek, aki most óvodából iskolába megy, elsősorban nem iskolát és pedagógiai programot kell választanod, hanem egy másik embert – egy tanítót, aki példa és minta lesz számára.

Akivel az ideje nagy részét tölti, és akivel sok-sok közös élménye lesz.

Ezekre az élményekre pedig jobban fog emlékezni, mint arra, hogy milyen technikával tanították neki a betűket.

Forrás: WMN, szöveg: Dr. Gyurkó Szilvia

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

»

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

»

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

»

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

»

A nyitólapról ajánljuk

#KORONAVÍRUS

Márciusi akció

Cartidol 100 mg/g gél

50 g

1 549 Ft

31 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres PrimoMed sebápoló spray

60 ml

2 199 Ft

36,7 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköznek minősülő orvostechnikai eszköz*

BioCo Porc & Izom Csont Komplex kondroitinnel filmtabletta

120 db megapack

4 299 Ft

35,8 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Robitussin™ Antitussicum szirup

100 ml

1 899 Ft

19 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Septofort tabletta

24 db

1 449 Ft

60,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Eurovit D-vitamin Forte 3000 NE tabletta

90 db

2 299 Ft

25,5 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Bánó fokhagyma galagonya fagyöngy kapszula

100 db

3 899 Ft

39 Ft/db
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény

Magnisteron magnézium tabletta férfiaknak

30 db

2 099 Ft

70 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Sinupret® bevont tabletta

50 db

2 699 Ft

54 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

16 db

2 249 Ft

140,6 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Extra belsőleges oldatos cseppek + C-vitamin Béres 50 mg tabletta

4×30 ml + 120 db

4 999 Ft

Vény nélkül kapható gyógyszer

Neo Citran Max köptetővel por belsőleges oldathoz

10 tasak

2 899 Ft

289,9 Ft/tasak
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dentinox fogínygél gyermekeknek

10 g

1 949 Ft

194,9 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

SYSTANE® Ultra nedvesítő szemcsepp

10 ml

2 649 Ft

264,9 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköz*

Algoflex Duo 400 mg/100 mg filmtabletta

24 db

2 599 Ft

108,3 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Blend-a-dent extra erős protézisrögzítő krém

47 g

1 149 Ft

24,4 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Nottevit Immuno Sleep kapszula

30 db

3 499 Ft

116,6 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Panadol Rapid 500 mg filmtabletta

24 db

1 149 Ft

47,9 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Xilomare® 1 mg/ml oldatos orrspray

10 ml

1 749 Ft

174,9 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Calcium-Sandoz pezsgőtabletta

20 db

1 649 Ft

82,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cataflam Dolo Rapid 25 mg lágy kapszula

20 db

2 549 Ft

127,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Szemerő Lutein FORTE filmtabletta

90 db

7 299 Ft

81,1 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Visine® Classic 0,5 mg/ml oldatos szemcsepp

15 ml

1 899 Ft

126,6 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2021. márciusi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el