Rontja a diákok teljesítményét a számítógép?

2015. 09. 25.
|
A rendszeres iskolai számítógéphasználat általában rosszabb iskolai eredményekkel van összefüggésben. A mérsékelt géphasználók ellenben jobban teljesítenek – derült ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) globális jelentéséből.
Azoknak az oktatási rendszereknek a diákjai, amelyek sokat áldoznak az információs és kommunikációs technológiákra, „nem mutatnak észrevehető fejlődést” az olvasás, a matematika, illetve a tudományok terén – adta hírül az OECD megállapításait a BBC.


Azok a tanulók, akik sűrűn használnak számítógépet az iskolában, rosszabb eredményeket érnek el, míg a számítógépet mérsékelten – heti egy vagy két alkalommal – használó diákok „valamivel jobban teljesítenek”, mint a számítógépet ritkán használó társaik. Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatója szerint a tanteremben alkalmazott technológiák elvonhatják a diákok figyelmét, és azt eredményezhetik, hogy a tanulók egyszerűen kimásolják az internetről az „előre elkészített” házi feladatokat.

A mutatók szerint „nincs olyan ország, ahol javul az iskolában az internetet rendszeresen használó diákok teljesítménye”.

Az iskolai internethasználatban élenjáró hét ország közül háromban – Ausztrália, Új-Zéland és Svédország – állapítottak meg „jelentős hanyatlást”, és három esetében – Spanyolország, Norvégia és Dánia – stagnálást a diákok olvasási képességeiben. Ezzel szemben azok az országok és városok, amelyekben a legalacsonyabb az iskolai internethasználat mértéke – Dél-Korea, Sanghaj, Hongkong és Japán –, a legjobbak között vannak a nemzetközi teszteken.

„Ahogy mindenben, a számítógép-használatban is a mértékletesség a fontos. Sem az állandó számítógép-használat, sem a modern eszközök teljes tiltása nem vezet célra. Meg kell hogy legyen a helye a modern eszközöknek az oktatásban. Szemléltetéshez, bevezető feladatokhoz, kísérletezéshez, felfedezéshez vagy éppen a monoton feladatok begyakorlására jók” – nyilatkozta lapunknak Koren Balázs, a budapesti Fazekas gimnázium matematikatanára, a tantárgy oktatását segítő Geomatech néven ismert számítógépes program egyik fejlesztője.

Itthon persze a felmérésben szereplő „keveset használja” kategória elérése is nagy előrelépés lenne. Ez sokszor nem a tanárokon múlik, hanem az iskolák gyenge felszereltségén. „Azzal egyetértek, hogy az eszközök magukban nem változtatják meg az oktatás minőségét, azok csak eszközök, és nem szabad, hogy célok legyenek egy oktatási rendszerben.

Az eszközök hatékony, progresszív oktatási módszerekkel történő használatával viszont látványos eredményeket lehet elérni, azaz a módszereken, a pedagógus minőségén van a fő hangsúly” – nyilatkozta lapunknak Molnár Gyöngyvér, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének professzora, aki szerint azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a diákok küszöbszintje ma már jóval magasabb, mint korábban. A magasabb küszöbszinttel bíró motiváló környezetet könnyebben el lehet érni az új technológiával.

Érdemes megnézni Dél-Koreát, ahol ez évtől megszűntek a hagyományos papíralapú könyvek, azaz sokkal hatékonyabban tudják az új tudást bevinni az oktatásba – persze mindez összekötődik egy tíz évre visszamenő oktatási reformmal, a pedagógusképzés új alapra helyezésével. Egyébként az oktatás minőségi megváltoztatásán van a hangsúly, anélkül nem tudunk hosszabb távon semmilyen fejlődést elérni.

Török Balázs, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos főmunkatársa szerint maga a kérdésfeltevés régebbről ismerős: korábbi vizsgálatokból az derült ki, hogy az otthoni túlzott számítógép-használat csökkenti a tanulási teljesítményt, illetve hogy az iskolák számítógép-ellátottsága nem mutat szoros összefüggést a PISA-teszteken mért eredményekkel.

Mint kifejtette, tudatos iparági lobbimunka nyomán mára az oktatási rendszerek jelentős IT-piaccá váltak, azonban az informatikai eszközöket az oktatásban meglehetősen puha feltételekkel használják, és egyre több országban merül fel, hogy mérsékelni kellene az oktatási szféra informatikai költéseit.

Lehetséges, a források visszafogottabb jövőbeni szétosztását készítik elő a hasonló publikációkkal. A cikkben említett elemzések ugyanakkor Koreát mintha nem említenék, pedig az ő tanulóik PISA-eredményei nagyon jók, miközben Korea szinte teljes mértékben informatizálta az oktatást. Szingapúr és Kína összevetése más országokkal pedig nem feltétlenül mérvadó, ugyanis ezek az országok olyan motivált, erős tanulási morállal jellemezhető tanulói körrel rendelkeznek, amelynek az eredményeit az informatikahasználat valószínűleg az átlagnál kevésbé befolyásolja – hangsúlyozta a szakértő.

Forrás: NOL.hu

Februári akció

Béres Csepp Forte® belsőleges oldatos cseppek

4×30 ml

4 580 Ft

38,2 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Magnézium Béres 375 mg + B6 filmtabletta

30 db

1 740 Ft

58 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Ocutears® szemcsepp

10 ml

2 300 Ft

230 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköz*

Neogranormon kenőcs

25 g

1 315 Ft

52,6 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Normaflore belsőleges szuszpenzió

20×5 ml

2 400 Ft

24 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cataflam Dolo 25 mg bevont tabletta

20 db

1 980 Ft

99 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Kaloba® belsőleges oldatos cseppek

20 ml

1 770 Ft

88,5 Ft/ml
Vény nélkül kapható hagyományos növényi gyógyszer***

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

16 db

1 990 Ft

124,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Diclac® Dolo 50 mg/g gél

100 g

2 230 Ft

22,3 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Mucopront 375 mg kemény kapszula

50 db

2 070 Ft

41,4 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Nicorette Quickspray 1 mg/adag szájnyálkahártyán alkalmazott oldatos spray

1 adagoló tartály

3 970 Ft

3970 Ft/adagoló tartály
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Vita-D3 FORTE 3200 NE tabletta

60 db

1 790 Ft

29,8 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Mebucain Mint 2 mg/1 mg szopogató tabletta

20 db

1 560 Ft

78 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Bánó® -féle fokhagyma-galagonya-fagyöngy kapszula

100 db

3 500 Ft

35 Ft/db
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény

Ocuvite® LUTEIN forte tabletta

30 db

2 900 Ft

96,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Sinupret® belsőleges oldatos cseppek

50 ml

1 990 Ft

39,8 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Urostemol® Femina kemény kapszula

40 db

3 790 Ft

94,8 Ft/db
Vény nélkül kapható hagyományos növényi gyógyszer***

Tebofortan® 120 mg filmtabletta

30 db

3 800 Ft

126,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Calcium-D-Sandoz® 600 mg/400 NE pezsgőtabletta

20 db

1 750 Ft

87,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Novo C Plus Liposzómális C-vitamin lágykapszula

60 db

3 495 Ft

58,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Robitussin ANTITUSSICUM szirup száraz köhögés enyhítésére

100 ml

1 660 Ft

16,6 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

***Hagyományos növényi gyógyszer, a javallatokra való alkalmazása a régóta fennálló használaton alapul.

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2020. februári száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el