Kevesebbet költünk, ha pisilnünk kell
2011. 03. 09.
Bölcsebb döntéseket hozunk, ha feszült a húgyhólyagunk – fedezték fel holland tudósok. A Twente Egyetem pszichológusai szerint a hólyagfeszültség okán az agy azonnal visszafogottságot parancsol minden területnek – olvasható a The Daily Telegraph című brit lapban.
Drága dolgok vásárlása, vagy fontos pénzügyi döntések előtt jó, ha megiszunk egy palack vizet. A holland kutatók úgy találták, hogy vizelési kényszer esetén az emberek "visszatartják" a fontos vagy "pénzapasztó" döntéseiket, ami azután megalapozottabb elhatározást eredményez.
A vizsgálódáshoz önkéntesekkel vizet itattak: az egyik csoporttal háromnegyed litert, a másikkal jóval kevesebbet. 40 perc múlva – amikorra a víz a hólyagba ért – rövid és hosszabb távú előnyök mérlegelése elé állították őket, egyebek közt azt kérdezték tőlük, hogy inkább 10 fontot (3 ezer forintot) szeretnének kapni már másnap, vagy 30-at öt hét múlva. A kutatók úgy találták, hogy azok, akik több vizet ittak, megfontoltabb döntéseket hoztak. Ennek az lehet az oka, hogy a hólyagfeszültséget ugyanaz az agyterület ellenőrzi, amely a vágy és a jutalom érzelmeit aktiválja. A Psychological Science című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzői arra jutottak, hogy elég a vizeléssel kapcsolatos szavakra pusztán gondolni ahhoz, hogy kiváltódjon ugyanez a hatás. Észrevételeik ellentmondanak korábbi vizsgálatoknak, melyek szerint az, aki visszafogni kényszerül vizelését, nehezebben uralkodik magán más vonatkozásokban. Mirjam Tuk, a holland kutatás vezetője szerint az agy önkontroll jelei nem konkrét tevékenységekhez kapcsolódnak, és a hólyagfeszültség révén akaratlanul általános "fékezést" parancsolnak.
![](https://szimpatika.hu/public/images/via_editor/cikk/2011/03/pisiles-belso-resize.jpg)
A vizsgálódáshoz önkéntesekkel vizet itattak: az egyik csoporttal háromnegyed litert, a másikkal jóval kevesebbet. 40 perc múlva – amikorra a víz a hólyagba ért – rövid és hosszabb távú előnyök mérlegelése elé állították őket, egyebek közt azt kérdezték tőlük, hogy inkább 10 fontot (3 ezer forintot) szeretnének kapni már másnap, vagy 30-at öt hét múlva. A kutatók úgy találták, hogy azok, akik több vizet ittak, megfontoltabb döntéseket hoztak. Ennek az lehet az oka, hogy a hólyagfeszültséget ugyanaz az agyterület ellenőrzi, amely a vágy és a jutalom érzelmeit aktiválja. A Psychological Science című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzői arra jutottak, hogy elég a vizeléssel kapcsolatos szavakra pusztán gondolni ahhoz, hogy kiváltódjon ugyanez a hatás. Észrevételeik ellentmondanak korábbi vizsgálatoknak, melyek szerint az, aki visszafogni kényszerül vizelését, nehezebben uralkodik magán más vonatkozásokban. Mirjam Tuk, a holland kutatás vezetője szerint az agy önkontroll jelei nem konkrét tevékenységekhez kapcsolódnak, és a hólyagfeszültség révén akaratlanul általános "fékezést" parancsolnak.
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Egy kézzel élők mindennapjait segíti a Semmelweis Egyetem videósorozata
- Egy betegség, amely fellángol a kávétól
- Ha próbára tesz a hőség
- Utazás ételallergiával
- Miért vagyunk boldogabbak, ha nyaralunk?
- Az első csonttörést újabb követheti, ha csontritkulás áll a hátterében
- 6 esti szokás, amitől boldogan indul majd a reggel
- Ingadozó testsúly, rossz közérzet, hiányzó nyári csúcsforma?
- Ezért fáradtak nyáron a magyarok
- Egészségünk „ujjlenyomata”, a mikrobióta
- Egy új korszak apái
- Janicsák Veca: „Tartani az egyensúlyt testben és lélekben”
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!