A nagy felmérés: mivel mos, takarít a magyar vásárló?
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) kutatása rámutatott: országosan tízből kilenc ember egyetért azzal, hogy saját és gyermekei egészsége, valamint a környezet védelme miatt kevesebb vegyszert kellene használnia az embereknek. A fogyasztók többsége – a válaszadók 65% – tart attól, hogy a vásárolt tisztítószer káros a környezetre. A környezetért és az egészségért érzett aggodalom azonban egyelőre kevésbé jelenik meg a vásárlói döntésekben. A kiválasztásnál a legfontosabb szempont a vásárlók számára, hogy a termék hatékonyan tisztítson (62%), és csak ez után következik szempontként, hogy a termék ne legyen káros az egészségre (55%).
Az ecetet igen, az ökocímkét viszont nem ismerjük
A felmérésünkből az is kiderült, hogy a magyarok fele használt már, és a jövőben is tervez használni ecetet és forró vizet a takarításhoz, de 30%-uk nem találkozott még ökocímkés termékkel. Ennek egyik fő oka, hogy vásárláskor nehezen hozzáférhetőek, nem észrevehetőek az a környezetbarát, ökocímkés termékek. A legtöbb árusítóhely nem helyez hangsúlyt az ökocímkés termékek megjelenítésére, pl. nem emeli ki a polcokon vagy az ajánlatok között. A megfelelő termék-kihelyezéssel új fogyasztói rétegeket szólíthatnának meg a kereskedők, a kutatásunkból például az derült ki, hogy a nők és az általános iskolás gyereket nevelő szülők körében többen találkoztak már a címkével, valószínűleg azért, mert ők kifejezetten keresik is ezeket.
A környezetbarát tisztítószerek használatában szintén gátló tényező a negatív előítélet: az emberek 28%-a drágábbnak gondolja az ökocímkés háztartási vegyszereket. Az ökocímkés szerek ára valóban széles skálán mozog, de mára több kereskedelmi márkás tisztítószernek létezik átlagos árú környezetbarát, ökocímkés változata – ezek a nagyobb drogériákban, kereskedelmi láncokban elérhetők. Szintén cáfolja az előítéletet, hogy az ilyen szereket használó, tehát valós élménnyel rendelkező, környezettudatos fogyasztóknak csupán 3%-a gondolja drágábbnak az ökocímkés termékeket.
Az európai ökocímkével rendelkező termékek és szolgáltatások teljes életciklusuk során bizonyítottan alacsonyabb környezeti terhelést okoznak. Egy termék teljes életciklusa a nyersanyagok előállításától a termelésen, csomagoláson, szállításon és használaton át egészen a hulladékká válásáig, végül az ártalmatlanításig tart.
Az EU Ecolabel csak kiváló teljesítményű és egyben a környezetkímélő termékekre kerülhet fel, egy független testület elbírálása alapján.
Kampányt indítottunk a környezet- és emberbarát tisztítószerek népszerűsítésére
A TVE-nél célunk, hogy a fogyasztókkal együtt tegyünk a piac zöldítéséért. Ezért 2019-ben Green & Safe LIFE-styles néven programot indítottunk, hogy a környezet- és egészségtudatos fogyasztók könnyebben megtalálják, értékeljék és kiválasszák a nekik megfelelő, környezetbarát és az egészségükre veszélytelen háztartási tisztítószereket. A Green & Safe LIFE-styles keretében a termékeket értékelő telefonos applikációt hozunk létre, teszteket publikálunk, valamint háztartászöldítő közösségi programot indítunk útjára. A következő időszakban cikkeinkben körüljárjuk a leggyakrabban használt öko és nem-öko tisztítószerek (mosószerek, mosogatószerek, általános tisztítószerek, ablak-, WC-, padló-, bútor- és szőnyegtiszítószerek) minőségét, összetevőit, használatuk egészségügyi és környezeti veszélyeit.
A Piaci Jelentések szerint is nő a kereslet a fenntartható termékek és szolgáltatások iránt
Ahogy a Tudatos Vásárló Piaci Jelentések is összefoglalták, a tudatos fogyasztás szinte minden piaci szegmense nőtt az elmúlt években. A biotermékek éves forgalma közel duplájára nőtt az elmúlt négy évben. A TVE-nél hasonló növekedésre számítunk a környezetbarát tisztítószerek piacán is: az látszik, hogy az embereknek fontos a környezet- és egészségvédelem, de több segítségre van szükségük a jó döntésekhez. A környezettudatos fogyasztókért folytatott piaci versenyt azok a gyártók és kereskedők fogják megnyerni, akik elsőként lépnek, bővítik és láthatóvá, könnyen elérhetővé teszik a környezetbarát tisztítószereket kínálatukban.
Forrás: TVE
A cikkben hivatkozott linkek:
Nyereményjátékok
Megfejtő
Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!
Kvíz
Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!
Tematikus kvíz
Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!
A nyitólapról ajánljuk
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.
Friss cikkeink
- Szűrőpapírral gyűjtik be a tengeri élőlények DNS-ét
- Új eljárást dolgoztak ki az agysejtek működésének vizsgálatára
- Gyógyíthatóvá válhat a malária a csigák mérgével
- Törőcsik Franciska mesélt a filmes világ titkairól
- Az allergiaszezon is átalakul a klímaváltozás miatt
- Enyém, tied, közös – anyaszemmel
- Magyar kutatók fejthetik meg a rák kódját
- A vártnál nagyobb az első ismert fekete lyuk
- „Most az életem másik felét szeretném megírni”
- Hogyan erősíthetjük légzőizmainkat otthon?
- Vegyük fel a harcot a tavaszi fáradtság ellen!
- A lakosság segítségét kérik a vadgázolások kivédésében
Hírlevél feliratkozás
Aktuális magazinunk

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el