Környezetkímélőbb lesz a szélmeghajtású teherhajó

Az emberiség számára a szélerő az emberi izmokon túl nagyon sokáig az egyetlen hajtóerő volt a hajózásban, és modern változatban ismét előtérbe kerülhet.

Nagyjából 7000 évvel ezelőtti az a kis festett kerámiakorong, amelyet Kuvaitban találtak, és egy vitorlás hajót ábrázol – ekkor tehát már biztosan használták elődeink e közlekedési módszert. Manapság a fosszilis üzemanyagú hajózás rendkívüli terheket ró a környezetre, azonban a globális kereskedelem csak így tartható a mai szinten. Bár a legújabb szabályozások már előírják, hogy a hajók üzemanyagának minőségét javítani kell, ez csak a szennyezés egy részén segít. Az IMO, az ENSZ nemzetközi tengerhajózási szervezete azt a célt tűzte ki, hogy 2008-hoz képest 2050-re 50 százalékkal csökkentik a szén-dioxid kibocsátását is, és ehhez alapvető fontosságú lesz a legmodernebb technológiák és anyagok felhasználása.

Egy svéd vállalkozás, a Wallenius Marine olyan teherszállító hajót tervez, amely szélenergia segítségével 7000 autót lesz képes az óceánon átszállítani. A vállalkozás egy digitális sajtótájékoztatón mutatta be a hajót, amelynek neve Oceanbird, vagyis Óceáni madár.

A jármű 200 méter hosszú, 40 méter széles lesz, és 5, repülőgépszárnyra hasonlító, teleszkóposan megnyújtható vitorlája 80 méter magasba érhet, és a hajó 12 nap alatt szeli majd át az Atlanti-óceánt (jelenleg kb. 8 nap egy ilyen út). A hajó 90 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátású a hasonló, de hagyományos üzemanyagú társaihoz képest, sebessége 10 csomó körül lesz. A jármű teljes, megrendelésekre kész tervezete 2021-re készül el, a hajót pedig szeretnék 2024-ben vízre bocsájtani.

A fejlesztők számítógépes szimulációk, és a hajó modelljével folyó valós kísérletek révén igyekeznek minél hatékonyabbá tenni a járművet, amely ha elkészül, a világ leghatalmasabb vitorlás hajója lesz. Jelenleg hétméteres modellekkel végeznek teszteket nyílt vízen, s az idei ősz a továbbiakban is e munkáról szól majd.

A vitorlák acél és kompozit anyagok keverékéből készülnek majd, s amikor teljesen behúzott állapotban vannak, a hajó csak 45 méterrel magasodik a vízvonal fölé, így pl. hidak alatt is át tud úszni. A kikötői manőverezéshez és vészhelyzetekhez motorokat is kap a jármű, a vitorlák magassága pedig kb. kétszerese a mai legmagasabbra nyúló vitorláénak.

A projekt irányítója a Wallenius Marine, amely élenjáró a hajózási innovációkban. A tervezésben két további intézet, az SSPA nevű svéd kutatóintézet, amelynek nagy tapasztalata van hajózási téren, illetve a Királyi Műszaki Egyetem is részt vesz hajóépítési tapasztalataival, amelybe a szélmeghajtás és a robotika is beletartozik. A projektet a Svéd Közlekedési Minisztérium is támogatja.

Forrás: ng.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!