A szintetikus gyógyszerek világából egy olyan világba vezet, amelyben nem kell mellékhatásoktól rettegni, ahol semmi sem elérhetetlen, hanem minden kéznél van: az emberi testben vagy a természetben. Ahhoz, hogy megérthessük az Ájurvéda természethez való viszonyát, kozmikus távlatokból kell elrugaszkodnunk.
Időtlensége a mítoszban is kifejezésre jut, hiszen eredetét egészen a Teremtőig, az Úr Brahmáig vezeti vissza, akitől – többek között – a félistenek királyán, Indrán keresztül szállt alá e tudomány a földi világba. Az Ájurvédával, az élet átfogó tudományával már a Védák is foglalkoztak. Az Atharva-védát tekintik az legelső műnek, amely mély betekintést nyújt az ájurvédikus gyógyító módszerekbe és felfogásba. A legelső tankönyv jellegű mű a Csáraka-szanhitá, ami a szerzőről, Csárakáról kapta a nevét, és nagyjából háromezer évvel ezelőtt íródott. Ez a mű mind a mai napig a legfontosabb alapmű, amelyhez minden iskola tartja magát. Ez minden később íródott mű őse: azok az itt leírt tudásra épülnek. A mű természetesen India szent nyelvén, szanszkrittül íródott, és 120 fejezetben, 12 000 versen keresztül mutatja be ezt a nagyszerű tudományt.
Kezdjük az alapoknál
A védikus világkép és teremtéstörténet szerint fizikai világunk öt elemből áll. Ez az öt elem minden fizikai létező ötféle építőköve. Ezek az elemek tovább már nem bontható alapelemek, amelyek a teremtés kezdeti fázisában jöttek és jönnek létre a következő teremtésnél (hiszen a védikus világkép mindig ciklikus létben gondolkodik). Érdekes észrevenni, hogy minden keleti gyógyászati és bölcseleti rendszernek ez az elemtan az alapja, olyannyira, hogy idővel még a görög filozófusok is beépítették gondolati rendszereikbe.
Minden elemhez tartozik egy érzéktárgy, egy érzékelési képesség, egy érzékszerv és egy cselekvőszerv.
Az öt elem rendszere
Elem |
Érzéktárgy |
Érzékelési képesség |
Érzékszerv |
Cselekvőszerv |
Éter |
Hang |
Hallás |
Fül |
Torok |
Levegő |
Felszín |
Tapintás |
Bőr |
Kéz |
Tűz |
Látvány |
Látás |
Szem |
Láb |
Víz |
Íz |
Ízlelés |
Nyelv |
Nemző szervek |
Föld |
Illat |
Szaglás |
Orr |
Az ürítés szervei |
Az elemek áthatják a létezést. A teremtés kezdetén, a Teremtő kozmikus tudatából nyilvánult meg az öt elem. A Legfelsőbb, mivel érezte a temérdek lélek létesülési vágyát, megnyilvánult mint Teremtő, és elindította a teremtés folyamatát. Megnyilvánította az éter elemét, a hozzá tartozó érzéktárgyat, az érzéktárgy érzékelési képességét, az érzékszervet és a visszahatni, alakítani képes szervet. Az anyagba hatoló lelkek pedig elfogadták ezeket. Ezután jött egymás után a többi elem és a hozzájuk tartozó átalakulások. A legelső lépés tehát a tudat volt, amiben a konkrét vágy, hogy testet öltsön, megfogant, és utána következtek a testet és a világot, a mikro- és a makrokozmoszt felépítő, azt érzékelni és alakítani képes erők és építőkövek. A lelkek ezek után az anyaggal összekapcsolódó tudatuk révén elkezdték átalakítani ezeket az elemeket, amelyekből megszülettek azok kölcsönhatásai, és a létezés kimozdult ősállapotából.
A folytatásban bemutatjuk az így kialakuló dósákat, az egyensúlybomlás tényezőit.
forrás. Dóka Róbert VegaFOOD