Készítse fel immunrendszerét a hideg hónapokra!

Forrás: Well
Az ősszel együtt beköszöntött a hűvösebb időjárás, a náthával, megfázással járó betegségek időszaka. Ilyenkor különösen fontos, hogy nagy hangsúlyt fektessünk a megfelelő napi vitamin- és ásványianyag-bevitelre, hiszen szervezetünk, immunrendszerünk így időben fel tud készülni a még hidegebb télre.

Gyümölcsöket, zöldségeket inkább nyáron eszünk nagyobb mennyiségben, pedig a hideg időszakban is bőségesen kellene belőlük fogyasztanunk, mikor a megfázás és az influenza is gyakoribb.

A nemzetközi és hazai ajánlások szerint naponta minimum 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztanunk. Ez azonban csak az a mennyiség, ami éppen elég tápanyagot biztosít szervezetünknek, tehát ideális esetben akár többet, 600-800 grammot érdemes enni. Fontos továbbá, hogy fogyasztásunk egyharmad része gyümölcsből, kétharmada pedig zöldségfélékből származzon. Jó tudni, hogy a napi ajánlott mennyiségbe nem számít bele hazánk kedvenc zöldsége, a burgonya. Ez - magas keményítőtartalma miatt - legfeljebb minden második nap kerüljön csak az asztalra a dietetikusok javaslata szerint. Kutatások is bizonyítják, hogy a magasabb zöldség-gyümölcs fogyasztás csökkenti a krónikus betegségek, például a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.

Javasolt az országra, régióra jellemző szezonális gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztani. Ez nemcsak környezeti szempontból fontos - hiszen ezek ökológiai lábnyoma kisebb, mint az akár más földrészekről ideszállított termékeké -, hanem jóval több értékes tápanyag is található bennük! Bár ősz elején még bővelkedünk a szezonális zöldségekben, gyümölcsökben - mint például alma, szőlő, körte, sütőtök - de idővel a tárolás, hűtés, hőkezelés hatására a bennük rejlő értékes anyagok sérülhetnek, mennyiségük csökken. Amennyiben nem tudunk megfelelő mennyiségű friss zöldség- és gyümölcsfélét az étrendünkbe iktatni a szervezetünket jobban igénybe vevő hidegebb időszakban, érdemes a vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított élelmiszerekre gondolni.

Vannak, akik attól tartanak, hogy túllépik a szükséges mennyiséget vitaminokból. Itt a fő kérdés az, hogy az adott vitamin zsírban vagy vízben oldódik. Ha vízben, akkor szervezetünk csak a szükséges mennyiséget tartja vissza, a többi a vizelettel és a széklettel kiürül a szervezetből. A zsírban oldódó vitaminok (ilyen a D-, E-, K- és A-vitamin) esetén extrém körülmények között lehetséges a túladagolás, azonban a multivitaminok és a vitaminitalok is csak a megfelelő, biztonságos mennyiségben tartalmazzák ezeket.

A tabletták fogyasztása sokak számára nehézkes, ezért azokat beépíteni a mindennapi étkezésbe talán nehezebb feladat, hiszen a rendszeres bevitelük könnyen a feledésbe merülhet. Ezzel szemben a vitaminitalok változatos az étrendhez jól igazítható megoldást jelenthetnek a fogyasztók számára.

Akár tablettákkal, akár funkcionális vitaminitalokkal gondoskodunk a szükséges bevitelről, a környezetvédelmi szempontokra itt is figyelnünk kell. Sajnos a multivitaminok, pezsgőtabletták, más étrend-kiegészítő tabletták többsége műanyag csomagolásban kaphatók. A vitaminitalok esetén azonban választhatunk olyanokat, amelyek nem PET-palackban, hanem aludobozban vannak, így az ideális összetételű, frissítő italok fogyasztásával fenntartható módon gondoskodunk egészségünkről, műanyag csomagolás nélkül.

Olvasna még a témában?

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

A nyitólapról ajánljuk

Szimpatika akció

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!