Rontja a diákok teljesítményét a számítógép?

2015. 09. 25.
|
A rendszeres iskolai számítógéphasználat általában rosszabb iskolai eredményekkel van összefüggésben. A mérsékelt géphasználók ellenben jobban teljesítenek – derült ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) globális jelentéséből.
Azoknak az oktatási rendszereknek a diákjai, amelyek sokat áldoznak az információs és kommunikációs technológiákra, „nem mutatnak észrevehető fejlődést” az olvasás, a matematika, illetve a tudományok terén – adta hírül az OECD megállapításait a BBC.


Azok a tanulók, akik sűrűn használnak számítógépet az iskolában, rosszabb eredményeket érnek el, míg a számítógépet mérsékelten – heti egy vagy két alkalommal – használó diákok „valamivel jobban teljesítenek”, mint a számítógépet ritkán használó társaik. Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatója szerint a tanteremben alkalmazott technológiák elvonhatják a diákok figyelmét, és azt eredményezhetik, hogy a tanulók egyszerűen kimásolják az internetről az „előre elkészített” házi feladatokat.

A mutatók szerint „nincs olyan ország, ahol javul az iskolában az internetet rendszeresen használó diákok teljesítménye”.

Az iskolai internethasználatban élenjáró hét ország közül háromban – Ausztrália, Új-Zéland és Svédország – állapítottak meg „jelentős hanyatlást”, és három esetében – Spanyolország, Norvégia és Dánia – stagnálást a diákok olvasási képességeiben. Ezzel szemben azok az országok és városok, amelyekben a legalacsonyabb az iskolai internethasználat mértéke – Dél-Korea, Sanghaj, Hongkong és Japán –, a legjobbak között vannak a nemzetközi teszteken.

„Ahogy mindenben, a számítógép-használatban is a mértékletesség a fontos. Sem az állandó számítógép-használat, sem a modern eszközök teljes tiltása nem vezet célra. Meg kell hogy legyen a helye a modern eszközöknek az oktatásban. Szemléltetéshez, bevezető feladatokhoz, kísérletezéshez, felfedezéshez vagy éppen a monoton feladatok begyakorlására jók” – nyilatkozta lapunknak Koren Balázs, a budapesti Fazekas gimnázium matematikatanára, a tantárgy oktatását segítő Geomatech néven ismert számítógépes program egyik fejlesztője.

Itthon persze a felmérésben szereplő „keveset használja” kategória elérése is nagy előrelépés lenne. Ez sokszor nem a tanárokon múlik, hanem az iskolák gyenge felszereltségén. „Azzal egyetértek, hogy az eszközök magukban nem változtatják meg az oktatás minőségét, azok csak eszközök, és nem szabad, hogy célok legyenek egy oktatási rendszerben.

Az eszközök hatékony, progresszív oktatási módszerekkel történő használatával viszont látványos eredményeket lehet elérni, azaz a módszereken, a pedagógus minőségén van a fő hangsúly” – nyilatkozta lapunknak Molnár Gyöngyvér, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének professzora, aki szerint azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a diákok küszöbszintje ma már jóval magasabb, mint korábban. A magasabb küszöbszinttel bíró motiváló környezetet könnyebben el lehet érni az új technológiával.

Érdemes megnézni Dél-Koreát, ahol ez évtől megszűntek a hagyományos papíralapú könyvek, azaz sokkal hatékonyabban tudják az új tudást bevinni az oktatásba – persze mindez összekötődik egy tíz évre visszamenő oktatási reformmal, a pedagógusképzés új alapra helyezésével. Egyébként az oktatás minőségi megváltoztatásán van a hangsúly, anélkül nem tudunk hosszabb távon semmilyen fejlődést elérni.

Török Balázs, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos főmunkatársa szerint maga a kérdésfeltevés régebbről ismerős: korábbi vizsgálatokból az derült ki, hogy az otthoni túlzott számítógép-használat csökkenti a tanulási teljesítményt, illetve hogy az iskolák számítógép-ellátottsága nem mutat szoros összefüggést a PISA-teszteken mért eredményekkel.

Mint kifejtette, tudatos iparági lobbimunka nyomán mára az oktatási rendszerek jelentős IT-piaccá váltak, azonban az informatikai eszközöket az oktatásban meglehetősen puha feltételekkel használják, és egyre több országban merül fel, hogy mérsékelni kellene az oktatási szféra informatikai költéseit.

Lehetséges, a források visszafogottabb jövőbeni szétosztását készítik elő a hasonló publikációkkal. A cikkben említett elemzések ugyanakkor Koreát mintha nem említenék, pedig az ő tanulóik PISA-eredményei nagyon jók, miközben Korea szinte teljes mértékben informatizálta az oktatást. Szingapúr és Kína összevetése más országokkal pedig nem feltétlenül mérvadó, ugyanis ezek az országok olyan motivált, erős tanulási morállal jellemezhető tanulói körrel rendelkeznek, amelynek az eredményeit az informatikahasználat valószínűleg az átlagnál kevésbé befolyásolja – hangsúlyozta a szakértő.

Forrás: NOL.hu

Októberi akció

Otrivin Rapid Menthol 1 mg/ml oldatos orrspray

10 ml

1 870 Ft

187 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Actival Extra filmtabletta

120 db

4 700 Ft

39,2 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Diclac® Dolo 50 mg/g gél

50 g

1 330 Ft

26,6 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres C MAX 1500 mg RETARD filmtabletta csipkebogyó kivonattal + 3000 NE D3-vitamin

90 db

3 780 Ft

42 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény*

Magne B6® bevont tabletta

50 db

1 950 Ft

39 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Neogranormon kenőcs

25 g

1 340 Ft

53,6 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Patikárium Multivitamin 50+ tabletta

60 db

1 640 Ft

27,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény*

Oscillococcinum® gólyócskák

10×3 adag

6 260 Ft

208,7 Ft/adag
Vény nélkül kapható homeopátiás gyógyszer

Advil® Ultra Forte lágy kapszula

16 db

1 900 Ft

118,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cetebe 500 mg retard kemény kapszula

120 db

3 800 Ft

31,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Imodium® 2 mg kemény kapszula

20 db

1 180 Ft

59 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Béres Csepp Extra® belsőleges oldatos cseppek

30 ml

1 350 Ft

45 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Mucopront 50 mg/g szirup

200 ml

1 690 Ft

8,5 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Neo Citran Max köptetővel por belsőleges oldathoz

10 db

2 530 Ft

253 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Eurovit® Oliva-D 2200 NE kapszula

60 db

2 460 Ft

41 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény*

ACC Instant 600 mg belsőleges por

10 db

2 300 Ft

230 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Ocuvite® LUTEIN forte tabletta

30 db

2 960 Ft

98,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény*

Sperti Preparation H® végbélkúp

12 db

2 450 Ft

204,2 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Tantum Verde® menta 3 mg szopogató tabletta

20 db

1 690 Ft

84,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cataflam Dolo 25 mg bevont tabletta

20 db

1 900 Ft

95 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

LINEX® FLORA élőflórát tartalmazó kapszula

14 db

1 750 Ft

125 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény*

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

* Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2019. októberi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el