Textilművészet tű és cérna nélkül
Kalácska Zsanett a képzőművészek azon új generációjához tartozik, amelynek már fontos a környezettudatosság, az organikus szemléletmód, az, hogy valami olyat hozzanak létre, ami visszatükrözi a természeti formákat és folyamatokat.
Zsanett, aki a Balaton északi partján nőtt fel, gyerekkorát jórészt a természetben töltötte. Az akkor tett apró megfigyelések, a környezet ismétlődései, a ritmikák a mai napig meghatározzák munkáit. Textilszőnyegei, drapériái geometrikus voltuk ellenére az erdei tisztások, sziklafalak vagy fák kérgein pihenő mohaszőnyegek hangulatát hordozzák. A textil csak később került Zsanett érdeklődésének középpontjába, először a fémek érdekelték, zománc- és aranyművességet tanult, különleges ékszereket hozott létre, sőt fémműves szakon is diplomázott. De Ákos fia születésekor a puhább anyagok felé fordult, így fedezte fel magának a gyapjúfilcet, amelyből geometrikus alakzatokat készített, és ezeket a gomb és gomblyuk elvén fűzte egymásba tű és cérna segítsége nélkül. Munkái olykor kiemelkednek a térből, háromdimenzióssá válnak, máskor viszont megőrzik szőnyegszerű mivoltukat.
„Kimozdítottam a síkból ezeket a struktúrákat. Alapvető geometriai formákból adott egy elem vagy elemcsalád, amik az illesztési pontjuknál fogva kompatibilisek egymással. Nem igényelnek sem varrást, sem ragasztást, semmilyen külső technológia bevonását. Egyszerűen átfűzzük a gombot a gomblyukon, és bármilyen irányba terjeszthető a struktúra.Olyan, mint egy kirakós játék, ami térbeli is lehet.”
Zsanett rájött arra is, hogy a tervezés egy gondolkodásforma, egy látásmód. Nem az alapanyag számít, hanem a motiváció. Ugyanakkor maga a munkafolyamat nagyon játékos, egyrészt olyan, mintha egy nagy kirakós darabjait illesztené össze, ugyanakkor a monotonitása miatt könnyen meditatív állapotba kerülhet az alkotó.
A fiatal művész munkáinak másik különlegessége, hogy velük egy enteriőr akusztikai élményét előnyösen lehet befolyásolni, mivel a gyapjúfilc és a belőle alkotott formák tompítják, elnyelik a hangokat. Így hát elmondhatjuk, hogy ezek a darabok minden érzékszervünkre hatnak.
Kalácska Zsanett nem csak magányosan tudja elképzelni az alkotást: „Felfedeztem, hogy ez egy nagyon jó közösségi tevékenység is lehet, a kisfiam is besegített nekem több alkalommal. El tudom képzelni, hogy közösségi alkotások is születhetnek ezzel a módszerrel.”
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Egy kézzel élők mindennapjait segíti a Semmelweis Egyetem videósorozata
- Egy betegség, amely fellángol a kávétól
- Ha próbára tesz a hőség
- Utazás ételallergiával
- Miért vagyunk boldogabbak, ha nyaralunk?
- Az első csonttörést újabb követheti, ha csontritkulás áll a hátterében
- 6 esti szokás, amitől boldogan indul majd a reggel
- Ingadozó testsúly, rossz közérzet, hiányzó nyári csúcsforma?
- Ezért fáradtak nyáron a magyarok
- Egészségünk „ujjlenyomata”, a mikrobióta
- Egy új korszak apái
- Janicsák Veca: „Tartani az egyensúlyt testben és lélekben”
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!