Új fogyókúra trend: zsírral mondjunk búcsút a hájnak

Szerző: Szimpatika
A kalóriadús, zsírban gazdag ételek puszta látványától a kevésbé ízletes, diétás fogásokat is finomabbnak érezzük – állapították meg a Nestlé Research Center munkatársai. A svájci kutatóközpontban végzett friss vizsgálat eredményei alátámasztják: a fogyókúra valóban fejben dől el. Nem lehetetlen ugyanis megküzdeni a finomságok csábításával, ha evés közben például egy pizza fotója van előttünk. A tudósok korábban már azt is felismerték: agyunk képes ránézésre megbecsülni az ételek kalóriatartalmát.

Mindent a szemnek

Evés közben érzékszerveink egyszerre dolgoznak és együttesen határozzák meg az ízélményt. A Nestlé Research Centerben meglepő felfedezést tettek az ételek látványával kapcsolatban: kiderült, hogy ha evés közben egy kalóriadús desszertre tekintünk, a kevésbé vonzó salátát is sokkal finomabbnak fogjuk érezni, mintha pusztán a nyers zöldség lenne előttünk. A rendhagyó kísérlet során nehéz, de ízletes ételek fotóit tették felnőttek elé, akik így a semleges ízű, könnyű harapnivalókat is nagyobb élvezettel fogyasztották. Azok a kutatási alanyok, akik például nyers babot vagy borsót néztek evés közben, sokkal negatívabban nyilatkoztak ugyanarról az ételről. Így, bármilyen furcsán hangzik is, a fogyókúrázók egyszerűen megkönnyíthetik a dolgukat azzal, hogy diétás ételeiket mintegy plusz fűszerként pizzafotókkal „ízesítik”.

Beépített kalóriakalkulátor

A furcsa jelenségre egy korábbi kutatás eredményei adhatnak magyarázatot. Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor egy gusztusos étel látványától korogni kezd a gyomrunk még akkor is, ha valójában nem vagyunk éhesek. A Nestlé svájci kutatóközpontjában megállapították: agyunk képes ránézésre megbecsülni az ételek kalóriatartalmát. A vizsgálat kimutatta, hogy a másodperc töredéke alatt különbséget tudunk tenni az alacsonyabb és magasabb kalóriatartalmú ételek között. Az emberi agy a magasabb kalóriatartalmú ételek látványára határozottabban reagál – magyarázza az eredményeket Mihály Tekla, a Nestlé dietetikusa.

 

Nem csak az ízek szolgálatában

A Nestlé Research Centerben végzett táplálkozással és egészséggel kapcsolatos kutatások eredményeit a vállalat a termékfejlesztések során is alkalmazza. A cég olyan termékek előállítására törekszik, amelyek legalább a fogyasztók 60%-ának az elismerését kivívják ízükkel. A „60/40+”-nak elnevezett módszer révén az újonnan kifejlesztett élelmiszerek nemcsak ízletesek, hanem  valamilyen plusz táplálkozási  előnnyel is rendelkeznek. Az íz értékelése mellett tehát értékelik a tápanyag-összetételt, és összevetik a hazai és a nemzetközi táplálkozási ajánlásokkal, valamint a konkurens termékek adataival is.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!