Hamburger és számítógép

Szerző: Szimpatika
A 10-12 éves magyar gyerekek naponta átlagosan három órát töltenek tévénézéssel vagy számítógépezéssel, tízből egy diák nem ebédel napi szinten, 15%-uk pedig minden nap fogyaszt gyorséttermi ételt – derült ki a Nestlé NUTRIKID kutatásából, amelyben a programban résztvevő, illetve nem résztvevő gyerekek egészséges életmóddal kapcsolatos tudását és attitűdjét vizsgálták.

Vidéken nyitottabbak a gyerekek arra, hogy tanuljanak az egészségről, de országszerte tudatosabban gondolkodnak a helyes táplálkozásról, megfelelő mozgásról azok, akik részt vettek a Nestlé NUTRIKID elnevezésű táplálkozási oktatóprogramjában.


Az ötödik-hatodikos korosztálynál nőtt a rendszeres étkezés fontosságának ismerete a NUTRIKID program hatására: ezt tízből kilenc gyerek fontosnak tartotta az év végére; emellett csökkentek a tárgyi tévedéseik is. Kevesebben gondolják, hogy azért kell enni, hogy jóllakjunk, viszont többen mondták, hogy az evés az energiapótlás miatt is nagyon fontos.

Olyan szülőket is megkérdeztek, akiknek 10-12 éves gyerekeik vannak. A szülők válaszaiból kiderült, hogy ugyan többet mozognak, de több időt töltenek képernyő előtt a gyerekek, mint ahogy azt szüleik gondolják.

A gyerekek gyakoribb sportolásról számoltak be, mint a szülők: tízből három vallja, hogy mindennap legalább egy órát sportol, ezzel szemben pusztán a szülők 13%-a gondolta ezt a rendszerességet.

A szülők alulbecsülik a gyerekek tévénézési és számítógépezési szokásait is: míg a gyerekek átlagosan naponta 3 órát töltenek képernyő előtt, addig a szülők ezt csak 2 órának érzékelik.

Szembetűnő a különbség a gyorséttermi ételek fogyasztásának megítélésében is. Míg a gyerekek 15%-a naponta eszik pl. hamburgert vagy pizzát, ezzel pusztán szüleik 1%-a van tisztában.

 

Tudatosabbak és árnyaltabb gondolkodásúak az egészséges életmód terén azok a tanulók, akik korábban részt vettek a NUTRIKID programban – ez derült ki a nyolcadikosok válaszaiból, amelyben az ismeretanyag hosszú távú hatását vizsgálták. A tettek mellett az egészségről való gondolkodásban is lettek eredmények: a NUTRIKID gyerekeknek 24%-a gondolja azt, hogy nincsen szüksége arra, hogy mindennap főtt ételt egyen, akik nem tanulták a programot, 35%-ban mondták ugyanezt.

 

Vidéken sikeresebb a program: jobb válaszokat adtak a lexikális kérdésekre az itteni tanulók. „Ez annak köszönhető, hogy vidéken erősebb közösségformáló, közösség összetartó hatása van a NUTRIKID-nek. A gyerekek szívesen tanulnak délutánonként kis csoportokban az egészséges táplálkozásról, és így hasznosan töltik a szabadidejüket” – mondta Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.

A kutatásról

A Nestlé két időpontban, három korcsoportban kérdezte az egészséges életmódról a NUTRIKID programban részt vett diákokat, illetve szüleiket, valamint a programban részt nem vevő tanulókat és szüleiket. A kérdőív célja az volt, hogy feltérképezze, milyen eredménye van a 2003-ban útjára indított, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének támogatását élvező, egészséges táplálkozást középpontba helyező NUTRIKID oktatócsomagnak. 2010 októberében 1152, majd 2011 májusában 1211 ötödikes és hatodikos tanuló válaszolt a kérdésekre; köztük nagyjából fele arányban voltak olyanok, akik részt vettek NUTRIKID oktatásban. 571 szülőt hasonló módon kérdeztek. A kutatásban részt vevő nyolcadikosok köréből szintén megközelítőleg fele arányban kerültek ki a NUTRIKID diákok: 422 tanuló töltötte ki a kérdőívet.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ajánlataink

Olvasna még a témában?

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!