A tudósok Jean Piaget svájci pszichológus kognitív fejlődési elméletének publikálása óta úgy gondolják, hogy a játék pozitív hatással van a gyerekek szociális készségeire és kreativitására, de ezt az agy szintjén eddig soha nem sikerült tudományosan is bizonyítani.
A mostani, több éven átívelő hosszú távú kutatás az első alkalom, hogy Piaget játékra vonatkozó legfontosabb elméleteit az agyi képalkotás segítségével tudományosan is alátámasztották.
Az előző két év vizsgálatai megállapították, hogy a babákkal való játék a gyermekek agyának azon részeit aktiválja, amelyek az empátiában és a szociális feldolgozási készségekben játszanak jelentős szerepet.
A harmadik évben a Dr. Sarah Gerson, a Cardiffi Egyetem Pszichológiai Karának Humán Fejlődéstudományi Központjának idegtudósa által vezetett kutatócsoport amellett, hogy visszaigazolta az előző két esztendő agyi vonatkozású eredményeit, ki is bővítette a vizsgálat hatáskörét a változatosabb paraméterekkel rendelkező résztvevők* bevonásával. Ideértve olyan 4-8 éves gyermekeket is, akiknél az autizmushoz gyakran társított tulajdonságok domináns és kevésbé domináns jelenléte volt megfigyelhető.
„Tanulmányunk kimutatja, hogy a babákkal való játék ösztönző lehet a gyermekek szociális feldolgozási folyamataira nézve, függetlenül az idegrendszeri fejlődési típusuktól. Az eredmények alapján kijelenthető, hogy a gyermekek hatékonyan képesek használni a babajátékot a szociális forgatókönyvek gyakorlására és a szociális készségek, például az empátia fejlesztésére, még abban az esetben is, ha az adott gyermeknél az autizmussal általában összefüggésbe hozott idegrendszeri különbségekre (neurodivergens) jellemző vonások figyelhetők meg.” – fejtette ki Dr. Sarah Gerson.
A szakember elmondta, hogy az idegtudósokból álló csapat a legmodernebb funkcionális, közeli infravörös spektroszkópiai berendezéssel vizsgálta az agyi aktivációt, miközben a gyerekek akár egyedül, akár másik személy társaságában babákkal és táblagépekkel játszottak.
A gyermekek megfigyelése során a kutatók a babákkal való játék alkalmával megnövekedett agyi aktivitást mértek a halántéklebeny felső barázdáján (pSTS, posterior superior temporal sulcus-régió) a partnerrel való játék, illetve a babákkal való önálló játék esetén egyaránt, míg ez kevésbé volt jellemző az önálló táblagépes játék mellett.
A pSTS régió nagymértékben aktív, továbbá részt vesz a szociális és érzelmi feldolgozási folyamatokban. Az eredmények azt mutatták, hogy a babajáték aktiválja a szociális információfeldolgozással, például az empátiával kapcsolatos agyi régiókat.
Ez a megfigyelés arra enged következtetni, hogy a babajáték lehetővé teheti a gyermekek számára ezeknek a képességeknek az önálló gyakorlását és használatát, akár a saját magukban való játék során is.
Az agyi aktivitás hasonló volt az autizmussal általánosan összefüggésbe hozható, dominánsabb és kevésbé domináns vonásokat mutató gyermekek között is.
Borítókép: elements.envato.com