Mikor és miért fontos a D-vitamin pótlása

Szerző: Szimpatika
A szervezet egészséges működéséhez számos vitaminra és nyomelemre van szükség. Az utóbbi években fokozott figyelmet kapott a D-vitamin szerepe, mivel felismerték, hogy a D-vitamin hatása nem korlátozódik a csontanyagcserére, hanem az immunrendszert befolyásolva a szervezet működésének egészét érinti.
▾ Görgessen tovább, cikkünk az ajánló után folytatódik! ▾

Napfény és étkezés

„A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, mely a szervezetben raktározódik. A D-vitamin gyűjtőnév alá a D1, D2 és D3 vitaminok tartoznak” – magyarázza Dr. Polgár Marianne gyermekorvos-gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. A D-vitaminnak a szervezet számára legjobban felhasználható formája a D3-vitamin. Ennek provitaminja a 7-dehidro-kolekalciferol, melyből a napfény UVB sugarainak hatására a bőrben képződött D3-vitamin jut a szervezetbe. Azonban nem a napfény az egyetlen lehetőség a D-vitamin felvételére. A tápanyagokkal is magunkhoz veszünk D3-vitamint, ennek jó forrásai pl. a tejtermékek, a tojás, a tőkehal és a tőkehalmáj olaja.

A D-vitamin hiány csontrendszeri hatása

A D-vitamin-hiány legrégebben felismert következménye a csontrendszer betegsége volt. A D-vitamin-hiányos állapotot angolkórnak, orvosi nyelven rachitisnek nevezik. A magyarban az angolkór elnevezés a 19. század végén, 20. század elején alakult ki. Magyarázata, hogy az iparosodás éveiben az alultápláltság, a szennyezett levegő és a napfény hiányának hatása tömeges méretekben először Angliában mutatkozott meg a szegény sorsú, főként városi gyermekek között. A D-vitamin-hiány következtében létrejött csontrendszeri elváltozások a leggyorsabb növekedés és fejlődés stádiumában érintették a csecsemőket és kisgyermekeket. A rachitis tünetei feltűnőek voltak: a bőr sápadtsága, a nagy fej, a puha koponyacsontok, a boltozatos homlok, az elgörbült alsó végtagok („O” láb kialakulása), a mellkasi csontok, a bordák, a gerinc deformálódása (ún. tyúkmell) és fokozott hajlam a csonttörésre. A legsúlyosabb formák mellett enyhébb formái is megjelenhetnek a D-vitamin-hiánynak: ilyen az izomzat tónusának csökkenése, a fogzás és a mozgásfejlődés késése, a légúti infekciók gyakori előfordulása.


D-vitamin pótlás csecsemőkortól

A rachitis felismerése, az orvostudomány és a gyógyszeripar fejlődése és a hazai gyermekegészségügyi rendszerben alkalmazott megelőzés lehetővé tette megfelelő, jól felszívódó D3-vitamin-készítmény adását már csecsemőkortól kezdve. Az anyatejtáplálás és az anya D-vitamin-ellátottsága is segíti a D-vitamin-hiány elkerülését. Ennek eredményeképpen napjainkban csecsemőkorban nem kell a D-vitamin-hiány, a rachitis tüneteivel számolni.


Előzze meg a panaszokat!

Az egyén életkorától, életkörülményeitől, az éghajlati viszonyoktól és az étkezéstől függően van szükség a D-vitamin pótlására nem csak csecsemő-, gyermek- vagy időskorban, hanem az élet minden szakaszában. A csontritkulás népbetegség, amely különösen nőknél, a klimax időszakát követő években gyakori. A legfrissebb eredmények a D-vitamin immunrendszeri hatására is felhívják a figyelmet: hiánya állhat a felső-légúti betegségek, a visszatérő tüdőgyulladások, az allergiás ekcéma és az allergiás asztma kialakulásának hátterében.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ajánlataink

Olvasna még a témában?

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!