Egyre több az állatbarát iroda
Az olyan innovatív cégóriások, mint a Google vagy az Amazon, büszkén vállalják, hogy a vállalati kultúrájuk szerves részét képezik a kutyák. Olyannyira, hogy a kutyatulajdonos Google-alkalmazottaknak még külön nevet is kitaláltak: Dooglers-nek hívják őket. De tulajdonképpen nem kell messzire menni, hazánkban is egyre több olyan cég van – kisebbek és nagyobbak egyaránt –, ahol egy vagy több irodakutya dobja fel a hangulatot vagy legalább az akváriumban lévő halak teszik színesebbé a szürke hétköznapokat. Olyan is van, hogy egy-egy kijelölt napra, pl. péntekre engedi meg a vállalat, hogy a dolgozók felváltva behozzák saját kis kedvencüket és elkápráztassák vele a munkatársakat.
Miért jó az állatbarát munkahely?
1. A házi kedvencek mosolyra sarkallnak, oldják a feszültséget, csökkentik a stresszt, elűzik a problémákat, megtörik a monotonitást stb.
2. Az irodakutya növeli a kreativitást, összekovácsolja a csapatot, segítségével elmélyülhetnek a szociális kapcsolatok.
3. A dolgozók lojálisabbak egy olyan munkahelyhez, ahol jól érzik magukat, ahol kellemes élmények érik őket és ahol hozzájuk hasonló kutyaszerető munkatársakkal dolgozhatnak együtt.
4. A pozitív mentális hatásokon kívül még a testnek is jót tesz az állattartás, hiszen az ehhez szükséges testmozgás javíthat a szív- és érrendszer állapotán.
Kutatások is alátámasztják
A munkahelyi állattartással kapcsolatos tanulmányok is ígéretes eredményeket mutatnak: összességében elmondható, hogy az állatbarát cégkultúra boldogabb és egészségesebb alkalmazottakat eredményezhet. A Virginia Commonwealth University tanulmánya szerint a háziállatok jelenléte jelentős stresszcsökkentő tényező gazdáik számára és a kutatók megállapították, hogy ez az előny kiterjedhet a munkahelyre és a munkavállalókra is. A Human Animal Bond Research Institute pedig a kutya jelenlétének hatását vizsgálta a csoportos problémamegoldásra és arra jutottak, hogy az eb javítja a csoportkohéziót, növeli a bizalmat és az együttműködést. Ezen kívül rámutattak arra is, hogy a munkavállalók nagyobb elkötelezettséget éreznek az állatbarát munkahelyek iránt.
Tippek az irodakutyához
Egy ilyen volumenű újítás alapos tervezést és előkészületet igényel, ezt nem lehet és nem is érdemes megspórolni.
1. Fontos, hogy minden munkavállaló adja 100%-os hozzájárulását az irodakutyához. Ha valaki fél az ebektől vagy csak nem szívesen tartózkodik velük egy légtérben huzamosabb ideig, akkor az konfliktusforrás lehet. Ezen kívül gondot okozhat az is, ha az egyik dolgozó allergiás az állatszőrre.
2. Vegyük számításba, hogy minden kutya más, nem mindegyikük érezné jól magát egy irodában. Ha barátságos természetű, kedveli az emberek társaságát és jól tűri a periódusokat, amikor nem figyelnek rá, akkor ideális partner lesz a munkahelyen is. Ugyanakkor 2-3 kisebb testű ebnél többet ne eresszünk össze egy munkahelyen.
3. Biztosítsunk minden, a kutyatartáshoz szükséges eszközt és körülményt: legyen saját fekhelye, tápláléka és persze rendszeresen sétáltassuk.
4. Minden olyan tárgyat ajánlott elpakolni, amiben kárt tehet az eb.
5. Hozzunk létre egy irodakutya-etikettet, amibe az összes szabályt belefoglaljuk. Tegyünk róla, hogy a munkatársak is betartsák, például lényeges, hogy ne etessék össze-vissza a blökit. Ahogy az is fontos, hogy a kutya ne zavarja az embereket munkavégzés közben.