A jó iskola

2012. 05. 03.
|
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Április van, beszélnünk kell a beiskolázásról. Arról, hogy milyen iskolát válasszunk a gyereknek. Arról kellene beszélnünk, hogy milyen a jó iskola. Van ilyen egyáltalán?

Hát hogyne lenne! Létezik ilyen iskola, apró falvainkban éppen úgy, mint a főváros legelegánsabb kerületeiben. Az iskola minősége ugyanis nem anyagi lehetőségein múlik. Nem elsősorban. A jó iskola titka a jó pedagógus. Ebben biztos vagyok.

Bár régen történt, azért emlékszem arra, amikor fiam első osztályba ment. Könnyű dolgom volt akkor, mert újságíróként oktatáspolitikával foglalkoztam. Ismertem az oktatásügyet, a különböző nevelési kísérleteket, alternatív tanterveket. Nagy rajongója voltam az akkori idők neves reformpedagógusának, Zsolnai Józsefnek. Ezért Törökbálintra, a Zsolnai-módszer kísérleti iskolájába írattam elsős fiamat.  Hat évig jártunk oda. Sokat kellett autóznunk, buszoznunk. Jól tettem, hogy így döntöttem? Nem tudom. Valószínűleg az iskola pedagógusainak és gyerekközpontú szemléletének is köszönhető, hogy fiam könnyedén vette később a gimnázium, majd az egyetem lépcsőfokait.

A kérdés azonban bennem maradt: vajon más iskolában, a lakásunktól egy saroknyira lévőben másként, másra nevelték volna?

Elképzelhető, hiszen bármilyen hihetetlen, még ma is minden negyedik diák úgy kerül ki az oktatási rendszerből, hogy nem tud rendesen (a szakemberek úgy mondják: készségszinten) olvasni. Ez azt jelenti, hogy nem lesz képes továbbtanulni, vagyis olyan szakmát, hivatást választani, amellyel később megfelelő munkát talál. Az iskolai karrier az első osztályban kezdődik. Nem mindegy, hogy amikor a hatéves átlépi az iskola kapuját, milyen élmények érik. Siker, vagy kudarc forrása lesz-e számára a betű és a tudás. Megszereti, vagy egy életre megutálja a tanulást. Nem mindegy, milyen módszerrel, milyen hangulatban tanítják olvasni. Hagyják-e, hogy a maga tempójában haladva esetleg csak harmadik év végére tanuljon meg minden betűt, vagy siettetik, s ezzel egy életre lemarad. Az írástanítás ugyanolyan fontos. Az anatómiából tudjuk, hogy a kézközépcsontok 6–7 éves korban nincsenek kellően elcsontosodva és összenőve. A kézfejen az inak még le vannak tapadva, és még nincs meg a központ idegrendszerben a finom koordináció. Azoknak a gyerekeknek az aránya, akiknek a keze készen van a háromujjas ceruzafogásra, vagyis az írásra, 6 és 7 éves kor között csupán 7%. Tehát 93%-uk anatómiailag nem képes arra, amit követelnek tőle.  Az iskola ma mégis a legtöbb helyen arra kényszeríti őket, hogy decemberre ismerjék az összes betűt, és vonalas füzetbe írjanak. Mi ennek a vége? Kudarcélmény.

 

Egy biztos: minden szülő azt szeretné, ha gyermeke olyan iskolába járna, ahol a tanulás öröm, a nap félelem nélkül telik, a tudást egyéni képességeihez igazodva sajátíthatja el. Minden szülő olyan iskolát szeretne, amelynek programja a gyermekek kreativitására, fantáziájára épít, és a fegyelmezés, magolás helyett az alkotás, az aktivitás örömét nyújtja. Minden szülő jó iskolát szeretne a gyerekének.

De milyen a jó iskola? Az iskolákat leggyakrabban még ma is statisztikai adatok szerint értékelik. Középiskolák esetében az egyetemre, főiskolára felvettek száma a minősítés alapja, az általános iskolákban az, hogy mennyire tud az adott intézmény felkészíteni a középiskolára, illetve hány gyerek nyert valamilyen tárgyból tanulmányi versenyt. Ez a teljesítménycentrikusság olykor már az óvodákban is érezhető.  Ez a leszűkített minősítés elhomályosítja azt, hogy valójában melyek is az igazán jó iskolák, egyre kevésbé világos, hogy mitől is jó egy-egy intézmény.

Dr. Benda József főiskolai tanár, oktatáskutató, a humanisztikus kooperatív tanulási módszer kidolgozója szerint a jó iskola célja az, hogy „felszámolja önmagát”, és megalapozza az életfogytig tartó tanulást. Vagyis elérje, hogy a gyerek saját maga legyen képes irányítani az ismeretszerzést.  Ma már – mondta nekem egy vele készült interjúban az oktatáskutató szakember – a gyerek az internetről egy óra alatt több információhoz jut, mint amennyit a tanár mint a tudás birtokosa, és az iskola mint a tudás központja egy hónap alatt át tud adni neki. Az iskola feladata a harmadik évezredben nem lehet csupán a tananyag átadása, és elsajátításának ellenőrzése. Olyan iskolák kellenek, amelyekben a gyerekek ambíciói nem sorvadnak el, ellenben kiteljesedhetnek. Olyan iskolák kellenének, ahol nem vonják meg a gyerekektől a legalapvetőbb emberi jogokat, a szabad mozgást és beszédet, a kölcsönös segítségnyújtást.

Ezért, amikor iskolát keresünk a gyereknek, a következő szempontokat kell megvizsgálni. Milyen a pedagógus személyisége, aki gyereket tanítja? Frusztrált, merev, szabályfüggő, korlátozó? Vagy laza, liberálisnak látszó, mindent megengedő. Egyik se jó. A jó pedagógus tudatosan hol engedékeny és laza, hol szabályt követelő és hajthatatlan. A legjobb, ha 35 és 50 éves kora között jár. Mert ekkor már valószínűleg családja, gyermeke van. Még fiatal és rugalmas, az újat befogadni akaró, de már van saját nevelési tapasztalata. Már nemcsak a tananyagot tanítja, hanem a gyermekeket is.

A jó iskolába jó belépni. A környezet ápolt és derűs, inspiráló hatású. Nem félelmet áraszt, hanem örömet. A jó iskolában az osztályterem és a folyosó gazdagon dekorált. Ha az ember egy jó pedagógus osztályába lép, látja, hogy a falak nem sivárak, nem készen vásárolt dolgokkal dekoráltak, hanem a gyerekek által készített rajzokkal, különböző anyagokból készített képekkel, szobrokkal, saját készítésű termékekkel díszítettek. A padok nem frontális tanításra vannak berendezve, hanem csoportmunkára. Ezek a „díszletek” a pedagógus szakértelmét, kreativitását, a gyermekre való odafigyelését, szeretetét jelzik. Fontos továbbá, hogy az iskola igazgatója és a pedagógus hasonlóan gondolkozzon, nevelési stílusuk közel álljon egymáshoz. Akkor tud kibontakozni a pedagógus, ha a vezető támogatja a törekvéseit. Ellenkező esetben állandó feszültségek mérgezhetik az iskola légkörét, amit a gyermekek is megéreznek. Szerintem – egy szülő szempontjából – az is meghatározó lehet, hogy az egy osztályba járó gyerekek viszonylag hasonló családi hátérrel, kultúrával rendelkezzenek. Végül azt tanácsolnám a szülőknek – fejezte be az interjút Benda József –, ha nincsenek megelégedve az iskolával vagy a tanárral, tanítóval, ne próbálják megváltoztatni. Minden tanító/tanár gondolkozásának és viselkedésének megvannak a maga okai, személyes háttere, meggyőződés-rendszere, szakértelme stb., ezért nem lehet „rábeszéléssel”, fenyegetéssel, nyomásgyakorlással, esetleg ajándékokkal vagy jutalmazással megváltoztatni. Ez lehetetlen. Ha az adott személyiség, oktatási módszer, iskolai vagy osztálylégkör az ő gyereküknek nem jó, és megtehetik, vigyék őt másik iskolába – mondta az általam nagyra becsült oktatáskutató.

Talán érdemes volt őt idézni. Hiszen április van, a beiskolázások időszaka.

Beszélnünk kellett hát az iskoláról. Mely különösképpen hat- és tízéves kor között egy gyerek egész későbbi iskolai karrierjét megalapozhatja. Miként le is rombolhatja akár.

„Tájoló” kvíz

Ha januárban kitölti Tájoló kvízünket, megnyerheti az IBUSZ retro táskáját, amit kifejezetten azoknak ajánlunk, akik bíznak abban, hogy a korlátozások után idén kinyílhat a világ, és végre becsomagolhatja mindenki az útipoggyászát!

E havi Tájoló kvízünk kérdéseire a válaszokat korábbi cikkeinkben találhatják a szimpatika.hu oldalon. A kérdések megválaszolásában segítséget nyújt az oldal tetején található keresés funkció!

Játszom » Mi ez a játék? Részletek és szabályok »

A nyitólapról ajánljuk

#KORONAVÍRUS

Fertőzött:
350 587
Kórházban:
4 408
Elhunyt:
11 264
Tesztek:
2 936 435
Magyarországi adatok – Legutolsó frissítés dátuma: 2021.01.16. 08:45
Januári akció

VizolS 0,21% oldatos szemcsepp

10 ml

1 899 Ft

189,9 Ft/ml
Orvostechnikai eszköz*

Centrum® Nőknek 50+ A-tól Z-ig® multivitamin

30 db

3 149 Ft

105 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Centrum® Férfiaknal 50+ A-tól Z-ig® multivitamin

30 db

3 149 Ft

105 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Imodium® 2 mg kemény kapszula

20 db

1 249 Ft

62,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

BioCo C+Cink RETARD C-vitamin 1000 mg filmtabletta

100 db családi csomag

2 849 Ft

28,5 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

PAXIRASOL® 8 mg tabletta

30 db

1 349 Ft

45 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Extra belsőleges oldatos cseppek

4×30 ml

4 399 Ft

36,7 Ft/ml
Vény nélkül kapható roboráló gyógyszer

Sterillium® Gel kézfertőtlenítő gél

100 ml

1 399 Ft

14 Ft/ml
Kézfertőtlenítőszer

Acneminum tabletta

30 db

2 099 Ft

70 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

16 db

2 249 Ft

140,6 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Oscillococcinum NEO golyócskák

30 db

6 999 Ft

233,3 Ft/db
Vény nélkül kapható homeopátiás gyógyszer jóváhagyott terápiás javallat nélkül

Zovirax Duo 50 mg/g és 10 mg/g ajakherpesz krém

2 g

2 249 Ft

1124,5 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Rhinospray Plus oldatos orrspray

10 ml

2 099 Ft

209,9 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Voltaren Dolo 25 mg bevont tabletta

20 db

2 199 Ft

110 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Sinupret belsőleges oldatos cseppek

100 ml

3 049 Ft

30,5 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Coldrex Junior por belsőleges oldathoz

10 db

2 299 Ft

229,9 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Normaflore belsőleges szuszpenzió

20×5 ml

2 749 Ft

137,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Strepfen 8,75 mg szopogató tabletta

24 db

2 249 Ft

93,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Flamborin® 500 mg/ml belsőleges oldatos cseppek

20 ml

1 099 Ft

55 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Stodal Neo szirup cseppfogó üvegbetéttel

200 ml

2 049 Ft

10,2 Ft/ml
Vény nélkül kapható homeopátiás gyógyszer jóváhagyott terápiás javallat nélkül

ACC LONG 600 mg pezsgőtabletta

10 db

2 249 Ft

224,9 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dorithricin erdei gyümölcs szopogató tabletta

20 db

1 849 Ft

92,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Blend-a-dent extra erős protézisrögzítő krém

47 g

1 147 Ft

24,4 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Vegnum Multi-D étrend-kiegészítő multivitamin kapszula

30 db

3 799 Ft

126,6 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2021. januári száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el