„Önsajnálatnak nincs helye”

2013. 12. 06.
|
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Úgy ültem be a Múló Rúzsra, ahogy az ember artistáknak drukkol, kicsit szorongva, hogy le ne essenek. De mire átgondoltam volna, hogy ez a félsz akkor most előítélet-e, amely bennem, ugyebár, nincs, beszippantott az előadás. Igazi színházat láttam. Ízléseset, bájosat, meghatót és vicceset, s mindenekelőtt: önazonosat.

Elek Dóra 16 éve vezeti az értelmi sérült színjátszókból álló Baltazár Színházat. Alapítója, rendezője, menedzsere. Produkcióit a hagyományos közönség mellett gyermekotthonok és zárt intézmények lakóinak is elviszi (vállalva, amit a színházak nem tekintenek feladatuknak). Mert a kisiklottaknak és reményvesztetteknek van a legnagyobb szükségük a katarzisra.

Gyönyörű a játszóhelyetek. Tisztaságillatú új épület, hatalmas terek, sok fény...

Igen, tavaly költöztünk ide, a III. kerületbe. Nagyon büszke vagyok rá. Rengeteg munka volt megtalálni és így felújítani. Nem csak a társulat próba- és játszóhelye, a Baltazár Művészeti Központ fizetős foglalkozásait szintén itt tartjuk. Ezekre nem sérültek is járhatnak, csak, ugye, a sérülteknek vagyunk hiánypótlók. Ha te pl. rajzolni akarsz, találsz profi rajztanfolyamot, de ha sérült vagy, nehezen. Pedig rajztehetsége tényleg bárkinek lehet. Az egyik Baltazár-színészt, Danit, én írattam be még 2003-ban rajzolni, azóta fest, kiállításai vannak. Egy darab kapcsán jöttem rá, milyen tehetséges ebben is.

Vissza tudod idézni a kezdeteket? Miért akartál éppen értelmi sérültekkel színházat csinálni?

Párizsban végeztem, Európa legnagyobb művészeti egyetemének színház szakán. Kint láttam egy sérültekből álló belga társulatot. Nem szakemberként ültem ott, hanem egyszerű nézőként: egészen csodálatos színházi élmény volt. Akkor azt gondoltam, hogy még ennél is csodálatosabbat lehetne – és tudnék is – csinálni egy ilyen csapattal.

Miben adott többet ez az előadás a „normál” színháznál?

Nagy volt a kontraszt, és ezáltal a színház varázspálcája is sokkal erősebben hatott. Kiderült számomra, hogy aki a hétköznapokban nem tud számolni, sőt, esetleg beszélni sem, a színpadon remekül táncolhat, és lehet kitűnő színész.

Hazajöttél…

És eltelt pár év. Közben egy nagyon népszerű televíziós műsort szerkesztettem: Az én mozimat. Még tartott a sikerszéria, mikor egyszer magamba mélyedve azt kérdeztem, mit is akarok igazán. És visszagondoltam a legnagyobb élményemre az elmúlt évekből: az a bizonyos belga színtársulat úszott be. Eldőlt a kérdés. Felálltam, és azt mondtam: színházat fogok csinálni. Összepakoltam, kimentem Belgiumba két hétre, hogy megnézzem, hogyan dolgoznak a sérült színészek, visszajöttem, és elkezdem társulatot verbuválni.

Ezt hogy kell elképzelni?

A Kézenfogva Alapítvány akkori elnöke, Göncz Zsuzsa néni kapásból mondott tíz nevet, kikhez forduljak. Adtak kézről kézre. De magamtól is jártam az országban azokat az intézményeket, ahol sérültekkel találkozhattam.

Bementél, és megkérdezted, ki akar színész lenni?

Nem, az úgy volt, hogy tartottam nekik foglalkozásokat, hogy megmutassam, mégis mit gondolok a színházról. A Ferencvárosi Művelődési Házban eleinte hetente, később hetente többször kb. 25 emberrel foglalkoztam, majd mellette Csömörön is ugyanennyivel. Ezek már színházi próbák voltak, gyakorlatokkal.

Három hónap után azt kellett mondanom, az 50 ember túl sok, húzok egy vonalat, azok maradhatnak, akik színházból akarnak élni mint profi színészek, és ezért készek nagyon keményen dolgozni. Maradtak 13-an, akik a mai napig velem vannak. Három emberrel bővültünk csak. Mindannyian maguk döntöttek a sorsukról, ami sajnos példátlan a sérültek estében. Ők ösztönösen tudták, hogy ez jó lesz nekik, merthogy jók ebben. ’98 január végén kezdtünk mint társulat.

Honnan tudtad, hogyan foglalkozz értelmi sérültekkel?

Ezt nem kellett tudni. Ösztönösen éreztem. És használtam, amit a rendezésről megtanultam, mintha ép színjátszókkal dolgoznék. Ha valaki nem értett valamit, elmagyaráztam. Ha te nem értesz valamit, neked is elmagyarázom. Nincs semmi különbség. Talán kicsit anyai is a színészeimmel való viszonyom, nem csak vezetői, de kezdettől fogva nagyon szigorú vagyok.

A saját színpadotok mellett felléptek befogadó színházakban, turnéztok külföldön, jártok a Sziget Fesztiválra…

A Szigetet ne is említsd! Szerintem idén voltunk utoljára. Az mindig egy tortúra. Kosz, por, alig lehet beszélni tőle, nemhogy énekelni. A folyamatosan harsogó zene felőrli az idegeket… Van a Szigetnek jó része is, persze; és az is jó, hogy sokan megnézik a Baltazárt, száz ember mindig arra somfordál, és ha leül, marad. De amiről az egész szól, azt én károsnak tartom. Önbecsapás: az a szabadság, hogy szabad a mocsokban hemperegni.

Gyermekotthonban, javítóintézetben, börtönben is játszotok – a Sziget ezeknél könnyebb terep, nem?

Az első valódi börtönélményem a zártságával sokkolt (ahhoz képest nekem minden más könnyebb terep volt): kapuk, zsilipelés, a rácson fennakadt döglött galambok... El se tudom mondani. Három börtön van Magyarországon fiatalkorúaknak. A Miskolc melletti Szirmabesenyőn a legnehezebb térségek fiatalkorúi ülnek: 120-an; és csak egy szem pszichológusuk van. Szakemberek helyett gyógyszerekre megy a pénz: leszedálják őket. Ez nyilván a féken tartás legegyszerűbb módja, csak nem visz előre. Persze, nagyon nehéz egyenként foglalkozni 120 emberrel, plusz a kint lévő családdal. Rengeteg pszichológusra lenne szükség – amihez át kellene csoportosítani a meglévő pénzeket, de megtérülne. Csak sajnos kevesen gondolkodnak így.

Egy javító-nevelőben vagy egy börtönben annyira szörnyű a helyzet, hogy ott különösen fontosnak tartom, amit mi adhatunk. Főleg a fiatalkorúaknak, mert nekik még lehet más utat mutatni. A színészeink olyanok, mint a varázslók: a puszta jelenlétükkel is gyógyítóan hatnak. Mindig születik valami nagyon különleges dolog, amikor ilyen helyen lépünk fel: az előadás alatt, vagy az azt követő beszélgetésen.

Egy ideje egyfolytában azon a hosszú távú projekten töröm a fejem, hogyan juthatunk el minél több félrecsúszott, kilátástalan fiatalhoz. Most is játszunk a Szőlő utcai javító-nevelőben, és nyolc gyermekotthonnal fogunk együtt dolgozni a közeljövőben. Ez azt jelenti, hogy felkészülünk minden egyes otthonból, megismerjük a lakóit – ez egy foglalkozás –, utána ők idejönnek, bemutatunk nekik egy előadást, erre is foglalkozás épül, majd ez több körben megismétlődik más darabokkal, más szinten. Az előadásaink nagyon eltalálják ezeket a célcsoportokat.

Nem féltél, amikor először vitted a színészeidet olyan nézők elé, akiket valamiért antiszociálisnak minősített a társadalom?

Az első a rákospalotai lánynevelő-javító volt, ahová meghívtak minket. Mindenki tartott mindenkitől: a mieink állatira féltek attól, hogy meglopják őket, a javítós lányok meg nagyon izgultak, hogy jönnek a „dilisek”. Ehhez képest egymás nyakába borultak a végén. Azóta már visszajárunk. A darab mindig meghozza a fordulatot, mert akitől nem vártak semmit, hihetetlen teljesítményt nyújt. Minden előadás után kapunk egy csomó levelet, a börtönökben is a fogvatartottaktól: leírják, mennyi erőt adott nekik a fellépésünk. Mert a sérültek is mínuszból indultak nálunk – pont, mint a börtönviseltek a társadalom szemében –, mégis magasra törnek. És azt is pontosan érzik, hogy a társulat minden tagja teljes szívvel fordul feléjük. De egy előadás önmagában keveset tehet. A bezártságban élők legnagyobb ellensége a passzivitás. Már a gyermekotthonban élők is motiválatlanok, kimozdíthatatlanok, mert hiába a legcsodálatosabb program, egyszer csak azt fogják kérdezni: „Minek?” Ha úgyis visszakerülnek a sivárságba. Ezért felajánlottam, és mindig propagálom, hogy ha egy gyermekotthonban élő fiatal a művészeti központunkban akar tanulni, ösztöndíjjal jöhet. Ennyit tudok lépni arra a mondatra, hogy „na és mi lesz utána?”. Az előadás után rajta múlik, tanulhat: színészmesterséget, beszédtechnikát, kortárs táncot, bábot, zenét, hangképzést, képzőművészetet.

Sohasem kaptatok bántó megjegyzéseket senkitől?

Nem. Legalább 60 iskolával vagyunk kapcsolatban, itt 120 középiskolásnak tartunk egyszerre előadást, majd foglalkozást. Van, hogy az elején röhögnek, de azért is, mert zavarban vannak. A Fiúk, lányok témája, ahogy a tinédzsereké is: a párkapcsolat. Sérültek szájából furcsa nekik a csábításelméletet hallani, és idő, míg áthangolódnak, de utána nagyon megérinti őket.

Börtönökben sem kaptunk soha negatív reakciót, viszont sok vicces és megindító dolog történt. Tökölön pl. odajött egy pasi, hogy ő már látott minket a kecskeméti börtönben. Minden előadás után van beszélgetés. Ha a nézők hirtelen nem tudnak megszólalni, oldásképpen a szereplőket beszéltetem kicsit. Az egyik színészem azt mondta egy börtönelőadás után: „Önsajnálatnak nincs helye. Én is egy intézményből jöttem.” Ugyanis ő a Vakok Intézetében lakik. Ezek spontán szövegek, és annyira tiszták, mellébeszélés-mentesek, hogy ezek után mindig valódi beszélgetés kezdődik.

Azt adta, adja a sérültekkel való munka, amiért 16 éve elkezdted?

Milliószor többet. Nagyon boldoggá tesz. Ahogy most annyi más az életemben. Pont egy éve, párhuzamosan az új otthonunk megtalálásával, kiköltöztem Zebegénybe. Mindkettő hatalmas minőségi változást hozott.

Két órát utazom oda-vissza, nagyon kevés időm marad, percre be vagyok osztva, a barátaimmal is kevesebbet lehetek, de olyan környezetben élek, ami nem összehasonlítható a Rózsadombbal sem, ahol laktam. Mindig is nagyon közel éreztem magam a természethez, gyerekkoromtól különleges kapcsolatom van az állatokkal. Most a zebegényi kutyákat, akiket szeretek, naponta végiglátogatom. Mindennap futok az erdőben, együtt a szarvasokkal. Legföljebb attól félek, nehogy vadászszezonban valaki részegen lelőjön. Ha engem leejtettek volna a dzsungelben, mint Mauglit, azzal semmi bajom nem lett volna, remekül felnevelkedem.

Van két cicám, ők várnak otthon. Aki veszi a fáradságot, hogy kapcsolatba kerüljön egy macskával, rájöhet, mennyire szellemi, érzelmi lény, és rengeteget tanulhat tőle. Ezt csak az érti, akinek van rá antennája. Sok mindenben nem úgy gondolkodom, mint a legtöbben. Például, nekem evidencia, ami sokaknak (köztük jó barátaimnak is) érthetetlen: hogy nincs jogunk elpusztítani egy másik élőlényt. Ezért nem eszem húst. Bár szerintem sokkal többen értenék, ha szemébe néznének, mondjuk, a báránynak a vágóhídon. Számomra nincs különbség lélek és lélek között. Az ember magát felsőbbrendűnek állítja be a saját törvényei alapján. Pedig a világban, univerzális értelemben, nincs alá- és fölérendeltség. Ha ezt belátnánk, az ember az őt illető helyet foglalná el.

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

»

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

»

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

»

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

»

A nyitólapról ajánljuk

#KORONAVÍRUS

Júniusi akció

Air7 a tüdő vitaminja tabletta dohányosok részére

30 db

6 999 Ft

233,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Lactofeel hüvelygél

7×5 ml

2 849 Ft

81,4 Ft/ml
Orvostechnikai és gyógyászati segédeszköz *

Femibion 0 Babatervezés tabletta

28 db

3 899 Ft

139,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Béres CalciviD 7 filmtabletta

60 db

2 799 Ft

46,7 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Flebaven 1000 mg tabletta

60 db

4 899 Ft

81,7 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Corsodyl alkoholmentes szájöblögető oldat

300 ml

1 699 Ft

5,7 Ft/ml
Kozmetikum

Bio-Oil natúr bőrápoló olaj

60 ml

3 349 Ft

55,8 Ft/ml
Kozmetikum

Cataflam Dolo Rapid 25 mg lágy kapszula

20 db

2 699 Ft

135 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Ophylosa® 0,15% cink-hialuronát tartalmú oldatos szemcsepp

2×10 ml

2 749 Ft

137,5 Ft/ml
Orvostechnikai eszköz*

Nottevit Skinny Sleep étrend-kiegészítő kapszula

30 db

3 549 Ft

118,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

NATURLAND Szúnyog és kullancsriasztó spray

100 ml

1 749 Ft

17,5 Ft/ml
Speciális készítmények

Magnisteron magnézium tabletta férfiaknak

30 db

2 099 Ft

70 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Algopyrin 500 mg tabletta

30 db

2 999 Ft

100 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Dentinox fogínygél gyermekeknek

10 g

1 949 Ft

194,9 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Nurofen 200 mg gyógyszeres tapasz

2 db

1 499 Ft

749,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Loceryl® 50 mg/ml gyógyszeres körömlakk

2,5 ml

4 899 Ft

1959,6 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Bánó fokhagyma galagonya fagyöngy kapszula

100 db

3 899 Ft

39 Ft/db
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény

Vitango 200 mg filmtabletta

30 db

3 599 Ft

120 Ft/db
Vény nélkül kapható hagyományos növényi gyógyszer***

Visine® Classic 0,5 mg/ml oldatos szemcsepp

15 ml

1 899 Ft

126,6 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Corega Erős Ízmentes műfogsorrögzítő krém

40 g

1 349 Ft

33,7 Ft/g
Orvostechnikai eszköz*

Neogranormon kenőcs

25 g

1 449 Ft

58 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cralex® 125 mg tabletta

60 db

1 849 Ft

30,8 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Cataflam Dolo 25 mg bevont tabletta

20 db

2 299 Ft

115 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.
*** Hagyományos növényi gyógyszer, a javallatokra való alkalmazása a régóta fennálló használaton alapul.

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2021. júniusi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el