A jó iskola

2012. 05. 03.
|
Április van, beszélnünk kell a beiskolázásról. Arról, hogy milyen iskolát válasszunk a gyereknek. Arról kellene beszélnünk, hogy milyen a jó iskola. Van ilyen egyáltalán?

Hát hogyne lenne! Létezik ilyen iskola, apró falvainkban éppen úgy, mint a főváros legelegánsabb kerületeiben. Az iskola minősége ugyanis nem anyagi lehetőségein múlik. Nem elsősorban. A jó iskola titka a jó pedagógus. Ebben biztos vagyok.

Bár régen történt, azért emlékszem arra, amikor fiam első osztályba ment. Könnyű dolgom volt akkor, mert újságíróként oktatáspolitikával foglalkoztam. Ismertem az oktatásügyet, a különböző nevelési kísérleteket, alternatív tanterveket. Nagy rajongója voltam az akkori idők neves reformpedagógusának, Zsolnai Józsefnek. Ezért Törökbálintra, a Zsolnai-módszer kísérleti iskolájába írattam elsős fiamat.  Hat évig jártunk oda. Sokat kellett autóznunk, buszoznunk. Jól tettem, hogy így döntöttem? Nem tudom. Valószínűleg az iskola pedagógusainak és gyerekközpontú szemléletének is köszönhető, hogy fiam könnyedén vette később a gimnázium, majd az egyetem lépcsőfokait.

A kérdés azonban bennem maradt: vajon más iskolában, a lakásunktól egy saroknyira lévőben másként, másra nevelték volna?

Elképzelhető, hiszen bármilyen hihetetlen, még ma is minden negyedik diák úgy kerül ki az oktatási rendszerből, hogy nem tud rendesen (a szakemberek úgy mondják: készségszinten) olvasni. Ez azt jelenti, hogy nem lesz képes továbbtanulni, vagyis olyan szakmát, hivatást választani, amellyel később megfelelő munkát talál. Az iskolai karrier az első osztályban kezdődik. Nem mindegy, hogy amikor a hatéves átlépi az iskola kapuját, milyen élmények érik. Siker, vagy kudarc forrása lesz-e számára a betű és a tudás. Megszereti, vagy egy életre megutálja a tanulást. Nem mindegy, milyen módszerrel, milyen hangulatban tanítják olvasni. Hagyják-e, hogy a maga tempójában haladva esetleg csak harmadik év végére tanuljon meg minden betűt, vagy siettetik, s ezzel egy életre lemarad. Az írástanítás ugyanolyan fontos. Az anatómiából tudjuk, hogy a kézközépcsontok 6–7 éves korban nincsenek kellően elcsontosodva és összenőve. A kézfejen az inak még le vannak tapadva, és még nincs meg a központ idegrendszerben a finom koordináció. Azoknak a gyerekeknek az aránya, akiknek a keze készen van a háromujjas ceruzafogásra, vagyis az írásra, 6 és 7 éves kor között csupán 7%. Tehát 93%-uk anatómiailag nem képes arra, amit követelnek tőle.  Az iskola ma mégis a legtöbb helyen arra kényszeríti őket, hogy decemberre ismerjék az összes betűt, és vonalas füzetbe írjanak. Mi ennek a vége? Kudarcélmény.

 

Egy biztos: minden szülő azt szeretné, ha gyermeke olyan iskolába járna, ahol a tanulás öröm, a nap félelem nélkül telik, a tudást egyéni képességeihez igazodva sajátíthatja el. Minden szülő olyan iskolát szeretne, amelynek programja a gyermekek kreativitására, fantáziájára épít, és a fegyelmezés, magolás helyett az alkotás, az aktivitás örömét nyújtja. Minden szülő jó iskolát szeretne a gyerekének.

De milyen a jó iskola? Az iskolákat leggyakrabban még ma is statisztikai adatok szerint értékelik. Középiskolák esetében az egyetemre, főiskolára felvettek száma a minősítés alapja, az általános iskolákban az, hogy mennyire tud az adott intézmény felkészíteni a középiskolára, illetve hány gyerek nyert valamilyen tárgyból tanulmányi versenyt. Ez a teljesítménycentrikusság olykor már az óvodákban is érezhető.  Ez a leszűkített minősítés elhomályosítja azt, hogy valójában melyek is az igazán jó iskolák, egyre kevésbé világos, hogy mitől is jó egy-egy intézmény.

Dr. Benda József főiskolai tanár, oktatáskutató, a humanisztikus kooperatív tanulási módszer kidolgozója szerint a jó iskola célja az, hogy „felszámolja önmagát”, és megalapozza az életfogytig tartó tanulást. Vagyis elérje, hogy a gyerek saját maga legyen képes irányítani az ismeretszerzést.  Ma már – mondta nekem egy vele készült interjúban az oktatáskutató szakember – a gyerek az internetről egy óra alatt több információhoz jut, mint amennyit a tanár mint a tudás birtokosa, és az iskola mint a tudás központja egy hónap alatt át tud adni neki. Az iskola feladata a harmadik évezredben nem lehet csupán a tananyag átadása, és elsajátításának ellenőrzése. Olyan iskolák kellenek, amelyekben a gyerekek ambíciói nem sorvadnak el, ellenben kiteljesedhetnek. Olyan iskolák kellenének, ahol nem vonják meg a gyerekektől a legalapvetőbb emberi jogokat, a szabad mozgást és beszédet, a kölcsönös segítségnyújtást.

Ezért, amikor iskolát keresünk a gyereknek, a következő szempontokat kell megvizsgálni. Milyen a pedagógus személyisége, aki gyereket tanítja? Frusztrált, merev, szabályfüggő, korlátozó? Vagy laza, liberálisnak látszó, mindent megengedő. Egyik se jó. A jó pedagógus tudatosan hol engedékeny és laza, hol szabályt követelő és hajthatatlan. A legjobb, ha 35 és 50 éves kora között jár. Mert ekkor már valószínűleg családja, gyermeke van. Még fiatal és rugalmas, az újat befogadni akaró, de már van saját nevelési tapasztalata. Már nemcsak a tananyagot tanítja, hanem a gyermekeket is.

A jó iskolába jó belépni. A környezet ápolt és derűs, inspiráló hatású. Nem félelmet áraszt, hanem örömet. A jó iskolában az osztályterem és a folyosó gazdagon dekorált. Ha az ember egy jó pedagógus osztályába lép, látja, hogy a falak nem sivárak, nem készen vásárolt dolgokkal dekoráltak, hanem a gyerekek által készített rajzokkal, különböző anyagokból készített képekkel, szobrokkal, saját készítésű termékekkel díszítettek. A padok nem frontális tanításra vannak berendezve, hanem csoportmunkára. Ezek a „díszletek” a pedagógus szakértelmét, kreativitását, a gyermekre való odafigyelését, szeretetét jelzik. Fontos továbbá, hogy az iskola igazgatója és a pedagógus hasonlóan gondolkozzon, nevelési stílusuk közel álljon egymáshoz. Akkor tud kibontakozni a pedagógus, ha a vezető támogatja a törekvéseit. Ellenkező esetben állandó feszültségek mérgezhetik az iskola légkörét, amit a gyermekek is megéreznek. Szerintem – egy szülő szempontjából – az is meghatározó lehet, hogy az egy osztályba járó gyerekek viszonylag hasonló családi hátérrel, kultúrával rendelkezzenek. Végül azt tanácsolnám a szülőknek – fejezte be az interjút Benda József –, ha nincsenek megelégedve az iskolával vagy a tanárral, tanítóval, ne próbálják megváltoztatni. Minden tanító/tanár gondolkozásának és viselkedésének megvannak a maga okai, személyes háttere, meggyőződés-rendszere, szakértelme stb., ezért nem lehet „rábeszéléssel”, fenyegetéssel, nyomásgyakorlással, esetleg ajándékokkal vagy jutalmazással megváltoztatni. Ez lehetetlen. Ha az adott személyiség, oktatási módszer, iskolai vagy osztálylégkör az ő gyereküknek nem jó, és megtehetik, vigyék őt másik iskolába – mondta az általam nagyra becsült oktatáskutató.

Talán érdemes volt őt idézni. Hiszen április van, a beiskolázások időszaka.

Beszélnünk kellett hát az iskoláról. Mely különösképpen hat- és tízéves kor között egy gyerek egész későbbi iskolai karrierjét megalapozhatja. Miként le is rombolhatja akár.

Januári akció

Centrum® My Immunity gumivitamin felnőtteknek

30 db

2 850 Ft

95 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Centrum® My Energy gumivitamin felnőtteknek

30 db

2 850 Ft

95 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Neo Citran belsőleges por felnőtteknek

14 tasak

2 580 Ft

184,3 Ft/tasak
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Forte® belsőleges oldatos cseppek

30 ml

1 550 Ft

51,7 Ft/ml
Vény nélkül kapható roboráló gyógyszer

Béres Actival Kid Gumivitamin gumitabletta

50 db

2 490 Ft

49,8 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Apranax Dolo 100 mg/g gél

100 g

1 990 Ft

19,9 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Stodal® szirup

200 ml

1 740 Ft

8,7 Ft/ml
Vény nélkül kapható homeopátiás gyógyszer

Otrivin RAPID MENTOL 1 mg/ml adagoló oldatos orrspray

10 ml

1 960 Ft

196 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Tantum Verde® 1,5 mg/ml szájnyálkahártyán alkalmazott spray

30 ml

1 680 Ft

56 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Voltaren Dolo Rapid 25 mg lágy kapszula

20 db

2 260 Ft

113 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Eurovit® Oliva-D 2200 NE kapszula

60 db

2 380 Ft

39,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Blend-a-dent extra erős protézisrögzítő krém

47 g

1 245 Ft

26,5 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Béres C-vitamin 500 mg filmtabletta

100 db

1 990 Ft

19,9 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Imodium® 2 mg kemény kapszula

20 db

1 170 Ft

58,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Oscillococcinum® golyócskák

10×3 adag

6 180 Ft

206 Ft/adag
Vény nélkül kapható homeopátiás gyógyszer

Magne B6® bevont tabletta

50 db

1 940 Ft

38,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

ACC® Long 600 mg pezsgőtabletta

10 db

2 100 Ft

210 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Mucopront 50 mg/g szirup

200 ml

1 665 Ft

8,3 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Strepsils® Honey and Lemon szopogató tabletta

24 db

1 720 Ft

71,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Advil® Cold Rapid 200 mg/30 mg lágy kapszula

20 db

2 030 Ft

101,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Sinupret® bevont tabletta

50 db

2 280 Ft

45,6 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dentinox® fogínygél gyermekeknek

10 g

1 770 Ft

177 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Coldrex® Junior por belsőleges oldathoz

10 db

1 880 Ft

188 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2020. januári száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el