Halálos címke az alkoholokra is?
Az alkohol fogyasztása ugyanis többféle rák kialakulásához vezethet, és minél többet iszunk belőle, annál nagyobb rá az esély, hogy a betegség kialakul - írja az Egészségügyi Világszervezet, a WHO.
Az Egyesült Királyságban végzett 2016-os rákkutatás azt találta, hogy csak minden 10. megkérdezett ember volt tisztában azzal, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás rákhoz vezethet.
„Az emberek nem tudják, hogy az alkoholfogyasztás vagy az elhízás is rákhoz vezethet - mondta Jane Dacre professzor az Euronews-nak. - A termékeken elhelyezett figyelmeztetések azonban segíthetnek, csakúgy, mint az oktatás. A minimális egységár bevezetése is ilyen lenne, ezért is lobbizunk.”
A pobléma a professzor szerint egyre sürgetőbb. „Inkább a megelőzésre, nem a gyógyításra kéne fókuszálni. Az egészségügyi rendszerek ugyanis fenntarthatatlanná kezdenek válni, vagyis fontos a megelőzésre használni a forrásaikat."
A brit hatóságok is jelezték az év elején, hogy ideje lenne bevezetni a figyelmeztető képek és szövegek elhelyezését az alkoholos italokon is. Ezen kívül szeretnének összetétel-táblázatot is elhelyezni az üvegeken, de feltűntetnék azt is, mennyi kalóriát tartalmaz egy üveg vagy egy pohár ital, hogy ezzel is segítsenek csökkenteni a fogyasztást.
Az európai alkoholgyártók elő is álltak megoldási javaslatokkal, mint például azzal, hogy az összetételt és a tápanyag-tartalmat is online elérhetővé tennék, amit egy, a termékre ragasztott QR-kód által lehetne elérni, egyes termékeken pedig a cimkén tüntetnék fel azt. „A kis- és közepes vállakozások inkább az online megoldás felé hajlanak, mások viszont a cimkéken elhelyezett információt választhatják majd, hozzátéve, hogy az összes információ elérhető online ”- írta a Spirits Europe közleményében.
Nem megmutatni, hanem épp, hogy elrejteni próbálják
Shirley Cramer, a Brit Királyi Közegészségügyi Szervezet igazgatója szerint azonban ez csak látszatmegoldás. „Az igazság az, hogy az emberek többsége nem fogja megnézni ezeket az információkat a neten, főleg ha nem egészség-tudatosak vagy nem mozognak otthonosan a digitális világban. Az alkoholipar nagyon jól tudja ezt, épp ezért állt elő olyan javaslatokkal, melyek nem megjelenítik, hanem inkább elrejtik a vásárlóknak szánt információkat."
„Tisztában lenni azzal, mi van az italunkban, alapvető fogyasztói jog, melyet az alkoholipar konzekvensen elmulaszt megvalósítani. Így az alkohol-fogyasztók nem tudnak megfontolt döntést hozni, ami viszont az alkoholhoz köthető egészségkárosodások arányát nem hogy nem csökkenti, hanem inkább növeli."
A jelenlegi uniós szabályozás szerint az élelmiszer- és ital gyártó cégeknek termékeiken fel kell tüntetni az összetevőket és a tápanyag táblázatot is - de az alkoholos italok ez alól kivéltelt élveznek.
„Az alkohol-fogyasztás a legnagyobb oka a májbetegségek kialakulásának az unióban - mondta Helena Cortez Pinto professzor az Európai Májkutatási Szövetségnél. - Nevetséges, hogy egy tejesdobozon több információt találunk, mint egy üveg tömény italon. Az uniós tagállamoknak fel kell lépnie és konkrét lépéseket kell tennie a cimkézés terén, vagy a pácienseink nagy része továbbra is túl korán hal meg az alkohol okozta májbetegségekben.”
Forrás : Euronews
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Nagy agy, gyorsabb öregedés?
- Mi van az otthoni porban, és miért számít ez?
- Hatalmas átalakuláson esik át a szervezetünk, kétszer is
- Háromdimenziós tervezéssel végeznek állkapocshelyreállító műtéteket
- Molnár Andrea: „Nem félek belevágni új dolgokba„
- A vicces szülőknek jobb a kapcsolatuk a gyermekükkel
- Vegyük fel a harcot a visszerekkel!
- Ezért hízunk, ha a tévé előtt eszünk
- Így segíthetünk gyermekünknek sikeresen visszatérni az iskolába
- Hogyan kerülhetjük el a vashiányt?
- Ultrafeldolgozott élelmiszerek - ezért ne fogyasszuk őket!
- Ferde, csámpás, aszimmetrikus? Teljesen rendben van!
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!