Legnépszerűbb termékek
Nincs találat
Legnépszerűbb cikkek
Nincs találat

Fedezz fel a kezeddel is

Módosítva: 10/9/2024 1 perc TudományAgykutatásIdegrendszerMixturaÖsszes cikk
A Notre Dame Egyetem kutatói érdekes összefüggést fedeztek fel: nem mindegy, hogyan tartjuk a kezünket tanulás közben, mert az kihat a szerzett információ milyenségére.
Amikor az ember kezében tartja azt a tárgyat tanulás közben, amelyről éppen ismereteket szerez, hatékonyabban dolgozza fel a részleteket, jobban észreveszi a különbségeket a tárgyak között, míg ha távol tartja a kezét a tárgytól, az a hasonlóságok és a logikai összefüggés észrevételét segíti a dolgok között – mondják a kutatók

A kísérletben résztvevőket arra kérték, hogy elemezzenek egy sor bonyolult geometriai mintát. A résztvevőknek képsorozatokat mutattak, miközben a csoport egyik fele a kezét a képek mellett tartotta, a csoport másik fele az ölében pihentette. Az eredmények azt mutatták, hogy nehezebb volt a kísérleti személyeknek felismerni a közös vonásokat az azonos, de eltérően színezett mintákban, ha a kezük között tartották a képeket. Ami azt jelzi, hogy a kezünkhöz közeli információt a részletek szintjén dolgozzuk fel alaposabban. Ez a részletekre irányuló figyelem viszont gátolja azt a képességünket, hogy észre vegyük a hasonlóságokat, amelyek fennállnak a csak kissé eltérő tárgyak között. A kutatók szerint ennek a jelenségnek evolúciós gyökerei vannak. "A testhez, különösen a kézhez közel, a részletekre irányuló figyelem életbe vágóan fontos, mert a dolgok közötti apró, finom differenciák az ártalmas és a jó között segíthetnek különbséget tenni" – magyarázza Brockmole professzor. "Nélkülözhetetlen, hogy felismerjük, melyik gyümölcs mérgező, melyik nem, melyik mérgeskígyó, melyik nem. Másrészt viszont, az ember gondolkodhat általánosabb kategóriákban olyan dolgokon, amelyek távol vannak tőle, a testétől, fizikálisan. Ilyen esetben a részletek kevésbé fontosak."
A felfedezésnek az oktatásban is hasznát lehet venni, különösen, amióta az oktatók egy jelentős része a számítógép képernyőjéről küldi – egyenesen a diákok kezében levő iPad-ra – az információt.

forrás: Magyar Orvosi Kamara
A részleteket könnyebben dolgozza fel az agyunk, ha kezünkben tartjuk a tárgyat.