Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Addig is, míg a mentő megjön

Módosítva: 10/4/2012 Szerző: Kovács Zsuzsanna 2 perc Kérdezze meg kezelőorvosát!
Bármikor szükségünk lehet a mentők segítségére. Dr. Somló Cecíliával, az Újpesti Mentőállomás vezetőjével többek között arról beszélgettünk, hogy miként tudjuk segíteni a mentősök munkáját a kiérkezésig.
Vészhelyzet esetén először próbáljunk meg segíteni és utána hívjuk a mentőt, vagy fordítva?

Akkor szabad elsősegélyt nyújtani, ha tudjuk, hogy mit kell tenni. Ha nem tudjuk, akkor lehetőleg ne mozgassuk a beteget, a veszélyes tárgyakat vigyük el mellőle, és mielőbb hívjunk mentőt. Ideális esetben nem vagyunk egyedül, így megoszlanak a feladatok. Eszmélténél lévő sérültet le kell ültetni vagy le kell fektetni, ha van vérző végtag, akkor azt fel kell emelni. Sose tegyünk fel szorítókötést. Lehetőség szerint próbáljuk meg megynyugtatni a beteget.

Ha hívjuk a 104-et, mi az első és legfontosabb információ, amit el kell mondanunk a diszpécsernek? Milyen ilformációkkal tudjuk leginkább gyorsítani a munkáját?

Ha egyedül vagyunk, hangosítsuk ki és tegyük magunk mellé a telefont, így mindkét kezünk szabaddá válik. Legelőször mondjuk el röviden, hogy pontosan mi történt, hány sérült van, hol történt a baleset. A helyszín megjelölése legyen minél pontosabb, pl. autópályán melyik irány, hányas km-szelvény, melyik lehajtót hagytuk el. Ha lakáshoz hívunk mentőt, a cím megadásánál arra is ki kell térni, hogy melyik lépcsőház, hányadik emelet, és mi van a kaputelefonra írva. Lakótelepen, ahol a kocsiút felől nincs kaputelefon, a bejutási kódot kell megmondani, hogy ne kelljen körbesétálni a háztömböt ahhoz, hogy csengetni tudjunk. Mondjuk meg a nevünket, telefonszámunkat, és a hívás után maradjunk elérhetőek, ha esetleg visszahívnának.

Újraélesztés, szülés esetén tud a diszpécser segíteni?

Igen, a felvevő szükség esetén diktálja a teendőket újraélesztésnél, szülésnél. Ezért is javaslom, hogy hangosítsuk ki a telefont.

Rendelkezik a mentőszolgálat olyan hívásazonosító rendszerrel, amellyel pontosan meg tudják
határozni, hogy hol vagyok, tehát egyből a helyi/illetékes mentőszolgálathoz érkezik a hívásom, vagy minden esetben először egy központi számot kapcsolnak?

Jó esetben a telefon a megfelelő régiós irányító központban csörög ki, de ha nem, akkor is fogadják a hívást. A vezetékes telefon mindig helyben csörög ki. A felvevő, aki a mentőszolgálatnál fogadja a hívást, látja a hívó telefonszámát, nem lehet elrejteni. Egyelőre még a GPS-koordinátákat nem közli a rendszer automatikusan.

Vészhelyzet esetén előfordulhat, hogy mi is sokkot kapunk, pánikba esünk, így nem tudunk a bajba
jutott ember segítségére sietni. Mit lehet ilyenkor tenni?

Ha sikítozni kezdünk, az senkin nem segít. Figyeljünk oda a felvevő kérdéseire, és mindig pontosan, érthetően válaszoljunk. Gyereket csak egyéb lehetőség hiányában küldjünk mentőt hívni.

Milyenfajta mentőautók vannak Magyarországon? Van különbség a mentőautók felszereltségében
attól függően, hogy egy otthoni rosszulléthez, vagy utcai balesethez, karambolhoz riasztjuk?

Sokféle mentő létezik: rohamkocsi, esetkocsi, mentőgépkocsi. Helikopter, motorkerékpár, robogó. Más és más felszereltséggel, személyzettel. Ha korrekt a bejelentés, az irányító az elérhető legoptimálisabb egységet fogja küldeni. Bízzuk ezt rá, ne követeljünk bokatörött gyermekünknek mentőhelikoptert.

Sok téves riasztás érkezik?

Sajnos sok a téves vagy indokolatlan riasztás. Ezek egy része rosszindulatból, más része tudatlanságból ered. Csak akkor hívjunk mentőt, ha tényleg baj van – de akkor haladéktalanul.