Napi fél kiló mínusz: ketogén diéta

2011. 06. 30.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szerző: Szimpatika
Az epilepszia gyógyításának „melléktermékeként” fedezték fel az étrendet, amely divatos fogyókúrává vált. Már a múlt század elején felfigyeltek arra, hogy magas zsírtartalmú étrenddel és a szénhidrátok visszaszorításával kiváló eredményeket lehet elérni az epilepszia kezelésében. Ma már tudományosan elismerik, hogy a diétával csökkenteni lehet a rohamok számát, az étrend ráadásul fogyaszt is.
▾ Görgessen tovább, cikkünk az ajánló után folytatódik! ▾
A ketogén diéta lényege az, hogy a napi normál, vagy némileg csökkentett energiabevitelt extrém magas zsír, normál fehérje minimális szénhidrát bevitelből biztosítjuk. Vagyis a napi 1200-1500 kalóriában mindössze 30 gramm, vagyis egyetlen zsömlényi szénhidrát szerepelhet csak.

A szénhidrát hiányában ugyanis a zsír nem a normális anyagcsereutakon keresztül bomlik le, hanem úgynevezett keton testekké alakul. Ezek a bomlástremékek okozzák a keton diétások acetonos leheletét. Kialakul a ketózis, vagyis az az állapot, amikor a keton meghaladja a normál szintet a vérben. A zsír energiatermelő anyagcseréje beindul, és megnyílnak a zsírlebontás csatornái.
A ketogén diéta legfontosabb különbsége az éhezés miatt kialakult ketózissal ellentétben, hogy a szervezet jól tolerálja, megfelelő energiát biztosít, a szervezetnek nem kell a saját készleteit, akár testfehérjéit lebontani az életben maradáshoz. A diéta hatásossága egyénenként eltérő lehet, eredményessége előre nem jósolható.

Mit lehet enni?

Gabonafélék közül szinte semmit. Amit igen, azt is csak  minimális mennyiségben, pl: kiflikarika bő zsírban sütve, abonett sok vajjal, kevés cérnametélt sok zsíros sajttal.
Zöldségek közül a magas zsírtartalmúak ajánlottak, amilyen a padlizsán és az avokádó, és kerülendők a burgonya, a szárazhüvelyesek.
Gyümölcsök közül ajánlott az alma, málna, narancs. Nem ajánlottak a magas cukortartalmúak, mint a banán, dinnye vagy a szőlő.
Tejtermékek közül válasszuk a mascarponét, vajat, tejszínt, zsíros tejfölt.
Húsok közül is a zsírosak: szalonna, kolbász, tepertő, szalámifélék, belsőségek, tojás sárgája.

Mellékhatások

A ketogén diéta rendkívül egészségtelen. Orvosi ellenőrzés mellett sem ajánlják két hétnél tovább folytatni. Ugyanis kellemetlen tünetekkel jár: álmosság, rossz közérzet, hányinger, hasmenés, székrekedés. Csontritkulást, magas vérzsír-szintet, magnézium- és vashiányt, sőt vesekövet is okozhat.

Olvasna még a témában?

Szimpatika akció

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!