A gyógyhatással hirdetett termékek veszélyeiről

2012. 11. 02.
Szerző: Szimpatika
Napjaink reklámáradatában nagy arányban jelennek meg az olyan hirdetések, amelyek azért jelentenek veszélyt a fogyasztókra, mert betegségmegelőző, gyógyító hatást tulajdonítanak olyan, nem gyógyszerként engedélyezett termékeknek (táplálékkiegészítők, élelmiszerek, kozmetikumok, e kategóriákba nem sorolt egyebek), amely azoktól nem várható el.

Az utóbbi években az érdeklődés középpontjába kerültek az ún. bio-élelmiszerek, ismét felfedezzük a gyógynövények kedvező hatását. Számosan inkább alkalmaznak a gyógyszeres terápia helyett, vagy a mellett természetes eredetű készítményeket kisebb-nagyobb egészségügyi problémáikra. A megváltozott táplálkozási szokások, és az igény az egészségesebb termékek iránt segíti az étrend-kiegészítők széles körben való elterjedését, ugyanakkor ez a jelenség annak a veszélyét is hordozza, hogy engedély nélküli, illegális, esetleg hamis termékek is elérhetővé válnak a hazai fogyasztók számára.

Habár ezen készítmények megjelenésükben gyakran a gyógyszerekre emlékeztetnek, hiszen tabletta vagy kapszula formájában, színes dobozba csomagolva, védjegyzett néven kerülnek a boltokba, a web-áruházak virtuális polcaira, vagy éppen a csomagküldő szolgálatok áruválasztékába. Összetételük eltér a hagyományos élelmiszerekétől, viszont nem tartoznak a gyógyszer, illetve gyógytermék kategóriába sem, mivel nem felelnek meg az e termékekkel szemben támasztott szigorú jogszabályi követelményeknek (bizonyított hatékonyság, garantált minőség, ártalmatlanság).

Mégis az a veszélyes tendencia terjed mind jobban, hogy a reklámok gyógyulást, életminőséget javító – súlycsökkentő, potencianövelő, mellnövelő, stb. – hatást ígérnek, súlyos, krónikus betegek számára indokolatlanul reményt keltenek, annak ellenére, hogy jogszabály tiltja e termékek reklámozása során a betegséget megelőző vagy gyógyító hatás feltüntetését (lásd 37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet az étrend-kiegészítőkről).

Az étrend-kiegészítők (hazai, import) nyilvántartásba vétele az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) hatáskörébe tartozik. A forgalmazás bejelentéshez kötött ugyan, de az eljárás nem követeli meg szakmai dokumentáció, vizsgálati eredmények benyújtását, a deklarált hatás bizonyítását.

Számos esetben azzal a gyakorlattal szembesülünk, hogy a legálisan táplálék-kiegészítőként bejelentett és nyilvántartásba vett termék hirdetésében már szántszándékkal a félrevezető információ jelenik meg, a készítmény gyógyító hatását illetően.

A súlycsökkentő tabletták esetében szakmailag nem megalapozottak például az olyan állítások, mint a „Minden egyes szem tablettával egy kilogrammal kevesebb!”, vagy „Teljesen természetes módon, erőfeszítések és mellékhatások nélkül megszabadulhat kilóitól”. Még gyógyszerként sem került törzskönyvezésre olyan készítmény, amely ilyen markáns hatással rendelkezne, amennyiben viszont a termék az ígért hatással rendelkezik, élelmiszerként való forgalmazása, illetve ellenőrzés, valamint orvosi kontroll nélkül történő alkalmazása súlyos egészségügyi kockázatot jelenthet.

Még elítélhetőbb az a gyakorlat, amikor semmilyen engedélyt nem szerez be a forgalmazó, sőt külföldön betiltott, hatástalannak ítélt terméket rák-ellenes hatással ajánl és terjeszt a hazai lakosság körében. Az ilyen ügyekben a büntető feljelentésnek is helye van.

A jelenlegi szabályozás mellett az OGYI intézkedési lehetősége kizárólag annak megállapítására szorítkozik, hogy a vizsgálatba vont reklám – jogellenesen – gyógyszerek esetében elvárható hatást tulajdonít az adott terméknek.

Rengeteg bejelentés, panasz érkezik Intézetünkhöz különféle „csodaszerekkel” kapcsolatban, amelyekben a segítségünket és eljárásunkat kérik. Minden esetben továbbítjuk azokat az eljárási jogkörrel rendelkező hatóságnak.

Az élelmiszerekről szóló 2003. évi LXXXII. törvényben meghatározott hatóságok (ÁNTSZ, OÉTI) végzik az étrend-kiegészítők ellenőrzését, de a fogyasztók megtévesztése jogcímén hatáskörrel rendelkezik a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint a Gazdasági Versenyhivatal is, amely hatóságok az egyéb termékeket is érintő eljárásaik lefolytatása során az OGYI szakvéleménye alapján hozzák meg döntésüket.

Adatok hiányában a társhatóságoknak adott szakvéleményben csak azt állapíthatjuk meg, hogy a reklám olyan hatást tulajdonít az adott terméknek, amely attól nem várható. Kiemelten szerepel az ilyen készítmények fogyasztóit veszélyeztető egészségügyi kockázat hangsúlyozása.

Ugyanakkor ki kell emelni az információ hitelességéről történő meggyőződés fontosságát, mielőtt ilyen „csodálatos” hatással bíró terméket nagy összegért megvásárolnánk! Kérdezzük meg az egészségügyi szakember véleményét, tájékozódjunk a hatóságok honlapjain, kövessük figyelemmel a publikált szankcionáló eljárásokat, még a vásárlási döntés előtt!

www.ogyi.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!