Korai fejlesztéssel segíthetünk a tanulásukban akadályozott gyermekeken!

Szerző: Szimpatika
Sajnos kevesen tudjuk, hogy a koraszülött csecsemő idegrendszerének fejlődése elmarad az érett újszülöttétől. Ezért fontos lenne minden esetben szakemberek segítségét kérni.

Tunyogi Erzsébet, a Tunyogi Korai Fejlesztő és Gondozó, Fejlesztő és Felkészítő Központ vezetője, a játékterápia kidolgozója és munkatársai óriási feladatot látnak el abban, hogy ezek a gyermekek teljes értékű életet élhessenek a későbbiekben.

Kedves Erzsébet, kihez szeretnél szólni most?

Egyrészt a volt koraszülött gyermeket nevelő családok figyelmét szeretném felhívni. Szeretnék szólni azokhoz a szülőkhöz is, akiknek csecsemőjére, gyermekére azt a bélyeget ragasztják, hogy „lusta, majd kinövi”. Lusta csecsemő nem született! Valami akadályozza az aktivitását, ezért meg kell mutatni szakavatott szakembernek. A korán elkezdett, a gyermeket segítő fejlesztés nem azonos a sérülten született gyermekek kötelező komplex fejlesztésével. Az ép intelligenciával született koraszülött vagy a fejlődésében elmaradt gyermek szülője ne érezze megbélyegzettnek magát azzal, hogy szakember segítségét kéri a gyermek teljes körű fejlesztéséhez. A mozgás csak az egyik – de nem elhanyagolható – eleme a fejlődésnek, ezzel szemben a sokoldalú fejlesztés, mint a látás, hallás, tapintás fejlesztése nagymértékben megnöveli a gyermek aktivitását és a tanulási képességét is. Minden koraszülött csecsemő idegrendszeri érettsége elmarad az időben született csecsemőétől.

Miben nyilvánulhat meg az idegrendszer éretlensége?

Általában a részképességek zavara jellemzi a gyermek fejlődését. Ezek a következők lehetnek: a nagy mozgások megkésése (forgás, mászás, járás stb.), a manipuláció gyengesége (mindkét kézzel történő differenciált ujjmozgások), a látás vagy hallás figyelmi zavara, a beszéd késése, vagy ha feltűnően torz a gyermeki hang képzése. Továbbá a magatartás zavara, a figyelem tartósságának hiánya, túlzott fáradékonyság vagy épp hiperaktivitás is jellemezheti a gyermeket. Csecsemőkorban kevésbé tűnnek fel az esetleges hiányosságok, a nagy mozgások fejlődésében láthatók elsősorban elmaradások. A tanulási képességeket meghatározó tevékenységek hiánya csak az életkor előrehaladtával válik láthatóvá. A volt koraszülöttek és a megkésett fejlődésű gyermekek szakszerű, tanulási képességét növelő fejlesztését – a szakemberek együttes véleménye alapján – 0 éves kortól 6-7 éves korig javasolják. A heti egy alkalommal történő, szakemberrel való konzultáció segíti a szülőt abban, hogy otthonában gyermekével milyen módon foglalkozzon.

Mi a legfőbb célotok tevékenységetekkel?

Célunk, hogy minél kevesebb úgynevezett SNI, vagyis tanulásában akadályozott gyermek kerüljön be többségi óvodába és iskolába. Az ép intelligenciával született gyermek ne küzdjön behozhatatlan hátránnyal, és ne váljanak korlátozottá az egész életére kiható lehetőségei. Ennek kivédésére a szülő felelőssége meghatározó és nem elhárítható.

Hol érhetnek el Benneteket a segítségre szoruló családok?

Weboldalunkon keresztül a leggyorsabban: www.tunyogi.hu, címünk: 1064 Budapest, Rózsa u. 46.; telefonszámunk: 06-1-321-8357; e-mailes elérhetőségünk: tunyogi.jatszohaz@gmail.com. Hisszük: a gyermek joga, hogy biztosítsák számára a korán elkezdett támogató fejlesztést, úgy az intézményekben, mint a családban.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!