A Zuckenberg-galaxis

2012. 07. 30.
|
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Címkék: Üzenet a Földnek 
A szerkesztőségünk Buda egyik legforgalmasabb csomópontjában található. Van itt piac, pláza, kulturális rendezvényközpont és hatalmas park is. Az egészhez egy teljesen automatizált, óriási parkoló is tartozik, mágnescsíkos papírkártyákkal, sorompóval, rendszámfelismerő kamerákkal, ahogy azt kell. A kihajtó autósokat egy, a sorompóra hosszában felragasztott matrica búcsúztatja: „Keressen minket: Facebook!”

Az, hogy kit is kéne keresnem – a piacot, a plázát, a kulturális rendezvényközpontot, esetleg magát a parkolót, vagy a „Szeretem a sorompókat” Facebook-csoportot –, már elfelejtették odaírni. De mindegy is, hiszen ezt a rendszer rettenetes keresőjének köszönhetően valószínűleg úgysem találnám meg.


Jómagam 2008. november 2-án csatlakoztam a Zuckenberg-galaxishoz, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a külföldön élő osztálytársaimat, barátaimat megtaláljam. Ez sajnos nem nagyon sikerült, de az elmúlt 5 év alkalmas volt rá, hogy ezt a különös rendszert valamelyest kiismerjem. 2008-ban még nem volt minden telematricázva, nem harsogta a rádió, nem könyörgött a tévé, hogy „lájkolj, lájkolj, lájkolj”, sőt, ez a szép magyar, és mára már oly népszerű igénk is ismeretlen volt. Olyannyira, hogy amikor barátaimnak több ízben, a szó szoros értelmében prezentáltam, bemutattam, hogy míg a Facebook magánszemélyként legfeljebb arra jó, hogy a nagymamák elérzékenyülve nézegethessék a távoli unokák fényképét, addig egy vállalkozásnak, amely információmegosztásra épül, elképesztő lehetőség, meglehetős kétkedés fogadott. Hisz ott volt a teljesen jól működő iwiw (emlékszik még valaki a jelszavára?), ha valaki régi ismerősöket vadászott, ráadásul a Facebookon akkoriban még angol nyelvű volt a kezelőfelület, és az sem volt olyan nagy szám, hogy okostelefonról – amelyből kétségtelenül jóval kevesebb volt, mint mostanában – fel lehetett tölteni egy fényképet.

Az meg teljesen elképzelhetetlennek tűnt, hogy Magyarország egyik legjelentősebb ellenzéki politikai szerveződése egy Facebook-csoport lesz.

No de mi a hihetetlen siker oka? Miért osztunk meg egy fényképet kedvenc kiscicánkról, cserépben nevelgetett paradicsomunkról, pohár sörünkről, újszülött kisbabánkról? Hogy aztán percenként izgatottan pillantsunk a piros gömböcskére – hányan is szeretnek bennünket? Mintha az ismerősök, like-ok, megosztások száma bármilyen összefüggésben állna a valódi érzelmekkel.

Nem tudom, csak sejtem, de foglalkozzanak az érzelmekkel a pszichológusok. Én inkább azt mesélem el, mire jó ez az egész.

Adatgyűjtés? Igen! Igaza van az összeesküvés-elméletek kedvelőinek, valóban minden tetszésnyilvánítás, minden kvízkérdésre adott válasz, minden cica és kutyus képe, minden értékelés bezúdul egy óriási számítógépbe, terrabájtszám.

Vajon minek?

Ha egy óriásplakáton szeretném reklámozni magam – a cukrászdám, a kis- vagy nagyvállalkozásom, a tévéműsorom vagy például a gyógyszertáram –, nem tudnék válogatni azok között, akik a reklámomra rápillantanak. Lehetnek köztük gyerekek, hajléktalanok, külföldiek, nyugdíjasok vagy egyetemi professzorok – olyan csoportok, akiket nem érdekel, amit hirdetni akarok. Ha egy tévéműsorban veszek reklámidőt, olyan programot keresek, amit a termékem után érdeklődők vélhetőleg néznek. Az autóverseny nézőinek (alkoholmentes) sört, a romantikus telenovella rajongóinak kozmetikumot, a gyerekműsorban pedig kisautót és űrjátékot reklámoznék. De még így is nagy eséllyel találna meg a hirdetésem olyanokat, akik nem vevők a portékámra.

Mitévő legyek? Hol az a fórum, platform, küzdőtér, ahol csak azok vannak, akik nekem kellenek? A potenciális vásárlóim? A politikai, vallási vagy más jellegű érdeklődésemre vevők? A partnerek? Akiknek fogyasztási szokásairól, érdeklődésükről, családi állapotukról, vallási, nemzeti hovatartozásukról mindent tudok? Akik nyilatkoztak arról, hogy a műfogsorrögzítő krém tetszik-e nekik, vagy a Túró Rudi? Hogy egyéb preferenciákról ne is beszéljek...

Bizony, ez a Fészbuk. Nem hiszi? Járjon utána! Nem kell messzire mennie, nézze meg apja, anyja, gyereke, férje, felesége Facebook-oldalán a hirdetéseket – teljesen mást fog látni, mint a saját Facebookján. Egyszerűen azért, mert azok NEKI szólnak, a like-jai, a tetszésnyilvánításai alapján ajánlotta őt a rendszer a reklámozónak mint potenciális vásárlót. Persze nem személy szerint – de ez az idő sincs messze. Előbb-utóbb nem sétálhatunk végig egy bevásárlóutcán a nélkül, hogy ne kapnánk mindentudó készülékünkre – mely egyben a pénztárcánk is – üzeneteket: „Gyere, kanyarodj be itt jobbra, hisz a múltkor like-oltad a Fantasztikus Együttes új klipjét, már kapható a lemezük!”, „Gyere, nálunk friss a málnás–juhtúrós jégkrém, tudjuk, hogy szereted!”, „Múltkor kitöltötted a Boldog barnulást!-kvízt, itt vár a Szupiszoli!”

És így tovább.

Ha a tévében reklám van, mindenki elkapcsol – pedig a reklámból él a tévé. Főleg, ha kereskedelmi. Szíve szerint 0–24 -ben csak hirdetéseket sugározna, ám mivel az emberek már másra is kíváncsiak, ezért muszáj megszakítania a reklámfolyamot néha egy kis műsorral, bár nem szívesen teszi, hisz a műsor csak pénzébe kerül. De azért egy jó filmre várva vagy egy izgalmas vetélkedő végén elcsípünk még néhány vásárlásra ösztönző filmecskét, és teljesítjük is kötelességünket, így van miből adást csinálnia a tévének.

Kedves olvasó, ne csodálkozz, ha a nyár közepén csak ismétlést látsz, szünetel a kedvenc szappanoperád, sorozatod, mert reklámból sincs annyi, mint például ősszel, pláne karácsony előtt – nyáron a tévében feltűnően kevés a tévés hirdetés. Nem csoda – nincs bevétel, nincs produktum. Viszont a Facebookon, amit a strandon, a zsebedben hordott készülékkel is vizslatsz, bizony ott várnak a jobbnál jobb ajánlatok :).

Így hát, végezetül – mit is mondhatnék mást? –, minket se keress máshol, mint a mindent és mindenkit összekötő Nagy Könyvben – ígérjük, a nyáron velünk tényleg csak nyerhetsz!

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

»

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

»

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

»

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

»

A nyitólapról ajánljuk

#KORONAVÍRUS

Áprilisi akció

Walurinal Max Aranyvesszővel tabletta

10 db

2 099 Ft

209,9 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Detralex 500 mg filmtabletta

60 db

5 399 Ft

90 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Magnézium Béres 375 mg + B6 filmtabletta

60 db

3 599 Ft

60 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Imodium® 2 mg kemény kapszula

20 db

1 249 Ft

62,5 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

UltraBlanc fogkrém

75 ml

2 349 Ft

31,3 Ft/ml
Kozmetikum

Algoflex Forte Dolo 400 mg filmtabletta

20 db

2 099 Ft

105 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Exoderil 10 mg/g krém

30 g

2 499 Ft

83,3 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Artelac CL szemcsepp

10 ml

1 399 Ft

139,9 Ft/ml
Gyógyászati segédeszköznek minősülő orvostechnikai eszköz*

Nottevit Happy Sleep kapszula

30 db

3 699 Ft

123,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Saballo Complex lágy kapszula

60 db

4 399 Ft

73,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Betadine® oldat

30 ml

1 449 Ft

48,3 Ft/ml
Fertőtlenítőszer***

Voltaren Emulgel Forte 20 mg/g gél

180 g

4 999 Ft

27,8 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Maxiluten tabletta

30 db

2 899 Ft

96,6 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Béres C-vitamin 1000 mg RETARD filmtabletta csipkebogyó kivonattal + 2000 NE D3-vitamin

90 db

3 199 Ft

35,5 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Patikárium D3-vitamin tabletta

60 db

999 Ft

16,6 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Quamatel® Mini 10 mg filmtabletta

14 db

1 249 Ft

89,2 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Tebofortan 120 mg filmtabletta

30 db

4 399 Ft

146,6 Ft/db
Vény nélkül kapható gyógyszer

Iberogast belsőleges oldatos cseppek

20 ml

1 799 Ft

90 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer

Valeriana Night Forte lágyzselatin kapszula

60 db

3 199 Ft

53,3 Ft/db
Étrend-kiegészítő készítmény**

Dettol antibakteriális kézfertőtlenítő gél

50 ml

899 Ft

18 Ft/ml
Biocid termék****

Zovirax ajakherpesz krém

2 g

1 599 Ft

799,5 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Flexagil krém

150 g

3 699 Ft

24,7 Ft/g
Vény nélkül kapható gyógyszer

Otrivin RAPID 1 mg/ml adagoló oldatos orrspray

10 ml

2 099 Ft

209,9 Ft/ml
Vény nélkül kapható gyógyszer
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!
** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.
*** Fertőtlenítők alkalmazásakor ügyeljen a biztonságra! Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a használati útmutatót!
**** Biocidok alkalmazásakor ügyeljen a biztonságra! Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a használati útmutatót!

Friss cikkeink

Hírlevél feliratkozás

A hírlevélküldő szolgáltatás – rajtunk kívülálló okok miatt – nem támogatja a Freemail-es és Citromail-es címeket, hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Már elérhető a a Szimpatika magazin 2021. áprilisi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el